Ackumulatortank eller VVB

Skriv svar
belzebub
Fröträd

Ackumulatortank eller VVB

Inlägg av belzebub »

Tjenixen,
Jag kör idag enbart med VVB som är inbyggd i pannan och den ligger på 105 liter.
Jag har för avsikt att köpa hem ett badkar och helt enkelt vill jag generera större volymer varmvatten.
Ska man installera en ackumulatortank för pannvatten eller ska man koppla på en slavtank till den inbyggda VVB och sedan cirkulera etta vattnet ? Värt att nämnas är att min svärfar har en NIBE VVB utan elpatron på ca 100 liter som jag kan ta om jag vill.
Alltså; Hur ska jag göra för att så enkelt som möjligt få mer kranvarmvatten utan att för den skull gå från pellets.

mvh Jonas
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tycker att du ska kolla om vv räcker till som du har det..

Är det ett stort bad du ska köpa??

Om du har pannan på 80° så får du ju ut iaf 200 liter ur beredaren + att det överförs från pannvattnet o att brännaren börjar gå så de produseras ju undertiden du tappar oxå..

Hade tidigare inbyggd beredare i gamla pannan o den va på 90 liter o det va inga problem att fylla ett vanligt bad kar fullt upp till kanten fast jag körde pannan på 65°
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Halläning
Späd planta

Inlägg av Halläning »

Har lite av samma problem, köpte för en vecka sedan ett större badkar, och pannan har svårt att klara av värma allt vatten, man får hälla upp väldigt sakta för att det inte skall bli för kallt, kör brännaren enbart på högeffekten. Skulle det löna sig att sätta in ack-tank eller vv-beredare för att lösa det. Har för mig att man brukar säga det inte lönar sig att ha en ack-tank när man kör med pellets ? :)
------------------------------------------
CTC 1100 (år1992)
VIKING BIO (år2002)
MANUELL SHUNT
Draglucka
SÅBI SÄCKAR
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Det "lönar" sig väl inte med ett stort badkar heller?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
JohanKD
Entusiast!

Inlägg av JohanKD »

Som jag skrivit i annan tråd har jag haft problem att fyll mitt lilla badkar. Men tack vare den ofantlig hjälpsamheten bland folket här så har jag löst det.

Jag fyller inte badet med "full fart" utan har ca 1/2-fart på blandaren. Det tar lite längre tid men är inte så farligt. Med full fart tar det ca 20 minuter att fylla badet, nu kanske 30 minuter.

Med oljan klarade jag precis att fylla karet med "full fart", pellets är alltså lite sämre men mycket billigare.Och vad glad miljön blir sen :lol:
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
belzebub
Fröträd

Inlägg av belzebub »

hej igen,
Faktum är att jag vill verkligen ha mer varmvatten.
Ska jag då enbart koppla på denna 100 liter extra tank till den inbyggda VVB och sen låta vattnet cirkulera däremellan med en separat cirkpump. eller vad är enklast?

mvh Jonas
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
sunkman
Entusiast!

Inlägg av sunkman »

Enklast är väl o slänga ut badkaret bekymer ur värlen...har inget badkar vill inte ha det heller för det kostar bara mera.... :lol: :lol:
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Högre temperatur på pannan låter sig inte göras?

För att slippa cirkulationen sätter somliga en beredare efter, i serie, men då måste det ju finnas värme i beredare nummer två också. Din var ju utan elpatron.
Jag skulle tro att nackdelen med att cirkulera vattnet blir väl att allt vatten blandas och blir halvljummet efter halva tiden. Annars brukar man ju få varmt vatten ur en beredare ända tills "the bitter end", när det bara finns kallt vatten kvar i den. Det blir skiktning som i en ackumulatortank.

Men det lär väl inte gå att koppla in en extra tank som en ackumulatortank heller, med självcirkulation däremellan. Känns som att bottnen på slavtanken blir rena legionellahärden då.

Nu har jag filosoferat lite, men det känns som att jag vet ingen riktigt bra lösning, som är sansad ekonomiskt sett. Näste man får försöka!
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Sfinx
Stor entusiast!
Kontakt:

Mer varmvatten

Inlägg av Sfinx »

Enklaste sättet med det du har?

Sätt svärfars varmvattenberedare efter pannans varmvattenberedare.
Den laddas då med pannans tappvarmvatten och håller temperaturen hyfsat då den är välisolerad. När du tömt både panna och nibe vvb på varmvatten är tar det en stund tills pannans vvb är varm. Nibe VVB är då ganska kall då pannans effekt inte räckt till.
Vänta då en stund tills pannan hunnit värma sitt vv och spola sedan tills du får varmvatten. Då har du flyttat pannans varma vatten till Nibe VVB.

Vid vanlig förbrukning märker du inget. Vi låg förbrukning får du ljummet eller till och med kallt vatten, om tanken hunnit kallna. Då är det bara att spola tills varmvattnet kommer. Men det tar bra lång tid för en välisolerad vvb att kallna.

Legionellarisk?
Nej inte med normal förbrukning och hög vattentemperatur in i Nibens vvb.
Vill du vara "gör" säker skaffar du en elpatron till Nibens vvb som bara går in om vvb kallnar till under 55 grader.

Men en slingberedare i en acktank ger dig mest varmvatten till minst legionella risk. Å då kan du ju koppla in solfångare :)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är nån här på forumet som kopplat till en 300 liters soltank med självcirkulation mellan soltanken o pannan.. Det funkade tydligen fint så sök på forumet så hittar du säkert detta inlägg.. :wink:

Jag frågade bl.a vad de kostade så det kanske är under sol.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar