Renovera insatsrör?

Skriv svar
zeylon
Stor entusiast!

Renovera insatsrör?

Inlägg av zeylon »

I min skorsten sitter det ett insatsrör som troligen bara går från toppen och ner till vindsbjälklaget. Enligt sotaren gjorde man ofta så när man satte in oljepannor på 60-70-talet. Tyvärr så funkar det inte särskilt bra eftersom det dels ev. läcker lite vid sidan av och dels saknas isolering mellan rör och skorsten. Detta gör att jag har fått lite kondensfukt på murstocken inne på vinden.
Rökgastempen var 32 grader en halvmeter ner vid kontroll. :shock:

Jag funderar på om det går att åtgärda det för en billig penning genom att fylla upp med isolering mellan röret och skorstenspipan samt mura igen det runt röret uppe vid toppen.

Var hittar man lämplig isolering?

Eller ska jag satsa på ett nytt insatsrör hela vägen ner? Jag hamnar nog på 10.000:- i så fall.
http://www.skorsten.nu/erbjudande_syrafast_ror.htm

Synpunkter?
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

En liten bifråga när vi ändå är inne på insatsrör, varför ska det isoleras mellan pipan och skorstenen ? vore det inte bättre att ha sand eller liknande mellan pipan och skorstenen så att man leder in all den goa värmen i murstocken ? jag antar att det finns någon väldigt bra anledning till att man isolerar....eller....

Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

micke_932 skrev:En liten bifråga när vi ändå är inne på insatsrör, varför ska det isoleras mellan pipan och skorstenen ? vore det inte bättre att ha sand eller liknande mellan pipan och skorstenen så att man leder in all den goa värmen i murstocken ? jag antar att det finns någon väldigt bra anledning till att man isolerar....eller....

Micke
Skulle tänka mig att isolerat insatsrör = Högre temperatur uppe i toppen = Möjlighet att sänka temperaturen nere vid pannan = Högre verkningsgrad.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Micklos
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Micklos »

hmm tänkte föreslå motdragslucka men det hjälper ju inte om kondensen e "mellan" pipa o skorsten. :oops: :oops:
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Jag har redan en draglucka, det verkar inte som det hjälper helt.
Jag hade stängt ner pannan när sotaren kom för att han skulle slippa bränna sig. det visade sig att han ville att den skulle gå så det var bara att starta upp igen... Rökgastempen borde bli lite högre när pannan har gått mer än 15 min som den hade gjort när han mätte men faktum kvarstår att jag har kondens på skorstenen.

Länken till Beijer funkade inte så bra, jag hamnar på startsidan. Jag hittar heller inget när jag söker i deras katalog. Jag får använda den där konstiga apparaten man slår siffror på och pratar i i morgon i stället. :-)
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jo möjligt att sakerna inte finns i Beijers ordinarie sortiment ..men ring eller besök dom ..mitt pris på 7200 kr för rubbet är inkl moms och priset fick jag på Beijer i Hallstahammar i höstas ..kolla även här och ev ring och hör pris http://www.skorstenstataren.se/default.asp
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skriv svar