Mafa mini-/midiförråd

Skriv svar
manin
Pannrumstomte!

Mafa mini-/midiförråd

Inlägg av manin »

Ni som har Mafa mini-/miniförråd.

Varför är galler bra, använder ni med eller utan :?:
Annars har ni tips att undvika förekommer damm ur förrådet när ni fyller :?:

Jag hade i början men efter några veckor tog jag bort. för när förråd är tom och jag lade säck på galler och skär då rann pellets öste då kommer virvel mycket damm upp ur förrådet och blev damm överall i pannrum = inte bra.

Har gjort heltid att lägga ner säcken på pellets i förrådet och skär dit och lyftar "botten" säcken så pellets glider så inga damm förekommer.

Jag har lång armar så är en annan sak.

Och haft ett år utan galler och har inte hänt.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Clearsmoke
Prima virke

Inlägg av Clearsmoke »

MAFA kallar det för skyddsgaller och jag antar att det ska förhindra att någon lyckas stoppa fingrarna i skruven och skadas eller att större främmande föremål stoppar skruven.

Håller med om att det dammar mindre utan gallret. Hade jag barn i "rätt" ålder och med "rätt" intresse skulle gallret definitivt vara på plats, om inte annat för att slippa diverse leksaker i skruven.

/Clearsmoke
Tolvan
Fröträd

Inlägg av Tolvan »

Kan gallret vara en fråga om stabilitet...?
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Clearsmoke skrev:MAFA kallar det för skyddsgaller och jag antar att det ska förhindra att någon lyckas stoppa fingrarna i skruven och skadas eller att större främmande föremål stoppar skruven.

Håller med om att det dammar mindre utan gallret. Hade jag barn i "rätt" ålder och med "rätt" intresse skulle gallret definitivt vara på plats, om inte annat för att slippa diverse leksaker i skruven.

/Clearsmoke
Ja, sant
Själv har inga barn utan hund och katt har jag.
Pannrum är alltid stäng dörren, så inte katt skulle tro att den är stor kattlådan :lol: .
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Jag lägger säcken på gallret, sen sprättar jag säcken ca 20 cm från botten, häller försiktigt då blir det lite kvar i dom 20cm jag sparat , då kan man ösa för hand så får man lite mindre spån, om det skulle va det. Fyller bara till gallret, struket mått, just nu ca 1,5 säck, ibland 2. Sen lika dant om ett dygn ca. Då ser man hur mycket det gått åt på ett ungefär. Jag har även borrat hål i en gammal kastrull, då kan jag sålla,om det skulle va mycket spån Tycker inte det dammar nånting alls. Kör m Såbi. Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Varför inte ett skyddsgaller längre ner i förrådet? Då skulle man fortfarande få skyddet men inte den långa fallhöljden (med damm) och risk att pellets hoppar över kanten.

Om man har barn eller djur borde det vara ett måste med skydd, man vet inte vad barnen gör i ett oövervakat ögonblick. Bara för att det gått bra i ett år Manin betyder det inte att något av dina djur kan hoppa i av misstag i morgon. Någon gång kanske inte dörren är stängd :?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Ser att du har en ny Avatar, Stugsittaren! Men vad är det ni gör? Mäter rökgastempen i skorstenen? :)
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Allan skrev:Ser att du har en ny Avatar, Stugsittaren! Men vad är det ni gör? Mäter rökgastempen i skorstenen? :)
Nja det ser mer ut som han försöker hålla kvar det som är kvar av nockplåten.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Hmm,, ser ut som han sitter o sk!T3r.. ;)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag tycker det ser ut som att Stugsittaren sitter på en stuga :lol:
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Det blev lite off-topic här men wertok har rätt. Tyckte bara att bilden passade min signatur :lol:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar