system fundering
system fundering
hej ..
ska bygga om mitt värme system.
jag har tänkt köpa en brännare som tar allt flis pelletstorv mm mm
å montera fast den på en riktig ved panna..så jag kan elda ved då det behövs...
men sotaren här påstod att det inte blir bra pga att vedpannan har för mycket drag det kommer alldrig att funka bra..
lösningen är väl en dragregulator,men går det inte att göra ett lock uppe på murpipan i stället å strypa draget den vägen i stället ..eller sätta ett spjäll just bakom pannan...
btw
har någon erfarenhet av..Tellus brännar panna i gjutjärn
såg att dom går det att elda ved i ochså
ska bygga om mitt värme system.
jag har tänkt köpa en brännare som tar allt flis pelletstorv mm mm
å montera fast den på en riktig ved panna..så jag kan elda ved då det behövs...
men sotaren här påstod att det inte blir bra pga att vedpannan har för mycket drag det kommer alldrig att funka bra..
lösningen är väl en dragregulator,men går det inte att göra ett lock uppe på murpipan i stället å strypa draget den vägen i stället ..eller sätta ett spjäll just bakom pannan...
btw
har någon erfarenhet av..Tellus brännar panna i gjutjärn
såg att dom går det att elda ved i ochså
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
-
- Pannrumshärskare!
Det går att sätta en dragbegränsare på rökröret som går från pannan till murstocken. Så har jag.
http://www.freewebs.com/hansson29/DSCN0213.JPG
Kolla in Calmar V33 den går att få med pellets lucka i sidan. Det är en bra vedpanna.
http://www.trebema.se/
http://www.freewebs.com/hansson29/DSCN0213.JPG
Kolla in Calmar V33 den går att få med pellets lucka i sidan. Det är en bra vedpanna.
http://www.trebema.se/
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
hej ..
visst e det en sån som pyser in luft från pannrumet i murpipan?
jag gillar inte iden med å flåsa in varmluft i murpipan bara för att få mindre drag..luften du släpper ut e ju uppvärmd
det e lite av å vädra på vintern
det måsteju gå sätta ett spjäll vid pannan+ göra ett stål lock på murpipan
med tex ett 80 mm hål för å få mindre drag....
vet du vad pannan kostar ?
vill gärna ha en panna i gutjärn pga att dom håller xxx år mer =)
jag gillar inte iden med å flåsa in varmluft i murpipan bara för att få mindre drag..luften du släpper ut e ju uppvärmd
det måsteju gå sätta ett spjäll vid pannan+ göra ett stål lock på murpipan
med tex ett 80 mm hål för å få mindre drag....
vet du vad pannan kostar ?
vill gärna ha en panna i gutjärn pga att dom håller xxx år mer =)
Det borde vara så att draget genom skorstenen är "konstant". Det du gör är att styra om en del av draget genom motdragsluckan så det inte går genom pannan. Den "varma luften" hade åkt ut genom skorstenen i alla fall.jockefors skrev:hej ..
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
Hej..
Oki så enda sättet att få ner draget är att gå på en mindre diam på murpipan ev ochså dra ner på längden eller ?
Jag råkar ha en bra bit ståltub liggandes hemma Ca 4-5 m som är ca 120
mm i diam..
skulle den gå att köra som murpipa på en anläggning..den e ju lite för smal vid en ev ren vedeldning ,men det bör ju funka med en pellets brännare ...
"tror dom rekomenderade ca 150 mm vid en vedpanna"
Oki så enda sättet att få ner draget är att gå på en mindre diam på murpipan ev ochså dra ner på längden eller ?
Jag råkar ha en bra bit ståltub liggandes hemma Ca 4-5 m som är ca 120
mm i diam..
skulle den gå att köra som murpipa på en anläggning..den e ju lite för smal vid en ev ren vedeldning ,men det bör ju funka med en pellets brännare ...
"tror dom rekomenderade ca 150 mm vid en vedpanna"
Sätter du i ett rör i den befintliga pipan så måste du förmodligen isolera kring röret också
Det finns säkert någon annan som kan upplysa om riktigheten i detta.
Men om du sätter i ett rör för att få mindre drag så kan du ju heller inte öka draget om det behövs... och det blir ju lite jobbigt att slita ur röret med isolering och allt
"bara" för att öka draget.
Nej - motdragslucka! Min öppnar sig inte mer än när den behöver och står för det mesta stängd.

Men om du sätter i ett rör för att få mindre drag så kan du ju heller inte öka draget om det behövs... och det blir ju lite jobbigt att slita ur röret med isolering och allt

Nej - motdragslucka! Min öppnar sig inte mer än när den behöver och står för det mesta stängd.
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.