apersson850 skrev:12 bitar? Det har väl inte så stor betydelse i det här fallet. Det lär vara viktigare att få till en bra mätning, med relevant signaljordning osv., och gärna en liten förstärkare nära sonden.
Sen räcker det säkert med 8 bitar, bara signalen är "tam".
Det går ju att göra så att signalen klipps om man skulle komma in i det feta området. Ni vill ju köra så snålt som möjligt, såvitt jag kan förstå.
Jag har för mig att A/D omvandlare blir lite dyra om man går upp i bitar, men jag vet eg inte. Jag räknade på en 8 bitars (256 steg över en volt), ger en upplösning på ~4mV. vilket blir lite för mycket om man tittar på vilka värden som Bosch-sonden ger vid Lambda 1,6-2,0.
Jag rätt taggad till att försöka nu, tack vara denna tråd känns det inte så omöjligt! .
OK, då förstår jag hur du tänkte. Som konstruktör av elutrustning sitter det i bakhuvudet att börja med "hur enkelt kan man göra något"? Jag tänkte att området med högre spänning kan man klippa bort, för det är ett område som ni inte är intresserade av. Det räcker att veta att det har slagit i taget, dvs. fet blandning.
Resten av mätområdet ligger under 100 mV, så med 8 bitar får du en upplösning på 0,4 mV. Noggrannare signal än så lär du inte få hem till din ingång ändå.
Det var min tanke. Men A/D är ju inte så dyrt nu, så det går klart bra vilket som.
apersson850 skrev:OK, då förstår jag hur du tänkte. Som konstruktör av elutrustning sitter det i bakhuvudet att börja med "hur enkelt kan man göra något"? Jag tänkte att området med högre spänning kan man klippa bort, för det är ett område som ni inte är intresserade av. Det räcker att veta att det har slagit i taget, dvs. fet blandning.
Resten av mätområdet ligger under 100 mV, så med 8 bitar får du en upplösning på 0,4 mV. Noggrannare signal än så lär du inte få hem till din ingång ändå.
Det var min tanke. Men A/D är ju inte så dyrt nu, så det går klart bra vilket som.
Intressant tanke. Skall ta med mig den. Resten av konstruktionen är kanske lämpad i en egen tråd. Men det blir iaf senare.
Är besatt av att mäta saker och stoppa det i en databas, Förstår inte varför? Kanske gör jag det för att jag inget förstår .
Det börjar utvecklas till en väldigt väldigt lång tråd detta undrar om folk orkar läsa (dom som kanske e lite intresserade mena jag) eller om dom blir bortskrämda
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
Jag har numera en lambda-sond på beställning, jag vet inte exakt vilken det blir men jag lär ju upptäcka det Jag ser fram till att kolla värden på systemet.
Jag kommer nog att bygga en lite linjariseringsenehet som ger ut 0-10V eller så för att ha en enklare mätning, det gör det möjligt att logga på ett annat sätt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Sorry, glömte att jag vet mer om detta än andra, mitt fel.
Grejen är att en lambda-sensor har en kurva som inte är rak (långt ifrån faktisk), det gör att det är skitbesvärligt att veta exakt vilken lambda-värde man egentligen har.
Om man då bygger en "linjariserings-enhet" (fint namn för en dyr låda) som t.ex. ger ut mellan 0V och 10V där lambda=1 är 5V, då kan man "trimma" den så att lambda=0,5 ger ut 2,5V och lambda=2 ger 7,5V t.ex.
Detta gör att man, utan att ha en bit papper med kurvan på eller en uppslagstabell, kan få värdet direkt i begriplig form. Man kan även använda denna spänning till att styra brännaren med om det finns ingång till detta såklart.
Så i essens: det är en enhet som ger lätt-tolkade värden ut, kan t.o.m. ha ett display som visar värdet om man vill det, t.ex. i form av 3 siffror som anger lambda-värdet mellan 0,01 och 9,99.
Man kan även kalla det ett special-mätinstrument.
Hoppas att jag förklarade det på ett fattbart sätt, det kan vara skitsvårt när man lever "inne i det" så att säga. Kom ihåg att om andra inte förstår förklaringen är de inte dumma, det är förklaringen som inte är bra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
I ett protokoll från en rökgasmätning kan det finnas både ett värde för O2 (runt 10%) och ett lambdavärde (runt 3).
Hur relaterar dessa till varandra, någon som vet?
Handlar bägge om luftöverskott?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Micklos skrev:Det börjar utvecklas till en väldigt väldigt lång tråd detta undrar om folk orkar läsa (dom som kanske e lite intresserade mena jag) eller om dom blir bortskrämda
Själv hoppar jag över inläggen där det handlar om processorer och 8st 10 bitars A/D osv.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Allan skrev:I ett protokoll från en rökgasmätning kan det finnas både ett värde för O2 (runt 10%) och ett lambdavärde (runt 3).
Hur relaterar dessa till varandra, någon som vet?
Handlar bägge om luftöverskott?
Sorry Allan för A/D utsvävningen, håller inne med dem tills ngn ber om dem .
10% 02 representerar den faktiska andelen syre i den förbrända gasen.
Lambdan representar överskottsluftfaktorn efter förbränning. Dock talar vi här om ett Lambda som är för förbränning av bensin. Och där motsvarar luftöverskottsfaktorn 3 en syre halt > 10% 02. Dessa värden har säkert ett förhållande som man kan sätta en formel för. (kan den inte).
På samma sätt borde det väl gå att hitta ett lambda 1 för pellets. Fast fär det 1 har en syre halt på 6% (Har aldrig hört att man kan få lägre). Och till slut kanske vi får en lamda som ger en liknande utsignal som en billambda fast för pellets. så kan man styra luften på liknande sätt som en bilmotor jobbar runt lamba 1.
Såg dessutom att en bil går bränslesnålast när lambda ligger på 1.05-1.1. Detsamma gäller ju för pellets där en förbränning är effektivast med ett litet luftöverskott.