Såg nu då förrådet nästan är tomt att den (kärrnröret) lossnat från ändavslutningen.. Då jag ringde frajon så visade det sej att de blivit fel monterat o om inte kärrnröret funnits så hade det blivit som för libi att spiralen kommit ut genom öppningen..
Iaf så ska oljebronsbussningen sitta på utsidan av ändavslutningen inte inuti som de va här.. Följden blev att karoseribrickan nöttes upp då den gned järn mot järn så skruven lossnade o åkte in en dm..
Så det ska vara utifrån sett M6 skruv, karoseribricka, oljebronsbussningen o den ligger mot ändavslutningen på utsidan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Min ändavslutning ser likadan ut och jag tyckte att det verkade rätt när jag monterade eftersom skruven ska mata pellets mot brännaren och då kommer att tryckas mot ändavslutningen. (Kraft och motkraft, grundskolefysik)
Jag blev lite osäker efter din incident och ringde och kollade med Thermia eftersom jag ska få min första bulkleverans nu på Fredag.
Bussningen ska sitta på INSIDAN enligt Thermia. (Mats Larsson)
Du kanske hade din skruv för hårt förspänd?
(1 cm per meter installerad skruv enligt Mats)
Ett tips till er som har svårt att få tag i Mats: Skicka ett SMS och be honom ringa upp. Det funkade faktiskt!
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
hos mig ser det ut som så här.. M8 skruv, Brika (silver färgad), sen så ser det ut som om det ligger nån yttligare kopparfärgad brika (oljebronsbussning) eller så är det intagsdelen (ändavslutingen) som sticker ut lite..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
zeylon skrev:Så här ska det se ut i genomskärning:
(Snabbritad men ful bild)
Det svarta är skruvaxeln och höjlet.
Det blå är M8 skruven.
Det bruna är bussningen.
Det grå är "karosseribrickan" och skruvspiralen.
När jag tänker efter så är det nog en bricka mellan M8-skruven och bussningen också.
Det bästa hade nog varit oljebronsbussningar åt båda hållen...
Har ju inte med det här att göra, men teknikern i mig vaknade till liv:
Mellan vilka ytor rör det sig? Mellan M8-skruv och bussning? I så fall, hur låses M8-skruven?
Eller mellan bussning och gavel? Hur fixeras den yttre stora brickan?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
libi skrev:i should learn swedish very quick... i just understand problems with the skruv and my nickname...
The main issue here is whether the bronce part at the end of the "SKRUV" should bee located on the outside or on the inside of the end of the pipe in the storage. Logically it should be on the outside since there is some tension and the "skruv" is pulled from the end of the pipe. But thermia says it should be on the inside. that could indicate that when the pellets is creating resistance for the turning "skruv" the "skruv" itself is pushed towards the end of the pipe. The bronce part is then used to decrease the frition at wearing ot the end of the pipe. Maybe the best solution would be to have bronce both on the inside and on the outside.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Allan skrev:
Mellan vilka ytor rör det sig? Mellan M8-skruv och bussning? I så fall, hur låses M8-skruven?
Kärrnröret/skruvaxeln sticker ju ut en bit (ca 1 mm) genom oljebronsbussningen o M6 bulten skruvas i kärrnröret brickan är mellan kärrnröret o M6 bulten så dessa snurrar med skruven.. Då brickan ligger an mot ändröret (järn mot järn) så nöts den upp..
Det skulle nog varit oljebussning på både in o utsidan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
libi skrev:i should learn swedish very quick... i just understand problems with the skruv and my nickname...
The main issue here is whether the bronce part at the end of the "SKRUV" should bee located on the outside or on the inside of the end of the pipe in the storage. Maybe the best solution would be to have bronce both on the inside and on the outside.
Ok, that´s what i thought.
I am sorry that i cannot help. It seems that i have some other kind of inmatning-part. it has a ball-bearing at the end. There is no bronce but a simple steel washer, inside and outside. the screw is M6
Concerning learning swedish:
I talk german, english, italian, french and some slovakian (because of my job) a new language would be no problem. Just when it gets technical i will never understand enough
Allan skrev:
Kärrnröret/skruvaxeln sticker ju ut en bit (ca 1 mm) genom oljebronsbussningen o M6 bulten skruvas i kärrnröret brickan är mellan kärrnröret o M6 bulten så dessa snurrar med skruven.. Då brickan ligger an mot ändröret (järn mot järn) så nöts den upp..
Det skulle nog varit oljebussning på både in o utsidan..
Att döma av konstruktionen, har man inte tänkt sig någon påkänning på utsidan. Det beror väl på att skruven transporterar pellets i motsatt riktning. Tydligen kan det ändå bli belastning åt andra hållet. Mystiskt.
Vad menar ni när ni talar om förspänning? Är skruven hoptryckt 5 cm? Är den en spiral med "lös" kärna?
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
Det är väl så här som det borde se ut. När skruven skall "dra ut" pellets ur förrådet så tar det ju emot och skruven vill då röra sig i motsatt riktning mot pelletsen och då skall väl bussningen sitta på insidan och ta emot de krafter som uppkommer när pelletsen skall ut ur förrådet.
Att vända på bussningen så som bilden ovan är ritad torde bara ge upphov till problem och inte lösa dem.....
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Allan skrev:Vad menar ni när ni talar om förspänning? Är skruven hoptryckt 5 cm? Är den en spiral med "lös" kärna?
Skruven är utdragen 1cm / meter. Antar att det är för att den inte skall ligga och skramla i röret = inte vara så sladdrig.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Det är väl så här som det borde se ut. När skruven skall "dra ut" pellets ur förrådet så tar det ju emot och skruven vill då röra sig i motsatt riktning mot pelletsen och då skall väl bussningen sitta på insidan och ta emot de krafter som uppkommer när pelletsen skall ut ur förrådet.
Att vända på bussningen så som bilden ovan är ritad torde bara ge upphov till problem och inte lösa dem.....
Det är helt riktigt, förutom att det i Andrés fall inte ser ut som ovan.
Som han förklarar sticker den svarta axeln ut genom den bruna bussningen en millimeter. Sedan kommer den gråa brickan (med 6,5 mm hål?) och en blå M6 skruv. Hur bussningen är fäst, framgår inte, möjligen ligger den lös.
En egen slutsats: Den svarta axeln måste ha en större diameter, där den ligger an mot bronsbussningen, på insidan.
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol