lamda sond
lamda sond
är det ingen som har någon erfarenhet av lamda sond?
gör det nån större skillnad?
är nyfiken på och köpa en men det kostar trots allt över 2000
funderar på om det går med en bredbands sond från tex volvo xc90
gör det nån större skillnad?
är nyfiken på och köpa en men det kostar trots allt över 2000
funderar på om det går med en bredbands sond från tex volvo xc90
effecta 220c automatsotning,ecotec a4 20kw,
tidigare infraheat 2000
mafa mini,hus 1880 310m2.
växjö
tidigare infraheat 2000
mafa mini,hus 1880 310m2.
växjö
Ok
Ja 2 kablar är för uppvärming av sonden.
Dom resterande är dom som "mäter".
Minns nu inte hundra hur det funkade men man mäter skillnaden eller använder den.
Men då borde det duga med en sond från vilken bils som helst av nyare slag.
På skroten kan man väl kanske hitta en.
Ja 2 kablar är för uppvärming av sonden.
Dom resterande är dom som "mäter".
Minns nu inte hundra hur det funkade men man mäter skillnaden eller använder den.
Men då borde det duga med en sond från vilken bils som helst av nyare slag.
På skroten kan man väl kanske hitta en.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
350m2
Jag har kikat på denna punkt, och har kommit fram till följande,, kan ju tänkas att jag har fel men,,
Man måste ha en lamda som har förvärmning dvs minst tre kablar,,,,då rökgaserna är under 230 grader, jag har för mej att det är då lamdan börjar jobba...samt för att få ett lamda värde på 1 (optimal) för bensinen så måste det gå åt 14. delar luft på 1 del bensin. http://hem.bredband.net/tripp/fakta.html
Hmmm tänkte jag då att om man ändrar värdet från 14.7 till 21/ 1
Enl vad som står på http://www.nordtec.se/ under rubriken Fakta mätteknik/rökgas..då borde lamda värdet hamna på 1.45
Men det enda man får fram av en lamda mätning är bränsle luft blandning, men det är ju alltid ngt. Har man då koll på rökgas temp samt undertryck i pannan så har man kommit ganska långt lr hur?!!
Jag ska få låna en lamda nu till veckan o prova så får vi se vad som händer....
Man måste ha en lamda som har förvärmning dvs minst tre kablar,,,,då rökgaserna är under 230 grader, jag har för mej att det är då lamdan börjar jobba...samt för att få ett lamda värde på 1 (optimal) för bensinen så måste det gå åt 14. delar luft på 1 del bensin. http://hem.bredband.net/tripp/fakta.html
Hmmm tänkte jag då att om man ändrar värdet från 14.7 till 21/ 1
Enl vad som står på http://www.nordtec.se/ under rubriken Fakta mätteknik/rökgas..då borde lamda värdet hamna på 1.45
Men det enda man får fram av en lamda mätning är bränsle luft blandning, men det är ju alltid ngt. Har man då koll på rökgas temp samt undertryck i pannan så har man kommit ganska långt lr hur?!!
Jag ska få låna en lamda nu till veckan o prova så får vi se vad som händer....
Senast redigerad av Micklos den ons 25 jan, 2006 23:54, redigerad totalt 1 gånger.
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
Den som har mest pryttzlar vinner
Tät panna!
Frågade en ÅF/installatör i samband med att jag skulle beställa injustering av brännaren. Han svarade då att det kan du glömma så länge du inte har en ny panna. Han sa att det finns gränser för vad man vill sälja och menade att det inte funkar om pannan inte är 100% tät. Minsta tjuvluft och det blir fel enligt honom.
Effecta Solid, Ecotec Bioline 20, 750 liter acktank, Laddomat 11-30, tappvattenautomat. 750 liter förråd, 2,5 meter skruv. (tidigare Parca Norah 3000 -83, Ecotec A4 i veddelen)
En liten korrigering bara, det ska gå åt 14.7kg luft till ett kg bensin, INTE 14.7 LITER luft på en LITER bensin, 14.7kg luft är nog en 6-8m3 skulle jag tro så det är ju lite skillnad..... dessutom så väger en liter bensin inte ett kg
Micke

Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Antar att det har med temperaturen att göra, densitet på luft ändras ju med temperaturen, det är väl därför som lambdasonder ger olika utsignal beroende på temperaturen.
Micke
Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1006
- Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
- Ort: Traryd
Jag har en lambda med tre trådar och jag har beställt hem lite elektronik som jag ska bygga ihop så snart jag får hem prylarna och får lite tid över ..i första läget bryr jag mig inte om några värden alls bara att jag får min elektronik att funka räcker för mig ..när elektroniken funkar så kan jag kalibrera den mot en "riktig" mätare och då kan jag mäta upp en kalibreringsvärde i volt som man kan använda senare
..eller är jag ute och på hal is





KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1006
- Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
- Ort: Traryd
Du kan börja med detta antagande:
Fet blandning, lambda < 1, spänning 0,9 V.
Mager blandning, lambda > 1, spänning 0,1 V.
Ändringen kommer mycket snabbt runt lambda = 1.
Men det finns kanske sonder med andra värden, det vet jag inte. Detta är från specifikationen på ett SAAB Trionic insprutningssystem.
Fet blandning, lambda < 1, spänning 0,9 V.
Mager blandning, lambda > 1, spänning 0,1 V.
Ändringen kommer mycket snabbt runt lambda = 1.
Men det finns kanske sonder med andra värden, det vet jag inte. Detta är från specifikationen på ett SAAB Trionic insprutningssystem.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.