Hej
Jag är nybörjare på det här med vedeldning och i början fick jag ved av en kompis, mest barrträd. Det funkade bra.
Så köpte jag 4 kubikmeter ved som var mest björk och lite annat löv.
En del av klabbarna pyser det om när de börjar brinna. Är det normalt för lövträd, eller innebär det att veden är sur?
Om det sistnämnda, räcker det med att man har den ett par veckor inomhus för att det skall bli bra?
Jag har inte frågat leverantören än om hur länge den torkat osv, men den skulle vara 'torr' enligt uppgift..
/L
sur ved?
-
- Pannrumstomte!
Beror ju på hur mycket det pyser.
Normal sett ska ved, för att vara vettigt torr, ha legat ute januari-juni. Då blir det ca 20% fukthalt. Grön ved har 50%. Andra halvåret torkar den inte så mycket mer, för luftfuktigheten blir för hög.
Har veden legat ute två år blir den lite torrare, men sen händer inte mycket mer.
Om den sedan blivit fuktig igen, torkar den snabbt tillbaka om du har den inomhus en stund, exempelvis några veckor. Torrare än 18% blir den inte utomhus, så lite fräser det klart, när du eldar. I och med att lövveden har högre densitet, innehåller den också lite mer vatten i ett lika stort vedträ.
Normal sett ska ved, för att vara vettigt torr, ha legat ute januari-juni. Då blir det ca 20% fukthalt. Grön ved har 50%. Andra halvåret torkar den inte så mycket mer, för luftfuktigheten blir för hög.
Har veden legat ute två år blir den lite torrare, men sen händer inte mycket mer.
Om den sedan blivit fuktig igen, torkar den snabbt tillbaka om du har den inomhus en stund, exempelvis några veckor. Torrare än 18% blir den inte utomhus, så lite fräser det klart, när du eldar. I och med att lövveden har högre densitet, innehåller den också lite mer vatten i ett lika stort vedträ.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
-
- Pannrumstomte!
Farfars praktiska råd
Hur känner man att veden är torr?
1 Om man kan blåsa genom en lövträdsbit är den eldningstorr. Blås i ena kortsidan och ta i utav bara h-e. Du känner var (och om...) luften tar sig fram.
2 En torr bit har en tydlig klang när man bankar den i cementgolvet. Provlyssna och lär.
....
I brist på torr ved lägger man in den hos grannen ett tag på torkning. Alla varianter på att torka inne i pannrummet / källaren är att lura sig själv, om det inte är bara några mysklabbar till öppna spisen.
1 Om man kan blåsa genom en lövträdsbit är den eldningstorr. Blås i ena kortsidan och ta i utav bara h-e. Du känner var (och om...) luften tar sig fram.
2 En torr bit har en tydlig klang när man bankar den i cementgolvet. Provlyssna och lär.
....
I brist på torr ved lägger man in den hos grannen ett tag på torkning. Alla varianter på att torka inne i pannrummet / källaren är att lura sig själv, om det inte är bara några mysklabbar till öppna spisen.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
-
- Pannrumstomte!
Jag menade naturligtvis inte att torka alltihop inomhus. Då kan man ju lika gärna låta den torka när den brinner.
Jag menade det där sista, som tar bort den fukt som lite snö och sånt kan ha gett från sig, när man tar in veden så här års. På ved som har legat till tork sen förra vintern, åtminstone, alltså.
Jag menade det där sista, som tar bort den fukt som lite snö och sånt kan ha gett från sig, när man tar in veden så här års. På ved som har legat till tork sen förra vintern, åtminstone, alltså.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Re: Farfars praktiska råd
Om veden är tjälad får man klang i veden även om den är sur. Med tiden lär man sig också att känna på vikten. Man får en känsla för hur tung "lagom" stora vedträn eller buntar är.Anders G skrev:2 En torr bit har en tydlig klang när man bankar den i cementgolvet. Provlyssna och lär.
Om veden är riktigt sur så kan man få in en hel del riktigt otrevlig ohyra om man tar in veden i värmen.I brist på torr ved lägger man in den hos grannen ett tag på torkning. Alla varianter på att torka inne i pannrummet / källaren är att lura sig själv, om det inte är bara några mysklabbar till öppna spisen.
Ett sätt att se hur torr veden är att väga en provklabbe och lägga in den för att torka. Om den har tappat mycket vikt på en vecka så var den sur. Det här blir enklare om man har en referensklabbe som man vet är torr.