Är allt bara skit prat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Är allt bara skit prat

Inlägg av André »

Igår fm o på kvällen gjorde jag ett annat test..

På fm när brännaren startade med 15 kW iställningarna stängde jag shunten o kollade vad tanken hade för temp.. Den va 50° i toppen, 35° i mitten (enligt elpatron) o 35° i botten..
Efter 1 tim 10min stannade brännaren o då va tanken 77° i topp, 75° mitten o 50° i botten.. Under dagen ställde jag ner den till 11 kW..
När sen tanken blivit kall på kvällen gjorde jag samma sak, stängde shunten o kollade tempen i tanken o de va samma som på dagen då den va kall.. Nu gick brännaren 1 tim 50 min till acktanken nådde samma temp.. :shock: :?

De gör att det går mer pellets för att få ut lika mycket energi el om man så vill med brännaren på 15 kW o rökgastemp 145° så gick det 3600 gram pellets till att fylla tanken o med brännaren på 11 kW o rökgastemp 125° gick det 4250 gram.. Det gör en ökad förbrukning på 18% med LÄGRE effekt vilket är tvärt om mot allt som "experterna" säger..
Nu vet jag inte om det blir andra siffror då man eldar enbart mot pannan men helt klart ser det ut som om man har acktank så ska man köra på högre effekt för att få lägre förbrukning.. Om det beror på bättre förbränning vet ja inte men antar det.. Så nu vet man inte vad man ska tro längre.. :? :roll:

Acktanken har en förlust på ca 0,45 kWh under denna tim enligt sommarens test då förlusterna va 11 kWh/dygn med elpatronen på 60° så det är marginelt i testet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ctctotal
Entusiast!

Re: Är allt bara skit prat

Inlägg av ctctotal »

André skrev:Igår fm o på kvällen gjorde jag ett annat test..

På fm när brännaren startade med 15 kW iställningarna stängde jag shunten o kollade vad tanken hade för temp.. Den va 50° i toppen, 35° i mitten (enligt elpatron) o 35° i botten..
Efter 1 tim 10min stannade brännaren o då va tanken 77° i topp, 75° mitten o 50° i botten.. Under dagen ställde jag ner den till 11 kW..
När sen tanken blivit kall på kvällen gjorde jag samma sak, stängde shunten o kollade tempen i tanken o de va samma som på dagen då den va kall.. Nu gick brännaren 1 tim 50 min till acktanken nådde samma temp.. :shock: :?

De gör att det går mer pellets för att få ut lika mycket energi el om man så vill med brännaren på 15 kW o rökgastemp 145° så gick det 3600 gram pellets till att fylla tanken o med brännaren på 11 kW o rökgastemp 125° gick det 4250 gram.. Det gör en ökad förbrukning på 18% med LÄGRE effekt vilket är tvärt om mot allt som "experterna" säger..
Nu vet jag inte om det blir andra siffror då man eldar enbart mot pannan men helt klart ser det ut som om man har acktank så ska man köra på högre effekt för att få lägre förbrukning.. Om det beror på bättre förbränning vet ja inte men antar det.. Så nu vet man inte vad man ska tro längre.. :? :roll:

Acktanken har en förlust på ca 0,45 kWh under denna tim enligt sommarens test då förlusterna va 11 kWh/dygn med elpatronen på 60° så det är marginelt i testet..
Skall vi försöka reda ut detta, jag förstår din förtvivlan
Om vi antar att utetemp var ungefär konstant=0grader och draget i skorstenen konstant.
så är energiförlusten i skorstenen
förlust=temperatur(grader)*gångtid (h) *fläkthastighet(%)
om vi jämför bägge fallen så blir det med dina värden

(125*(1.83h)*0.28)/(145*(1.17h)*0.31)=1.22 dvs. väldigt nära dina 18%

Minskar din förtvivlan nu?

Vid körning mot tank så tvivlar jag att man skall köra annat än full effekt.
Använder du laddomat så att temp i pannan är konstant kring ungefär 80-85 grader?

Undrar när det är lönt att köra lågeffekt vid eldning mot bara panna utan ack.-tank? Är det huvudtaget bra med långa gångtider då vi blåser ut effekt i skorstenen.
Då måste vi jämföra underhållsglöden också.
Får väl göra ett test köra ett dygn helt utan modulerande effekt. Dygn 1 med bara 15kW och dygn2 med 8kW och jämföra detta.

Fiskörning med min-läge är kanske inget att använda, blåser bara ut värme i skorsten. Vem åtar sig att göra testet?

/Magnus
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det va +2° båda testen o shunten va stängd o inget vv tappades när jag kollade..
Jepp jag kör med laddomat o motdragsluckan (öppen 1 cm) så tempen o draget va samma..

Det va mr.pellets som tyckte jag skulle köra med även låg läget aktiverat )inte Frajon) o han skriver ju även att min läget kan ev. aktiveras med eldning mot acktank men inte då man kör mot pannan..
Det blir ju helt mot vad ja fått för resultat.. :?

Vid eldning mot panna så bör nog tankdiff användas oxå på ca 20-25° för att öka gångtiden..

Vid underhållsglöd så pyttsar den in 55-60 gram/tim..
Kör man med on/off så är det 465 gram/start så är det mer än 9 tim mellan varje start så lönar det sej att köra med on/off läget aktiverat..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kom på en sak.. :idea:

Kan det va pga av detta som den bara går på hög läget när man kör med tankdiff??

Det är bara just då den ska till att stanna som den går på låg läget en kort stund.. Det är då inte dom 2 sista graderna innan den stoppar utan den växlar till låg o sen stannar den efter nån sekund..
ctctotal
Entusiast!

Dags att reda ut vad som är bäst?!

Inlägg av ctctotal »

Jag tror att vi får omkullkasta alla så kallade "sanningar" :? vad det gäller drift av pelletsanläggningar. Jag tvivlar att någon vet någonting om någonting längre. Många är kallade att tro saker och ting helt utan belägg och efter en stund har dessa blivit sanningar som vi skall tro på.

Vi får väl helt enkelt sätta upp en del experiment och sedan dra slutsatser ifrån dom.

Mål att minimera pelletsåtgång.
Vad är det som minimerar pelletsåtgången? Jo minimala förluster.
Vad har vi för förluster?
Läckage från panna till rum, den har man delvis nytta av så den kan vi kanske bortse ifrån åtminstone vintertid. Detsamma gäller läckning från ack-tank.
Värme i skorsten, kanske den största förlusten.
Stilleståndsförluster och startförluster, underhållsglöd etc. detta kan vi nte bortse ifrån.

Vilka experiment måste vi göra?
Till att börja med måste vi definiera ett antal olika driftfall.
1. Eldning i panna för värme och varmvatten, vintertid
2. Eldning i panna mot ack-tank för för värme och varmvatten, vintertid.
3. Eldning i panna för varmvatten, sommartid.
4. Eldning i panna mot ack-tank för varmvatten, sommartid.

I fall 1,2 så måste vi nog dela upp i olika effektbehov med olika medeleffekter, dvs. olika utomhustemperaturer.

Vi måste också testa med olika kombinationer av effektlägen,
min, låg, hög.

Underhållsglöd eller kallstart måste också utvärderas.

Hur skall vi utföra testen?
Jag tror att vi skall köra en hel driftcykel. Från att brännaren startar till att brännaren startar på nytt.
Vad skall vi mäta?
Pelletsåtgång, Total cykeltid, gångtid på respektive effektläge min, låg, hög.
Då kan vi räkna ut vad vi vill.

En hel del att mäta alltså. Tyvärr så kommer det nog pannans typ att påverka. Är det en riktig pelletspanna så kanske fläktinställningarna har mindre påverkan än en konverterad oljepanna av älder modell där det är fullt blås ut. Så man måste nog göra testen själv på sin egen anläggning.

Jag har i sedan iförrgår gjort ett litet enklare test jag återkommer om detta när testet är klart.

Är det några jag glömt eller något som är fel ge kommenterer.
CTC Total 1983
3m skorsten
ctctotal
Entusiast!

Behövs den nya programvaran?

Inlägg av ctctotal »

André skrev: Vid underhållsglöd så pyttsar den in 55-60 gram/tim..
Kör man med on/off så är det 465 gram/start så är det mer än 9 tim mellan varje start så lönar det sej att köra med on/off läget aktiverat..
André var har du fått tag i värdena ovan?
Min analys följer.
Om man kör mot ack-tank så behövs tank-diff läget helt klart annars försvinner iden med ack-tank direkt.

Skall man köra med underhållsglöd eller kallstart? det beror på effektuttaget och tankstorleken. Behövs det ny start inom 9 timmar så är det bättre enligt ovan med underhållsglöd.

Vid körning mot bara panna. Vad händer då?
Vintertid= effektuttaget är stort så behövs varken on/off eller tank-diff.
Jag undrar också på sommaren om inte underhållsglöd är bättre än kall-start. Jag tror att pannan kallnar fortare än 9h. även om vi använder tank-diff och kör från80- till50 grader drift. Nu är vi där igen gissningar. Måste testa för att vara säker.
Om nu mina gissningar är sanna nya programvaran behövs endast om man kör mot ack-tank. Vi får vänta till sommaren med tester av detta.

ÄFAB har gjort tester med ack-tank eller inte och olika kopplingar, om jag minns rätt så tjänade man bara om tanken var mycket välisolerad.
CTC Total 1983
3m skorsten
ctctotal
Entusiast!

Re: Är allt bara skit prat

Inlägg av ctctotal »

ctctotal skrev:[
Får väl göra ett test köra ett dygn helt utan modulerande effekt. Dygn 1 med bara 15kW och dygn2 med 8kW och jämföra detta.

/Magnus
Jag har börjat med detta test, återkommer med resultat.

Det gick åt pipan, dygn två var 5grader varmare lite svårt att jämföra.
Det blir nog att mäta på start/stop sekvenser eftervarandra med olika inställningar och förhoppningsvis så ändrar inte förhålllanden sig så mycket
Senast redigerad av ctctotal den fre 03 feb, 2006 11:35, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Total 1983
3m skorsten
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Behövs den nya programvaran?

Inlägg av André »

ctctotal skrev:
André skrev: Vid underhållsglöd så pyttsar den in 55-60 gram/tim..
André var har du fått tag i värdena ovan?
Min analys följer.
Om man kör mot ack-tank så behövs tank-diff läget helt klart annars försvinner iden med ack-tank direkt.
Jag har fyllt internförrådet i brännaren sedan så väger jag pelletsen med hushållsvågen som gått åt när jag fyller upp de igen efter den pytsat in el efter start..
ctctotal
Entusiast!

Pratat med bränningsexpert

Inlägg av ctctotal »

Jag har pratat med en förbränningsexpert på jobbet (Högskolan i Kalmar)

långa gångtider= få start/stop som ger höga utsläpp av oförbrännt bränsle det är därför vi vill ha det.
Inte nödvändigtvis ger det lägst förlust. som Andre har upplevt.
CTC Total 1983
3m skorsten
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Re: Pratat med bränningsexpert

Inlägg av Stugsittaren »

ctctotal skrev:långa gångtider= få start/stop som ger höga utsläpp av oförbränt bränsle det är därför vi vill ha det.
Vill vi ha höga utsläpp av oförbränt bränsle? Förklarade han något mer om hur man kan minska förluster?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ctctotal skrev:Jag har pratat med en förbränningsexpert på jobbet (Högskolan i Kalmar)

långa gångtider= få start/stop som ger höga utsläpp av oförbrännt bränsle det är därför vi vill ha det.
Äfab trodde att inte brännarna skulle klara att ha stabil förbränning med eldning mot acktank men det visade sej att det inte va några problem med de.. T.ex befarade dom att det inte skulle hinna förbrännas..

Jag har haft längsta gångtid på 15 timmar i sträck i fjol då det va -27 o vi haft nerställd tempen inne till 16° så då fick den jobba för att få upp tempen.. :lol:
Efter 14 timmar kollade jag o det syntes ingen skillnad mot då den gått i 20 minuter.. 8)
ctctotal
Entusiast!

Inlägg av ctctotal »

Stugsittaren skrev:
ctctotal skrev:långa gångtider= få start/stop som ger höga utsläpp av oförbränt bränsle det är därför vi vill ha det.
Vill vi ha höga utsläpp av oförbränt bränsle? Förklarade han något mer om hur man kan minska förluster?
Hmm, svenskan blev nog inte helt rätt. Vi skriver om.

Det är starterna som ger höga utsläpp av oförbrända kolväten, för att undvika detta vill vi ha få starter och det får vi med långa gångtider.
Han pratade också om lågans färg, skall vara osynlig/blåaktig dvs då har vi bara koldioxid och vattenånga kvar.
Min kommentar
Risken är då att vi har ett förstort luftöverskott och eldar för kråkorna med höga rökgastemperaturer. Men det beror nog mycket på pannan, gammal oljepanna eller modern pelletspanna typ biomatic.
CTC Total 1983
3m skorsten
ctctotal
Entusiast!

Inlägg av ctctotal »

André skrev: Äfab trodde att inte brännarna skulle klara att ha stabil förbränning med eldning mot acktank men det visade sej att det inte va några problem med de.. T.ex befarade dom att det inte skulle hinna förbrännas..

Jag har haft längsta gångtid på 15 timmar i sträck i fjol då det va -27 o vi haft nerställd tempen inne till 16° så då fick den jobba för att få upp tempen.. :lol:
Efter 14 timmar kollade jag o det syntes ingen skillnad mot då den gått i 20 minuter.. 8)
Om jag minns rätt så var det tankförlusterna som gjorde att den ekonomiska vinsten blev minimal/obefintlig att köra mot ack-tank.
Men rätt inställd förbränning och långa gångtider är ju bra förmiljön och grannen då du inte förgiftar honom med kolmonoxid.
CTC Total 1983
3m skorsten
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ctctotal skrev:
Om jag minns rätt så var det tankförlusterna som gjorde att den ekonomiska vinsten blev minimal/obefintlig att köra mot ack-tank.
Men rätt inställd förbränning och långa gångtider är ju bra förmiljön och grannen då du inte förgiftar honom med kolmonoxid.
Sorry jag uppfattade dej som att det skulle va skadligt (mycket utsläpp) med långa gångtider.. :oops:
ctctotal
Entusiast!

Inlägg av ctctotal »

André skrev:
ctctotal skrev:
Sorry jag uppfattade dej som att det skulle va skadligt (mycket utsläpp) med långa gångtider.. :oops:
Min svenska blev ju lite fel
CTC Total 1983
3m skorsten
Skriv svar