Bortrest på semester + pellets?

Equinoxe
Fröträd

Bortrest på semester + pellets?

Inlägg av Equinoxe »

Detta kanske är en riktigt dum fråga... men frågar man inte så får man heller inget veta.

Jag har inte varit husägare särskilt länge, och har ingen lång erfarenhet av pelletseldning. Nu är det dags att åka iväg en vecka på semester och huset ska vara obebott förutom att morsan ska tömma posten och vattna blommor. Kvällen innan vi åker kommer jag sota ur pannan ordentligt, fylla förrådet rågat och vrida elpatronens termostat ca 5 grader under brännarens tillslagstemperatur.
Min fråga är om jag vågar köra med pellets då man är borta en vecka i sträck. Att försöka förklara för morsan hur hon ska göra om brännaren larmar (eller ens gå och kolla om den larmat) känns dumt när hon inte ens begriper hur man skickar ett sms på mobilen eller ställer in kanaler på TV:n. Man vill ju inte vara med om en explosion och när man kommer hem så står den en nerbränd grund och en in-och-utvänd panna på tomten :( . Jag har aldrig råkat ut för några pannpuffar förut, men det verkar ju vara ganska vanligt.
Åker ni iväg på semester i lugn och ro med pelletsbrännaren igång eller slår ni av den för säkerhets skull och kör på elpatron?
Thermia Atria Optimum 10 kW -09
Hade tidigare CTC 265B (-77), PELLX P21 Gordic Env. -05), MAFA mini (300 l.).
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag är inte det minsta orolig att pannan ska sprängas, inte heller att jag ska få ett flygplan i skallen när jag är utomhus. Men skämt åsido, tanken har aldrig slagit mig att stänga av pelletsen. Om läget varit så att det explodera eller började brinna om pelletspannorna så skulle garanterat våra kvällstidningar informera oss om detta...

Går ju inte att ha en panna man är orolig för att den ska sprängas.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Du behöver inte va orolig över att pannan ska sprängas utan hellre att den ska frysa sönder om de skulle bli nått fel.. Men då du har elpatron som backupp så är det lungt så länge de inte blir strömavbrott..

Vad du därimot borde göra är att sänka inne tempen till 15° då kommer du få en överaskning då du kommer hem o ser i förrådet hur lite det gått medan du varit borta.. :wink:
Din morsa kanske klarar av att höja tempen några timmar före ni kommer hem..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Jag har varit borta två veckor. (mellan jul-trettonde)
Så jag gjorde är att ställa på elpatron på 50 grader, om brännare skulle bli stopp. Brännare starta vid 60 grader.
Och jag sänkar inomhus till omring 16 grader.
Bad till vän att fylla pellets efter 7 dagar och aska ur.
Han sade att det var helt enkel och tog bara 10 minuter.
När jag kom hem så allt såg som det var före.

Hade jag thermia eller dyl med bulk så hade jag inte behöver be någon att kolla. och med kan borta en månad.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:08, redigerad totalt 1 gånger.
Equinoxe
Fröträd

Inlägg av Equinoxe »

Tack för svaren! Det känns skönt att det inte är någon som skrivit att de aldrig skulle våga lämna huset utan att stänga av brännaren. Jag kommer att låta pelletsen vara igång då vi är borta. Om huset brinner ner så skyller jag på er... :D Varför skulle pannan explodera när man är på semester och inte när man är på jobbet? I så fall skulle jag ju inte våga åka dit utan att slå av brännaren.
Det enda som jag tror kan hända är att elden brinner ut och brännaren larmar som den gjort mängder med gånger förut, men nu har nog det problemet lösts då jag fått nya pelletsleveranser med bättre kvalitet.
Thermia Atria Optimum 10 kW -09
Hade tidigare CTC 265B (-77), PELLX P21 Gordic Env. -05), MAFA mini (300 l.).
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Jesper@Fordson skrev:Jag rör normalt inte min panna mer än var tredje-fjärde månad och har varit bortrest och har aldrig haft en tanke på att något skulle hända med pannan..Det verkar som om folk tror att det är mer tur om dom funkar men vad skall hända.Mitt rekord är 8månade utan att gjort mer än att se att den gröna lampan lyser.
Menar du att du kört i 8 månader utan uraskning? Pannan från -86 måste ha en gigantisk asklåda! Eller har du automatisk uraskning med skruv eller något?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Jesper@Fordson

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:08, redigerad totalt 1 gånger.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag drar ur sladen på sommarn när jag åker bort om de skulle bli blixtnerslag i närheten så är då brännaren hel då man kommer hem. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jesper@Fordson skrev:Nej den har inte grymt med plats men brinner det som det skall så blir det ju inte så mycket.Sen är det ju klart att det blir ju inte bästa upptagning av värmen när pannan är lite luddig inuti men det är ju såpas billigt så det kan jag leva med.Jag eldar upp ca 6ton per år och tar ut ca två till två och en halv "grovis" med aska per år.Och nej ingen uraskning.Det passar väl bättre till spannmålsbrännare.
Humm inget jag ska lägga mig i men detta att inte se efter sin panna typ var 14 dagar vinter och var tredje vecka på sommaren när man kör med pellets är att samma sak som att tigga om brand ..humm vad säger din försäkringsbolag om det ? ..och vissts jag förstår varför det inte blir mer aska på den tiden ..vi vet ju att när det blir mycket aska i pannan så åker det ut via skorstenen ..men tänk den dagen när det inte åker ut och blir kvar i rökröret ..garanterat stopp och ev bakbrand som alla vi andra försäkringstagare måste betala med förhöjda premier
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jesper@Fordson skrev:Nej den har inte grymt med plats men brinner det som det skall så blir det ju inte så mycket.Sen är det ju klart att det blir ju inte bästa upptagning av värmen när pannan är lite luddig inuti men det är ju såpas billigt så det kan jag leva med.Jag eldar upp ca 6ton per år och tar ut ca två till två och en halv "grovis" med aska per år.Och nej ingen uraskning.Det passar väl bättre till spannmålsbrännare.
Vad kör du på för pelletsfabrikat?? Som får så lite aska??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jesper@Fordson

..
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Kör själv A3 sedan våren -98 men den har inte bara gått och gått...

Har haft diverse småfel som jag dessutom måste fixa till själv eftersom de som installerade (E.K.Teknik) gick i KK ca. 10-11 månader efter det att min brännarinstallation gick i drift.

Hur ofta byter du t.ex slussvingarna?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!

Lugn

Inlägg av snillet »

Man skall nog inte hetsa upp sig i onödan...

Att inte se till pannan på 14 dagar ser jag inte som något problem om man normalt sett inte behöver aska ur under den perioden, mellan uraskningarna tittar jag numera inte till grejerna allt för ofta 8).

Elpatronen står på 40 grader, precis lagom för att kunna hålla "varmt" inne om något skulle stanna och det är -15 ute eller så.

Är man bortrest å det skulle bli "gudrun" mässigt strömavbrott så får man väl muta svärmor att tända en brasa om dagen i kaminen, i det läget drabbar det ju alla ändå.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jesper@Fordson skrev:Nej den har inte grymt med plats men brinner det som det skall så blir det ju inte så mycket.

Jag eldar upp ca 6ton per år och tar ut ca två till två och en halv "grovis" med aska per år.Och nej ingen uraskning.Det passar väl bättre till spannmålsbrännare.
Såbi har 0,5% askhalt i sin pellets.. :wink:

Är govisarna fulla upp till kanten (öst i med askskyffel) el har du bara sugit tills den är full o sedan tömt den??
Skriv svar