Välja gammalpanna?
Välja gammalpanna?
Jag bränner idag pellets i en gammal Euronom Exonom A20B Panna från 1969 som börjar ha gjort sitt. Nu har jag en Parca Norah 3000 från 1991 liggandes i källaren som jag funderat på att installera.
Efter lite inspektion av denna så har jag märkt att den har minimalt utrymme för aska i oljedelen och veddelen verkar går rakt ut nästan.
Skall jag skippa denna panna och jaga efter någon annan beg panna?
Jag hittade en CTC 1100 från 2001 för 2500kr, kan den vara något för en pelletseldare?
/ Marcuus
Efter lite inspektion av denna så har jag märkt att den har minimalt utrymme för aska i oljedelen och veddelen verkar går rakt ut nästan.
Jag hittade en CTC 1100 från 2001 för 2500kr, kan den vara något för en pelletseldare?
/ Marcuus
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
-
- Entusiast!
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Re: Välja gammalpanna?
Om du vill ha askutrymme är inte CTC1100 någon bra ide. Eftersom det är lite pyssel att installera en panna vill man gärna att den skall hålla ett slag. Kanske du skall satsa på en ny panna för din egna brännare? Även om du gör pannbytet själv så är det inget man vill göra så ofta. Inte kul med en panna som går sönder mitt i vintern då man inte har tid att leka med pannbyte.mackez skrev:Jag bränner idag pellets i en gammal Euronom Exonom A20B Panna från 1969 som börjar ha gjort sitt. Nu har jag en Parca Norah 3000 från 1991 liggandes i källaren som jag funderat på att installera.
/ Marcuus
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Håll utkik på Blocket, det finns en del fynd där.
Själv hittade jag en sprillans ny Biomatic, som hade placerats i ett förråd i väntan på installation. En installation som aldrig blev av.
20 papp fick jag ge!
Själv hittade jag en sprillans ny Biomatic, som hade placerats i ett förråd i väntan på installation. En installation som aldrig blev av.
20 papp fick jag ge!

Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Anledningen att jag inte vill montera den i vedluckan beror
på att jag tror det blir lite ineffektivt med så kort rökgasväg.
Jag har svårt att förstå hur jag skall lyckas leda rökgaserna nån annan väg.
Så då kanske Parcan är att glömma... Synd för den var jäkligt tung att få ner i källaren:-)
Om jag skall jaga nån billig begagnad panna vad skall man söka efter?
MVH
Marcus
på att jag tror det blir lite ineffektivt med så kort rökgasväg.
Jag har svårt att förstå hur jag skall lyckas leda rökgaserna nån annan väg.
Så då kanske Parcan är att glömma... Synd för den var jäkligt tung att få ner i källaren:-)
Om jag skall jaga nån billig begagnad panna vad skall man söka efter?
MVH
Marcus
Ta upp ett hål mellan veddelen och oljedelen som nämndes här ovanför. Proppa sedan igen rökgången från veddelen så att rökgaserna tar vägen Ved->Olja->Konvektionsdel->Skorsten.
Så tänker jag göra med min kombipanna, bara jag hittar en svetsare som är villig och kompetent att utföra det.
Ska du leta nån annan panna så välj inte en kombipanna, lämna det misstaget åt mig.
Så tänker jag göra med min kombipanna, bara jag hittar en svetsare som är villig och kompetent att utföra det.
Ska du leta nån annan panna så välj inte en kombipanna, lämna det misstaget åt mig.
IWABO fliseldning + sunken diomkombi.
-
- Pannrumstomte!
Det beror ju på hur pannan ser ut inuti, om det är möjligt eller ej. I min gamla dubbelpanna gick rökgaserna från oljeeldstaden över till veddelen, sedan till konventionskanalerna och rökgaskanalen. Från ved och in till olja var alltså en återvändsgränd.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Sorry, i min panna är det egen rökgång från resp. del.apersson850 skrev:Det beror ju på hur pannan ser ut inuti, om det är möjligt eller ej. I min gamla dubbelpanna gick rökgaserna från oljeeldstaden över till veddelen, sedan till konventionskanalerna och rökgaskanalen. Från ved och in till olja var alltså en återvändsgränd.

Det beror som sagt på hur pannan ser ut.
En kombipanna är dock en kompromiss, och sådana är sällan lyckade.
IWABO fliseldning + sunken diomkombi.
parca 3000
hallå
jag eldar pellets i oljedelen
i en parca 3000 från 76
har en janfire flexa
och sotar den en gång i veckan
fungera hur bra som helst
så använd parcan du!
jag eldar pellets i oljedelen
i en parca 3000 från 76
har en janfire flexa
och sotar den en gång i veckan
fungera hur bra som helst
så använd parcan du!

janfire flex-a + parca 3000 -76
Re: Välja gammalpanna?
hej hej Mackez.mackez skrev:Jag bränner idag pellets i en gammal Euronom Exonom A20B Panna från 1969 som börjar ha gjort sitt. Nu har jag en Parca Norah 3000 från 1991 liggandes i källaren som jag funderat på att installera.
/ Marcuus
Om du inte ska behålla din Parca så är jag väldigt intresserad av den eventuella elpatron som sitter i. Jag har själv en Parca Norah 3000 från 79 som saknar elpatron och det känns lite läskigt när man åker bort över en kall helg.
jonas_moller (at) bredband.net
Du kan väl höra av dig den vägen om det är intressant.
mvh Jonas
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
parcan
Jag lyckades hitta en skiss hur Parca 3000 är uppbyggd
http://www.stromsgarden.com/pellets/3000.jpg
Det känns som veddelen är ganska raka vägen ut i skorstenen.
Någon som har tips hur man skulle kunna förbättra rökgasvägen?
Jag har ju pannan stående i källaren nu så jag funderar starkt på att installera den. Den var ju trots allt gratis.
/Macke
http://www.stromsgarden.com/pellets/3000.jpg
Det känns som veddelen är ganska raka vägen ut i skorstenen.
Någon som har tips hur man skulle kunna förbättra rökgasvägen?
Jag har ju pannan stående i källaren nu så jag funderar starkt på att installera den. Den var ju trots allt gratis.
/Macke
Baffelplåt i veddelen
Kör med en Ecotect A4 i veddelen och har lagt en extra plåt i höjd med nederkant av vedluckan rökgaserna cirka 190-200. Men brännaren är inte justerad ännu så det kanske kan bli bättre.
Effecta Solid, Ecotec Bioline 20, 750 liter acktank, Laddomat 11-30, tappvattenautomat. 750 liter förråd, 2,5 meter skruv. (tidigare Parca Norah 3000 -83, Ecotec A4 i veddelen)