Rökgasmätning med Bequem
Rökgasmätning med Bequem
Om man nu inte har köpt Biomatic+ utan bara brännaren så måste man fixa till rökgasmätningen på något sätt.
Jag har under lägre tid bara haft rökgasgivaren monterad mot skortenen (i stål). Detta medför att det inte fungerar tillfredställande om överhuvudtaget alls.
En dykrör in i skorstenen borde lösa problemet.
Hur fixar man till ett dykrör. Min far kom med den exellenta iden om att borra upp en M12x50 skruv. Från skruvskallen och in i skruven. Borra och gänga i skorstenen och montera allt.
Nu är det bara att göra grejorna och montera och testa. Återkommer när det är gjort.
Har ni några andra lösningar?
/Magnus
Jag har under lägre tid bara haft rökgasgivaren monterad mot skortenen (i stål). Detta medför att det inte fungerar tillfredställande om överhuvudtaget alls.
En dykrör in i skorstenen borde lösa problemet.
Hur fixar man till ett dykrör. Min far kom med den exellenta iden om att borra upp en M12x50 skruv. Från skruvskallen och in i skruven. Borra och gänga i skorstenen och montera allt.
Nu är det bara att göra grejorna och montera och testa. Återkommer när det är gjort.
Har ni några andra lösningar?
/Magnus
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
3m skorsten
Vet ju inte hur det ser ut hos dig, men det vanliga är väl att man sätter
givaren/termometern på rökgasröret mellan pannan och skorstenen, nära pannan och före en ev. motdragslucka.
givaren/termometern på rökgasröret mellan pannan och skorstenen, nära pannan och före en ev. motdragslucka.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Varför? Gäller det alla eller bara din panna?wertok skrev:Mmm och ändå visar den 30-40 grader för lite...
Sot? Felmonterad? Inte justerad?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Jag har inte kontrollmätt den men min installatör sa att det var samma fel på alla Biomatic. Han bör veta, hans firma installerade 70 st Biomatic i höstas.. Fick byta doserskruven på i stort sätt alla puhh
Då: 30 000:-/år med olja 
Nu: 15 000:-/år med pellets
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947

Nu: 15 000:-/år med pellets

Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Ett dykrör skyddar givaren som annars brinner upp med tiden.Joachim A skrev:En rökgasgivare ska väl lämpligen sitta i rökgaserna inte med något rör imellan?
Utanpå rökröret så får man liten anläggningsyta och dessutom för vi stora tidskonstanter då röken måste värma både röret och givaren. Dessutom krävs det isolering av givaren.
För att minska tidskonstanterna så vill jag montera den inne i rökröret.
Återkommer då jag har monterat och kalibrerat givaren
CTC Total 1983
3m skorsten
3m skorsten
Installation klar
Igår kväll så monterade jag in dykröret M12x60
Från att visa 120grader då den satt monterad på utsidan av skorstenen utan isolering.
Nu visar den 230grader något varmare alltså. Jämförde med rökgastempgivare inne i skorstenen den visade 260grader,
Nere i ett fel på 30grader, vad det beror på vet jag inte
borde kanske jämföra mätning med samma betingelser.
En nackdel med denna mätmetod är den stora tidskonstanten. Dvs. det tar tid innan tempgivaren reagerar. Måste försöka öka värmeledningen mellan dykrör och givare, några förslag?
Tänkte på kiselfett man använder då man monterar elektronik på kylflänsar, vet dock inte om den tål den temp.
Alternativ 2, kopparpasta, vet dock inte hur den leder värme?
Fler alternativ?
Från att visa 120grader då den satt monterad på utsidan av skorstenen utan isolering.
Nu visar den 230grader något varmare alltså. Jämförde med rökgastempgivare inne i skorstenen den visade 260grader,
Nere i ett fel på 30grader, vad det beror på vet jag inte
borde kanske jämföra mätning med samma betingelser.
En nackdel med denna mätmetod är den stora tidskonstanten. Dvs. det tar tid innan tempgivaren reagerar. Måste försöka öka värmeledningen mellan dykrör och givare, några förslag?
Tänkte på kiselfett man använder då man monterar elektronik på kylflänsar, vet dock inte om den tål den temp.
Alternativ 2, kopparpasta, vet dock inte hur den leder värme?
Fler alternativ?
CTC Total 1983
3m skorsten
3m skorsten