Dessa kurvor..
När jag körde utan kvarn jobbade brännaren mer som "swefred"s gör utan fläkten.
Effekten verkade öka också.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
Hehe kanske inte mjöl utan snarare som müsli. Den sotar säkert mer och man bör få mer flygaska eftersom alla småbitar flyger lättare iväg. Men trots allt så verkar just min anläggning /och/eller pellets fungera bättre med denna lösning.christer skrev:Det kvittar i min anläggning vad jag har för drag på luckan integrator är hög o matning låg, den enda skillnad jag har
är vid olika pelletssorter och om jag mal ned pellets till mjöl
då blir allt mycket bättre????utom att den sotar mer med mjöl.
Jag har själv bra drag i min pipa utan fläkt, men problemet kan i vissa fall vara så att det tar en liten stund innan pipan blivit varm så man får ordentligt drag och då kan man få lite konstiga kurvor. Normalt har jag mycket jämnare kurvor med fläkt för då har brännaren samma drag från den startar till den stannar. Utan fläkt har jag sämre drag från början men mot slutet är dragluckan lite öppen hela tiden.
Med detta inte sagt att du har dåligt drag, bara hur min anläggning fungerar

Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
Det är rätt så skojigt, när min kvarn inte malde så bra tog det en mindre evighet innan pannan nådde maxtempen för mig, och eftertempen var skyhög med samma pellets som jag använder idag.snillet skrev:
När min panna är ganska nysotad ser kurvan ut såhär:

Många kurvor blir det...Men det kan vara skoj för er att ha något att jämföra med.
Undra om det nya brännarhuset gör någon skillnad?
Hackigt
Här är min bionas "hackiga" tillvaro just nu. Svängningarna beror på Sydpellets tveksamma pelletskvalité, varierar i längd/hårdhet/färg m.m genom alla säckar.... Men brännaren fungerar ypperligt med fin aska och rätt förbrukning även när det ser ut på det här viset
, med Agrol och Såbi pellets ser kurvan mer ut som Swefreds.

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
Hmmm Har du dragbegränsare eller rökgasfläkt? Det som kan bli är att när pipan är varm så ökar draget för mycket så att brännaren inte går rent, men då brukar brännaren börja att bröla så man hör det.Hille skrev:Mina kurvor är jämna i ca 2000 sek sen droppar tempen och det börjar svänga upp och ner någon som har liknande tendenser? likadant varje gång.
Men det är inte så troligt då jag kan köra över 35pa utan att den brölar.
Är det likadant när den är nysotad?
titta på min kurva innan ditt inläggHille skrev:Mina kurvor är jämna i ca 2000 sek sen droppar tempen och det börjar svänga upp och ner någon som har liknande tendenser? likadant varje gång.

Jag har dock märkt att svängningar av den "typen" som jag har inte verkar påverka effektiviteten nämnvärt. Värre är om man får stora JÄMNA svängningar, då har styrsystemet kommit i självsvängning och det sker ofta när draget är lite dåligt så att systemet inte klarar hålla uppe tempen.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
Våra kurvor är väldigt lika man kanske inte ska bry sig så mycket. Det var mindre huvudbry innan man skaffade pelconfig!!!!snillet skrev:titta på min kurva innan ditt inläggHille skrev:Mina kurvor är jämna i ca 2000 sek sen droppar tempen och det börjar svänga upp och ner någon som har liknande tendenser? likadant varje gång.
.
Jag har dock märkt att svängningar av den "typen" som jag har inte verkar påverka effektiviteten nämnvärt. Värre är om man får stora JÄMNA svängningar, då har styrsystemet kommit i självsvängning och det sker ofta när draget är lite dåligt så att systemet inte klarar hålla uppe tempen.
Biona 2000 Norah 418 från -53 ,3x30 rör från sfinx 750 liters acc solbox från eKontroll
Har du fin aska och normal förbrukning så tycker jag inte du skall bry dig.Hille skrev:Våra kurvor är väldigt lika man kanske inte ska bry sig så mycket. Det var mindre huvudbry innan man skaffade pelconfig!!!!snillet skrev:titta på min kurva innan ditt inläggHille skrev:Mina kurvor är jämna i ca 2000 sek sen droppar tempen och det börjar svänga upp och ner någon som har liknande tendenser? likadant varje gång.
.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
Haha ja det var det Hille. Men jag tycker att huvudsaken är att brännaren går bra och att pelletsförbrukningen och askan är normal. Sen så spelar det mindre roll om kurvan inte är fin, alla anläggningar och pelletsmärken är olika det är svårt att jämföra kurvor mellan anläggningar då det är helt olika förutsättningar.
Sedan så kan det vara intressant att ändra på draget och peta på allt som man kan peta på och kolla vad som händer
Sedan så kan det vara intressant att ändra på draget och peta på allt som man kan peta på och kolla vad som händer

Swefred skrev:Haha ja det var det Hille. Men jag tycker att huvudsaken är att brännaren går bra och att pelletsförbrukningen och askan är normal. Sen så spelar det mindre roll om kurvan inte är fin, alla anläggningar och pelletsmärken är olika det är svårt att jämföra kurvor mellan anläggningar då det är helt olika förutsättningar.

Biona 2000 Norah 418 från -53 ,3x30 rör från sfinx 750 liters acc solbox från eKontroll
Hille skrev:Swefred skrev:Haha ja det var det Hille. Men jag tycker att huvudsaken är att brännaren går bra och att pelletsförbrukningen och askan är normal. Sen så spelar det mindre roll om kurvan inte är fin, alla anläggningar och pelletsmärken är olika det är svårt att jämföra kurvor mellan anläggningar då det är helt olika förutsättningar.
Det är ju såna som du som sätter griller i huvet på mig när du lägger ut dina fina kurvor
Haha jo det kan jag förstå men det var inte tanken när jag postade min första kurva..
Jag försöker bara få så fina kurvor jag kan och det är intressant att se hur era ser ut så man har har något att jämföra med.
Jag kan snart titulera mig som Kung över kurvorna!

Det enda jag vill är att brännaren ska gå så bra som möjlig så man sparar en slant

Jag justerade en gång i tiden in min brännare så den skulle gå "bra" oavsett väder/vind och pelletsfabrikat.Swefred skrev: Haha jo det kan jag förstå men det var inte tanken när jag postade min första kurva..
Jag försöker bara få så fina kurvor jag kan och det är intressant att se hur era ser ut så man har har något att jämföra med.
Jag kan snart titulera mig som Kung över kurvorna!
Det enda jag vill är att brännaren ska gå så bra som möjlig så man sparar en slant
ALLA kan få fina kurvor om man ger sig fasen på det

Min anläggning får t:ex MYCKET snabbt de där små svängningarna, tror att det delvis har att göra med att min pipa är cirka 4meter 125mm stålrör. Har man en längre skorsten så blir draget stabilare även med rökgasfläkt.
Så bli inte rädda nu

Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.