Bortrest på semester + pellets?

wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag får inteheller ihop det, det blir ca 30 kg aska per år, nån högre upp vet hur många liter det blir men känns spontant som mer än två grovisar. :?:
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:08, redigerad totalt 1 gånger.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jesper@Fordson skrev:Jag suger min grovis full..Knöfull förvisso så det ger ju då 24 -30 liter per år.Jag byter slussvingar varje år.
:shock: :? 200-250 kg pellets/liter aska de va inte illa..

Hade det blivit så lite aska så hade man kunnat köra närmare 12 ton med en biomatic mellan asktömningarna... :wink: :? :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Mmm nått lurt är det allt :D
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

wertok skrev:Mmm nått lurt är det allt :D
Man kan ju ignorera flygaskan om man vill....men då sticker ju rökgaserna når förbenat :lol:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Vad menar du, Snillet?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Allan skrev:Vad menar du, Snillet?
Jo. alltså.... :lol: :lol: ,inte helt seriöst... alls.

Men ger man f-n i å aska ur pannan så blåser ju kopiösa mängder aska upp genom pannan å ut, jag skulle t:ex om jag villa troligen kunna köra dubbelt så länge mellan uraskningarna på detta vis och en massa liter aska skulle blåsa rätt ut genom skorstenen, men vilken dålig verkningsgrad jag skulle få :shock:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

snillet skrev:
Allan skrev:Vad menar du, Snillet?
Jo. alltså.... :lol: :lol: ,inte helt seriöst... alls.

Men ger man f-n i å aska ur pannan så blåser ju kopiösa mängder aska upp genom pannan å ut, jag skulle t:ex om jag villa troligen kunna köra dubbelt så länge mellan uraskningarna på detta vis och en massa liter aska skulle blåsa rätt ut genom skorstenen, men vilken dålig verkningsgrad jag skulle få :shock:
Blev fundersam över detta. Orkar verkligen brännaren blåsa ut askan genom skorstenen, och varför i så fall?
Och verkningsgraden, att den sjunker är väl en följd av att pannan är osotad, snarare än att den innehåller mycket aska? (Ja, det där följs ju i någon mån åt.)
Man skulle kunna tänka sig att man askade ur brännaren och eldstaden, utan att sota pannan. Vad händer då? Resonemanget kräver nog en undermatad brännare, min Pellx brinner rätt illa efter två veckor utan uraskning!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Skriv svar