Tänkte ställa pannan så att rökgaserna går rakt upp från pannans rörkrör upp genom skorstenen. Biomaticens rökrör (vertikalt monterat 102mm i diameter) skall då övergå till mitt stålskorstensrör (3 meter långt + 150 mm). Några problem dyker då upp.
1. övergång mellan diameterarna
2. fästa skorstensröret på något sätt
3. behöver man skydda pannan från nederbörd som trillar ner i pannan eller avdunstar det så snabbt att detta inte är ett problem?
1. Kan det räcka att de löst sticker in i varandra och tätas med eldfast "rep" av lagom dimension? Eller måste man skaffa en rökrörsbit som har olika diametrar som passar åt bägge håll? Måste man svetsa alla skarvar?
2. Hur stötta stålröret? Med en golvstötta eller fästa i takkonstruktionen?
3. Någon form av skydd som förhindrar att det kommer ner något. En vindflöjel kanske förändrar draget så det kan störa förbränningen. Det finns ju annars ett stort T-rör som man kan avsluta rökröret med.
Hur ser det ut hos er? Vad tror ni att sotern säger?
Installera skorsten själv
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Installera skorsten själv
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Varför inte fråga sotarn direkt? Det är ju ändå han som skall "godkänna" anläggningen innan du får använda den.
Jag pratade en hel del med sotarn innan jag gjorde min skorsten, fick bl.a. en del tips om hur jag skulle placera sotluckorna (har 3 pipor i min skorsten).
Jag pratade en hel del med sotarn innan jag gjorde min skorsten, fick bl.a. en del tips om hur jag skulle placera sotluckorna (har 3 pipor i min skorsten).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.