"""Fläkten som jag har nu känns väldigt överdimensionerad, spjället på den är nästan helst strypt normalt. Om jag byggde en brännare idag så skulle jag testat en vanlig 120mm Fläkt från tex en PC.
Jag har sett att sverigebrännaren använder en sådan. (www.webinfo.se)""
Jag har en sverigebrännare,men tror fläkten är lite för klen i min panna. får bara ca 130-140graders röktemp o max 50 grader i toppen på skorstenen, Ryker lite grått för det mesta.Känns som brännaren får för lite luft. Står inget på fläkten hur många m3 den ger.. skulle vilja prova med en kraftigare.
Någon fler som har byggt sin egen Pelletsbrännare.
Re: fläkten
Värmebaronen Combimax 2000/ Strömsnasbruk 500l acktank/ Sverigebrännaren, eget tillverkat veckoförråd/ Kör bilen på E85
en 120mm datorfläkt för 12V/3.6W ger mellan 100 & 140 m3/h
en 230V/18VA fläkt 120mm ger lite mer, ca 180 m3/h
Om man vet effekten på brännaren så bör man ju kunna räkna ut hur mycket luft som behövs, någon som vet ungefär hur mycket luft som behövs för en normal brännare 12-20kw någonstans ?
en 230V/18VA fläkt 120mm ger lite mer, ca 180 m3/h
Om man vet effekten på brännaren så bör man ju kunna räkna ut hur mycket luft som behövs, någon som vet ungefär hur mycket luft som behövs för en normal brännare 12-20kw någonstans ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
En annan rolig sak är ju att räkna ut vad det skulle kosta att bygga en brännare själv.
1500:- PLC
300:- varvtalsstyrd fläkt
300:- relä plus några andra småkomponenter
200:- ett par fotoceller och en tempgivare
300:- tändelement (lägg på 100 spänn för en drivning till denna)
800:- plåt och rör (beror på kvalitet som används....)
100:- kabel och annat smått krimskrams
3500:- (utan moms och styckepriser)
Jag har säkert missat några saker som trafo mm men vinstmarginalen på en brännare för 15000/20000-moms är ändå rätt hyfsad....
Sen skall i rättvisans namn också nämnas att P-märkning och övriga godkännanden inte är gratis, mjukvara och arbetskostnad ska också läggas på.
1500:- PLC
300:- varvtalsstyrd fläkt
300:- relä plus några andra småkomponenter
200:- ett par fotoceller och en tempgivare
300:- tändelement (lägg på 100 spänn för en drivning till denna)
800:- plåt och rör (beror på kvalitet som används....)
100:- kabel och annat smått krimskrams
3500:- (utan moms och styckepriser)
Jag har säkert missat några saker som trafo mm men vinstmarginalen på en brännare för 15000/20000-moms är ändå rätt hyfsad....
Sen skall i rättvisans namn också nämnas att P-märkning och övriga godkännanden inte är gratis, mjukvara och arbetskostnad ska också läggas på.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
Ett problem med datorfläktar är att de klarar mottryck väldigt dåligt.
Det var därför jag valde fläkten jag har nu efterssom den levererar nästan samma mängd luft hur man än stryper den på trycksidan.
Någon som har koll på vilkentyp av pyrosensor / ljussensor kommersiella brännare brukar använda för att se om det brinner eller ej?
MVH
Marcus
Det var därför jag valde fläkten jag har nu efterssom den levererar nästan samma mängd luft hur man än stryper den på trycksidan.
Någon som har koll på vilkentyp av pyrosensor / ljussensor kommersiella brännare brukar använda för att se om det brinner eller ej?
MVH
Marcus
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
Gör gärna det.bax skrev:Jag slaktade oljebrännaren och tog sensorn från den, har dock inte börjat bygga ännu, vill du att jag ska kolla om det står nåt på sensorn?
Har sensorn något inbyggt relä eller är det bara nån typ av fotodiod?
/MA
Försöker idag bränna i en Pellx