Hur koppla in Expansionskärl

mackez
Entusiast!
Kontakt:

Hur koppla in Expansionskärl

Inlägg av mackez »

Hej allihopa!

Har nu bestämmt mig för att byta min panna till våren, men jag
vågar inte vänta så länge att byta expansionskärlet uppe på vinden efterssom rören ner till panna fuktar.
Därför min fråga.
Hur kopplas ett slutet expansionskärl in?
Är det bara att koppla in den direkt på Expansionsutgången på pannan
och pumpa upp rätt tryck på blåsan?
Är det några flera anslutningar att tänka på?
MVH
Marcus
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Jag har mitt på returledningen från acktankarna, men du har kanske inga tankar, när du kör pellets?

Sätt en kulventil före och efter expansionskärlet, så kan du justera förtrycket även efter inkopplingen, utan att tömma systemet.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

apersson850 skrev:Jag har mitt på returledningen från acktankarna, men du har kanske inga tankar, när du kör pellets?

Sätt en kulventil före och efter expansionskärlet, så kan du justera förtrycket även efter inkopplingen, utan att tömma systemet.
Se i så fall till att du har en säkerhetsventil på "rätt" sida om de ventiler som du monterar. Så att du inte "råkar" stänga en ventil och säkerhetsventilen sitter på fel sida, det blir inte bra då..............
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Nä, det är klart. Detta förutsätter ju att expansionen sitter på en "återvändsgränd", så att säga. Säkerhetsventilen ska sitta nära och i ovankanten på pannan.
mackez
Entusiast!
Kontakt:

expansionskärl

Inlägg av mackez »

Så då är det bara att dimensionera expansionskärlet och
koppla in röret mellan EXP utgången på pannan och säkerhetsventil - kärlet.
Jag har en annan skumm sak..
Jag har ett element i källaren som är kopplat mellan stigaren och hetvattenreturen på pannan. Från hetvattenreturen går det också ett rör
upp till expansionskärlet.?
Kolla bilden jag bifogar. Varför är det 2 rör till expansionskärlet?

Bild

/Macke
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Re: expansionskärl

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

mackez skrev:Så då är det bara att dimensionera expansionskärlet och
koppla in röret mellan EXP utgången på pannan och säkerhetsventil - kärlet.
Jag har en annan skumm sak..
Jag har ett element i källaren som är kopplat mellan stigaren och hetvattenreturen på pannan. Från hetvattenreturen går det också ett rör
upp till expansionskärlet.?
Kolla bilden jag bifogar. Varför är det 2 rör till expansionskärlet?

/Macke

Jag hade oxå en sådan där koppling av ngt slag. Fast min extrakoppling till exp. satt på elementslingan. Detta resulterade i ett ombyte för rörkrökaren när han fyllde system. Han trodde han hade kopplat bort kärlet på vinden, och vart mäkta förvånda när han duschades genom det gamla röret till exp. :)

Eftersom den kopplingen verkar ligga i ett golv någonstans fick vi sätta en avluftningsventil på vinden.

/Eric
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Förr i tiden kunde man tydligen hänga på expansionen lite varsomhelst i systemet. Numera krävs en separat rörledning, hävdade min rörkrökare.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Varför är det 2 rör till expansionskärlet?
Röret från panntoppen direkt till expansionskörlet är ett sk. överkokningsrör/ångblåsrör för att leda ånga vid ev. kokning direkt från panntoppen til expansionskärlet. Detta för att förhindra skadligt/farligt övertryck som annars kan uppträda om anslutningen till expansionskärlet ligger långt från pannan eller under panntoppen. Alternativt kan väl en säkerhetsventil sitta på panntoppen i stället för detta rör. Behövs bara vid biobränsleeldning.
mackez
Entusiast!
Kontakt:

hmm

Inlägg av mackez »

menar ni att jag kan plugga röret från hetvattenreturen - expansionskärl och sedan montera nya expansionskärlet på EXP utgången på pannan med en säkerhetsventil i serie?
//Macke
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

I mitt fall sitter tryckexpansionen på returen från ackumulatortankarna och säkerhetsventilen på stigarröret till tankarna.

Byt ut "element" mot tank i skissen, koppla expansionen i den vänstra röda pilen och sätt säkerhetsventilen vid rörkröken vid texten "stigare", så har du en identisk kopia.
Din panna kanske blåser ev. ånga genom EXP, så att ventilen hellre skulle sitta där.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Dessutom när du går över till slutet expansionskärl vid fastbränsleeldning så bör du väl installera en SYR-ventil. Krävs i varje fall vid nyinstallation. Jag vet ej vad din ändring går under, gammal eller nyinstallation.
Jag har i varje fall installerat en sådan ventil för att kunna elda med lite ved då och då i en gammal panna. Känns säkrare.
Gunnar A
Prima virke

Inlägg av Gunnar A »

Det får inte finnas någon avstängning mellan pannan och exp.kärlet.

/ Gunnar
Viking 9990 -03 i EGOR EV 115 från -86. Småsäck endast vintertid som stöd för bergvärmepump. Värmer ca 200 kvm i 1 1/2 plan.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Förklara gärna det med en ventil på expansionsledningen (Panntoppen) vid biobränsleeldning. Jag har nog ingen sådan (installerade en "ny" begagnad panna i somras).

Dock har jag en övertrycksventil som sitter på expansionskärlet. Räcker det?

Man kanske inte skulle ha bytt ut det öppna systemet mot ett trycksatt exp. kärl?

/Eric
mackez
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av mackez »

MP skrev:Dessutom när du går över till slutet expansionskärl vid fastbränsleeldning så bör du väl installera en SYR-ventil. Krävs i varje fall vid nyinstallation. Jag vet ej vad din ändring går under, gammal eller nyinstallation.
Jag har i varje fall installerat en sådan ventil för att kunna elda med lite ved då och då i en gammal panna. Känns säkrare.
Vad är en SYR-Ventil?
Kan alltid vara bra att kunna elda ved.
MVH
Marcus
Gunnar A
Prima virke

Inlägg av Gunnar A »

SYR-ventilen öppnar och släpper ut varmvatten från pannan när temperaturen överstiger 95 grader i panntoppen.

/ Gunnar
Viking 9990 -03 i EGOR EV 115 från -86. Småsäck endast vintertid som stöd för bergvärmepump. Värmer ca 200 kvm i 1 1/2 plan.
Skriv svar