Sommar !

Skriv svar
antonj
Späd planta

Sommar !

Inlägg av antonj »

Har just varit ute och skottat snö. Kallt och full snöstorm, brrr... Av någon egendomlig anledning tänkte jag på sommaren och pellets. Ska man köra pellets för varmvatten eller ska jag använda min separata elberedare ? Den räcker för oss men är det bättre ekonomi att köra på pellets med tanke på de höga elpriserna ? Har ack.tank 750 l, laddomat och ecotec A 4.

Anton J
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Är tanken bra isolerad så är det oftast billigare med pellets..

Men du får väl testa när värmen kommer fast det känns avlägset nu.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
antonj
Späd planta

Inlägg av antonj »

Tack för ditt svar !
Min tank är välisolerad fast å andra sidan vet jag inte hur jag ska jämföra
alternativen. Jag är mer ute efter vad som normalt är bäst ....

Anton J
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

antonj skrev:Tack för ditt svar !
Min tank är välisolerad fast å andra sidan vet jag inte hur jag ska jämföra
alternativen. Jag är mer ute efter vad som normalt är bäst ....

Anton J
Det som är bäst för brännaren är nog att få röra på sig lite då och då. Annars kanske slussvingarna blir lite "deformerade" om de får stå i samma läge över hela sommaren.

Med andra ord kör pellets även på sommaren. Det skiljer inte speciellt många kronor mellan el och pellets under sommaren. För en del anläggningar är det plus att köra på pellets och för en del minus...

När sommaren kommer och solfångarna tar över så skall slussvingarna i min brännare plockas ut, om inte de som sitter i nu klarar sig fram till sommaren. För då skiter jag i att ta ur dem utan monterar nya till hösten istället.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar