Bygge av shuntstyrning

Skriv svar
Anahka
Späd planta

Bygge av shuntstyrning

Inlägg av Anahka »

Hej

Har precis hittat hit och har haft några trevliga timmars läsning.
Har naturligtvis lite projekt på g. Bla. en shunt automatik. Någon som byggt själv och kan dela med sig av erfarenheter osv?? Det optimala vore ju ett PC baserat system (för loggning datainsamling) och en PIC (typ) för själva hanterandet av systemet (vet ju hur säkert en PC baserad dator funkar).
Då jag saknar de programerings kunskaper detta kräver så undrar jag om någon gjort nått liknade och vill dela med sig??
Jag har motor shunten klar i dagsläget och tempsensorer (DS1820)

Har själv gjort ett styrpogram till en spannmålsbrännare (Agrotec kopia) och då använde jag mig av en Siemens Logo PLC som jag har kläm på hur man programerar. Har även ritningar på detta om det kan vara intresse för någon, har dock inte byggt färdigt mekaniken (själva brännaren) ännu men snart så...

/Anders
Modifierad TMV-Panna, Ecotec A3, 4tons föråd på Lastceller, På g... Egen byggd Spannmålsbrännare, Shuntstyrning, 8m2 solceller
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Ett tips skulle kunna vara http://www.robotshop.se/

Dom säljer bland annat Basic Stamp, en liten processor som programmeras i Basic, färdiga kort finns med I/O på och som man kan ladda ner program i via seriporten eller USB porten på en PC, finns hur mycket prylar och dokumentation som helst till dessa och det är vettiga priser på alla prylar också (Elfa säljer dom också fast till högre pris)

Dessa kan enkelt styra exempelvis servon avsedda för radiostyrning och ett lite större sådant avsett för styrning av stora radiostyrda bilar eller för segelbåtar borde kunna användas, men en vanlig motorstyrning är inte så svårt att få till heller.

Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Anahka
Späd planta

Inlägg av Anahka »

Hej

Basicstamp är nått jag funderat på. Har även lagt vantarna på en "ful-verion" av Picbasic pro. Har dock inte testat nått. Sen finns Microbasic i en "demo" verion som många på detta forumet rekomenderar. Om ingen har nått halv/hel färdigt så får jag väl knacka ner nått i lämplig enchippare när tid finnes. Drömmen vore ett sånt här sysyem men det kommer jag aldrig fixa utan hjälp....

/Anders
Modifierad TMV-Panna, Ecotec A3, 4tons föråd på Lastceller, På g... Egen byggd Spannmålsbrännare, Shuntstyrning, 8m2 solceller
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Här är tips på billiga och användarvänliga chip.

http://www.atmel.com/products/avr/

Deras "studio 4" laddas ner gratis :D
Programmerare osv. finns i alla versioner och prisklasser.

Hmm, Windows (PC) brukar krasha pga. mjukvaruproblem...
Om du inte är 100% säker på din programmering skulle jag
rekomendera att du köper shuntstyrningen färdig. :oops:
Inte kul om huset fryser sönder eller knäcker pannan pga.
felaktig shuntprogrammering. :shock:

Övervakning av systemet är dock en annan sak... :D

Skulle själv gärna tom. styra brännaren om det inte vore för att
det var eld- och explosions risk med i matchen...
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: Bygge av shuntstyrning

Inlägg av pitch »

Anahka skrev:(vet ju hur säkert en PC baserad dator funkar)/Anders
Jo, det vet vi...klockrent med Linux men åt h*vete med M$ ;-)

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Anahka
Späd planta

Inlägg av Anahka »

Amtel har jag aldrig provat, fans det inte nån basic complier till den???

Just assambler är inte min starka sida.....
mrslade
Späd planta
Kontakt:

Inlägg av mrslade »

Håller på med en styrning till min panna/shunt. Just nu är det utveckling som gäller. Använder mig av dels en Basic Stamp dels av PICAXE. Mitt mål är att styra en pump samt en stegmotor till shunten. Jag kommer ha sammanlagt 6 tempgivare (har noja) samt kunna lagra en bestämd tid i stampens extra minne för att senare kunan tanka över till en dator o tömma minnet sedan. Dock är det hela under utveckling.. Men får jag igång det så ska jag ge er styrningen... Koden är delvis helt klar.

Någon med några bra idéer på lösningar? Ett problem jag har är om det finsn ngn regel för shunt-styrning med tempkurvor elelr liknande?

Martin
Thermo (ngnting) Kökspanna med Biomatec Infraheat 2000, ack. tank på 750 L och Luxback som pelletsförvaring. ;-)
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

En vanlig PLC kan man också använda. Fördelen med en liten sån är att den redan har nätaggregat, anslutningsvänliga plintar osv.
Till exempelvis Mitsubishi FX2N finns en 8-kanalig A/D-omvandlare som tar termoelement direkt på ingångarna, om man så vill.

Enda felet med den är att priset är sådant att det blir dyrare än en vanlig, färdigköpt shuntstyrning. Men om man ändå är igång och vill styra fler saker i trakten runt shunten, kan det ju bli en annan sak. Då kan den ju sköta shuntningen "med vänster hand".

Själv har jag gjort om två Landis & Gyr RVP 21 från tvåpunkts till trepunktsstyrning, genom att lägga en PLC emellan, som konverterat signalen. Men då hade jag ju alla prylar liggande, tillvaratagna från skrotade pannor resp. maskiner. Med sådan prissättning blir det ju en annan sak.

Om ni nu bygger med Basicprocessorer, PIC, urverk eller vadsomhelst, så tänk på att i pannrum blir det alltid dammigt, din grunka ska gärna hålla lika länge som pannan och det innbär alltså behov av en seriös kapsling. Häng inte grunkan i ett buntband från varmvattenröret, utan installera ordentligt.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
mrslade
Späd planta
Kontakt:

Förslag på shuntmotorstyrning

Inlägg av mrslade »

Vad har du för motorstyrning till din shunt då? Hemma bygge eller något seriöst?
Thermo (ngnting) Kökspanna med Biomatec Infraheat 2000, ack. tank på 750 L och Luxback som pelletsförvaring. ;-)
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Seriöst hemmabygge.
mrslade
Späd planta
Kontakt:

Inlägg av mrslade »

haha... oki..
Vad har du använt för komponenter? Använt skruvdragarmotorer eller? Har du en ESBE shunt?

Många frågor blir det!

Gärna en bild med om det är möjligt =)
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Hade en Landis & Gyr RVP 21 liggande, inklusive givare, så den fick bli grundstommen i det hela. Men motorn (termisk) passade inte till min ESBE. Hittade en skrotad synkronmotor med växellåda i en container på jobbet.
En likaledes skrotad PLC (Idec Micro) fick bli omvandlare från 2-punkts till 3-punktsstyrning. De rensade ut en massa överblivna reservdelar i lagret på jobbet, så där blev kapslingar, plintrader och en massa annat godis över. Mycket fortfarande i originalemballaget, aldrig ens uppackat.

Gratis är gott, som de säger i Småland.

Jag testade med en liten stegmotor först, men den var som jag misstänkte för klen för att vrida shunten. Annars hade den varit godis att styra, förstås. Kräver en med utväxling om det ska gå, eller en löjligt stor. Detta var en 23:a med en stack.
Skriv svar