Konvertering från olja till pellets
Konvertering från olja till pellets
Jaha, nu har arbetet börjat med att överge "Arabernas svarta guld", till förmån för pellets.
Brännaren är beställd och dragbegränsare inköpt.
Tänkte dra dit dragbegränsaren i lördags, som "uppvärmning" inför de större jobben, men ack vad det sket sig. Rökröret mynnar i toppen på pannan (CTC 265B) och går vidare efter en 90-gradig vinkel. Mitt i vinkeln sitter en platta som skulle bort och ersättas med den speciella adaptern som medföljde. Det verkade passa utmärkt om det inte hade gått ett rör rakt upp från pannan. Adaptern och dragbegränsaren får alltså inte plats.
Blir väl tvungen att ringa till någon rörmokare för att få röret omdraget.
Men jag lyckades iallafall bygga ramen till det tillfälliga pelletsförrådet. 1,2*1,0*1,6 blev storleken. Nästa helg skall jag dra dit spånskivor i botten och väggar. Eftersom det bara är tillfälligt så blev det plan botten. Skall lägga mer energi på bulkförrådet, men då måste oljetanken ut först.
Är det någon annan här som stött på problemet med utrymme för dragbegränsaren på en 265B. Vad röret har för funktion vet jag inte. Jag har lokaliserat värme ut + retur samt varmvatten. Kan det vara till expansionskärlet?
Brännaren är beställd och dragbegränsare inköpt.
Tänkte dra dit dragbegränsaren i lördags, som "uppvärmning" inför de större jobben, men ack vad det sket sig. Rökröret mynnar i toppen på pannan (CTC 265B) och går vidare efter en 90-gradig vinkel. Mitt i vinkeln sitter en platta som skulle bort och ersättas med den speciella adaptern som medföljde. Det verkade passa utmärkt om det inte hade gått ett rör rakt upp från pannan. Adaptern och dragbegränsaren får alltså inte plats.
Blir väl tvungen att ringa till någon rörmokare för att få röret omdraget.
Men jag lyckades iallafall bygga ramen till det tillfälliga pelletsförrådet. 1,2*1,0*1,6 blev storleken. Nästa helg skall jag dra dit spånskivor i botten och väggar. Eftersom det bara är tillfälligt så blev det plan botten. Skall lägga mer energi på bulkförrådet, men då måste oljetanken ut först.
Är det någon annan här som stött på problemet med utrymme för dragbegränsaren på en 265B. Vad röret har för funktion vet jag inte. Jag har lokaliserat värme ut + retur samt varmvatten. Kan det vara till expansionskärlet?
CTC 265B
Thermia Bequem 15D
50-säckars "vecko"-förråd, Bulkförråd under utredning.
Snittförbrukning 19kg/dygn
Thermia Bequem 15D
Hej
Har du en TIGEX så kan du ju kapa upp ett hål i sidan eller i översidan på rökröret och montera den där.
Annars kanske du kan ta upp ett hål i murstocken och mura fast luckan eller skruva fast den och täta med pannkitt.
Troligen billigare än att ta dit en rörgubbe för att dra om ett rör ??
//MatsH
Har du en TIGEX så kan du ju kapa upp ett hål i sidan eller i översidan på rökröret och montera den där.
Annars kanske du kan ta upp ett hål i murstocken och mura fast luckan eller skruva fast den och täta med pannkitt.
Troligen billigare än att ta dit en rörgubbe för att dra om ett rör ??
//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
265b
På en 265B så har du väl framledning/retur i framkant på pannan på var sin sida rakt upp....
och i mitten ovanpå har du kallvatten in/ varmvatten ut.
*tänker hur det va nu igen...*
Så det du far efter är nog expansionsledningen ja.
och i mitten ovanpå har du kallvatten in/ varmvatten ut.
*tänker hur det va nu igen...*
Så det du far efter är nog expansionsledningen ja.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Om det nu är expansionsledningen, måste då hela värmesystemet tappas vid en ev omdragning?
Kanske inte är så stort jobb att tappa systemet, men ser framför mig nån rörkrökare som luftar elementen för dryg timpenning.
Ja! Jag är smålänning!
Kanske inte är så stort jobb att tappa systemet, men ser framför mig nån rörkrökare som luftar elementen för dryg timpenning.
Ja! Jag är smålänning!
CTC 265B
Thermia Bequem 15D
Thermia Bequem 15D
Jaha, i fradags var det då dags att installera brännaren. Förrådet var klart, pellets fanns hemma, brännaren låg så fin i kartongen och skruvmatningen var nöstan klar.
Bort med oljebrännaren, dit med plåten, hmmmm. Fram med vinkelslip och ta bort lite av den fina gröna plåten kring brännaröppningen.
Dit med brännaren, rökgas + tempgivare. Gejderfästet åkte också på plats. Upp med matningen. Fyllde förrådet med pellets. Kopplade in strömmen.
Brännaren startade men gav signal om pellets. Körde skruven manuellt i ca 10 min tills första pelletsen ramlade ner i röret. Provade att starta brännaren.
Den startade och gick. Stannar vid 75 och startar vid 70. Rökgas 160.
Thermias dokumentation är rena skiten, utan teknisk släkting hade jag nog gått bet på detta.
Menyerna stämmer inte heller med dokumentationen.
Min första spontana reaktion om brännaren är att den är tystare än oljebrännaren.
Bort med oljebrännaren, dit med plåten, hmmmm. Fram med vinkelslip och ta bort lite av den fina gröna plåten kring brännaröppningen.
Dit med brännaren, rökgas + tempgivare. Gejderfästet åkte också på plats. Upp med matningen. Fyllde förrådet med pellets. Kopplade in strömmen.
Brännaren startade men gav signal om pellets. Körde skruven manuellt i ca 10 min tills första pelletsen ramlade ner i röret. Provade att starta brännaren.
Den startade och gick. Stannar vid 75 och startar vid 70. Rökgas 160.
Thermias dokumentation är rena skiten, utan teknisk släkting hade jag nog gått bet på detta.
Menyerna stämmer inte heller med dokumentationen.
Min första spontana reaktion om brännaren är att den är tystare än oljebrännaren.
CTC 265B
Thermia Bequem 15D
Thermia Bequem 15D
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Det skulle vara värdefullt om du ville beskriva den informationen som du saknade i informationen till andra som behöver samma hjälp.
Bra att veta vad som saknas. Tror det finns en diskussion i thermia forumet med liknande intryck.
Bra att veta vad som saknas. Tror det finns en diskussion i thermia forumet med liknande intryck.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hmmm vad menar du med lite grovt??MF 165 skrev:Nu har brännaren gått i fem dygn utan några problem!![]()
Skall nog skaffa en drifttidsmätare till skruven eftersom den interna räknar lite 'grovt'.
Ta bort slangen från brännaren o ha den över en hink, kör sedan förrådsskruven i 10 minuter manuellt väg sedan pelletsen o ta de gånger 6 då får du fram matningsfaktorn som du lägger in i brännaren..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Den interna räknar timmar inga minuter det tycker jag är grovt. Efter 4 dygn rapporterade brännaren att min snittförbrukning låg på 65 kg/dygn!! Kan ju vara sant men jag har suttit med tidtagarur och kommit fram till att det borde ligga någonstans mellan 13-18 kg/dygn.
CTC 265B
Thermia Bequem 15D
Thermia Bequem 15D
Jag satte dit en dragbegränsare idag, och adaptern var lång som bara den och slog i isoleringen på röret på 265:an så jag tog vinkelslipen och kapade 4cm på adaptern, sen fick den plats och dragbrgänsaren kan fortfarande öppna sig hela vägen om det skulle behövas.
Micke
Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.