På fm när brännaren startade med 15 kW iställningarna stängde jag shunten o kollade vad tanken hade för temp.. Den va 50° i toppen, 35° i mitten (enligt elpatron) o 35° i botten..
Efter 1 tim 10min stannade brännaren o då va tanken 77° i topp, 75° mitten o 50° i botten.. Under dagen ställde jag ner den till 11 kW..
När sen tanken blivit kall på kvällen gjorde jag samma sak, stängde shunten o kollade tempen i tanken o de va samma som på dagen då den va kall.. Nu gick brännaren 1 tim 50 min till acktanken nådde samma temp..

De gör att det går mer pellets för att få ut lika mycket energi el om man så vill med brännaren på 15 kW o rökgastemp 145° så gick det 3600 gram pellets till att fylla tanken o med brännaren på 11 kW o rökgastemp 125° gick det 4250 gram.. Det gör en ökad förbrukning på 18% med LÄGRE effekt vilket är tvärt om mot allt som "experterna" säger..
Nu vet jag inte om det blir andra siffror då man eldar enbart mot pannan men helt klart ser det ut som om man har acktank så ska man köra på högre effekt för att få lägre förbrukning.. Om det beror på bättre förbränning vet ja inte men antar det.. Så nu vet man inte vad man ska tro längre..

Acktanken har en förlust på ca 0,45 kWh under denna tim enligt sommarens test då förlusterna va 11 kWh/dygn med elpatronen på 60° så det är marginelt i testet..