Ständigt problem!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Cronberg
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 06 feb, 2006 11:18

Ständigt problem!

Inlägg av Cronberg »

Jag köpte en Värmebaronen pelletsbrännare
Senast redigerad av Cronberg den tor 28 jun, 2012 07:07, redigerad totalt 1 gånger.
Optih
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 10 aug, 2005 11:18

Inlägg av Optih »

Jag hade också stora problem förra vintern med att den stannade pga mycket aska på rostret.
Jag fick för mig att det läckte in/ut luft mellan panna och brännare, så jag tätade om där, och efter det så har det funkat bra.
Mvh / Johan
Fredrik Wizard
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 02 sep, 2005 15:12
Ort: Furulund

Inlägg av Fredrik Wizard »

Vilket fel larmar brännaren för?
Har du sotat rökgasgångarna på din panna?
Vilken panna har du?
Tror inte det är dina pellets som det är fel på.
Näsumpellets funkar bra i Viking bio
http://www.nasumspellets.com/

viewtopic.php?t=1523&highlight=n%E4sum
Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Har du några problem med småfraktioner och spån i din pellets? Kan vara orsak till att rostret sätter igen snabbt.

Är rostret riktigt rakt, så att det inte finns några luftspalter mellan rostret och brännarröret, så att luften kan ta fel väg?
Har detta varit fel, så behöver troligen brännarröret borstas rent på insidan med en stålborste eller liknande.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: Ständigt problem!

Inlägg av manin »

Cronberg skrev: Jag köpte en Värmebaronen pelletsbrännare i höstas samt beställde pellets från Lantmännen, enligt test ska det vara den bästa på marknaden.
Vilken panna har du, och vem tillverkar pellets som lantmännen säljer
Cronberg skrev:14 dagar gick allt bra, men sedan innan jul har det bara varit klabb, 2-4 gånger om DAGEN får jag suga rostret då pannan stannat och larmar.
Slog den larm som blinkade "Misslyckad start" ?
Cronberg skrev:Vet många som köper pellets från samma ställe och har aldrig haft problem. Har lekt med brännaren för att ställa in mängd och allt, ligger dock alltid på en hög rökgastemp, ibland 210 grader med minimal inmatning.

Det är svårt att justera mellan bränsle och luft för att vara perfekt. Rekommendera erfarent och har med sig mätinstrument. När gjorde sotning sist din skorsten isf att rökgastemp. visar högre beror på det finns mycket sot i skorsten, saknar draglucka eller beror turbulator/baffel

Kör du med förrådet som typ 300L eller bulk?
Kolla att skruven är 43º - 45º lutvik.
Kolla att roster sitter rätt även kolla så att roster är fri från sot mellan springor. Så här ser ut bild http://www.freewebs.com/viking_manin/IMG_7229.JPG

När Vikingbio har kört färdig så skall den gå på avsvalningsfas så skall den blåsa bort rest ask på roster. Så här ser ut bild http://www.freewebs.com/viking_manin/IMG_7222.JPG
Obs här har jag kört en vecka utan att rörde roster och fotografera dit direkt när jag öppnade.

Ja mer vet jag inte, jo en sak äldre panna brukar får sämre tätning, så den kan ha tjuvluft, så det har betyd påverkar, därför se till ny tätlist och fixa där tjuvluft.

Nä men jag hoppas få dig gör en bra snart när allt har löst :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
goman
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 16:50
Ort: BOR

Inlägg av goman »

Eldar själv med norsk pellets och hade samma problem. Rostret var fullt med aska i klumpar. Hade många stopp (kunde vara 3 - 4 om dagen) med misslyckat startförsök.

Ställde om brännaren till at gå på bara högeffekt och sedan dess går det mycket bra. Har bara haft två stopp på 4 veckor nu.
Värmebaronen Star med Viking Bio.
Mafa mini föråd och 2,5 meters skruv.
VIDA pellets o TermOmatic CBJ
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Eldar själv med norsk pellets och hade samma problem. Rostret var fullt med aska i klumpar. Hade många stopp (kunde vara 3 - 4 om dagen) med misslyckat startförsök.

Ställde om brännaren till at gå på bara högeffekt och sedan dess går det mycket bra. Har bara haft två stopp på 4 veckor nu.
"Bara" 2 stopp på fyra veckor är väl inte bra, det ska inte stoppa alls så länge man har fullt med pellets ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
goman
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 16:50
Ort: BOR

Inlägg av goman »

Nej det är inte bra med 2 stopp på 4 veckor men tro mej, det är en mycket stor skillnad på det och 3 - 5 stopp om dagen.

Sedan så hade jag mina stopp i början efter att jag började köra på högeffekt läget. Senaste tiden har den gått perfekt så det känns bra :D

Har funderat mycket på vad som kan orsakat stoppen och att askan lagt sig på rostret. Kan vara att det är så stor skillnad på pelletsens längd.
Den kortaste är ca 5 mm och längsta jag hittat är 54mm så jag tror att skruven matat ojämt och ibland så har det helt enkelt blivit för liten startdos.
Angående rostret så är det mycket viktigt att det är i bra skick. Att det är tillräckligt stora luft springor och att det rengörs då och då.

Eldar ju med norsk pellets och köpt 4 pallar och fick två olika sorter. En är mycket hård och mörktbrun men har mycket jämnare längder, den andra lite ljusare och olika längd.
Har eldat båda sorter i öppna spisen och även provat lantmännens och såbis i spisen. Bara såbis var lätt antänd, där räckte det med att lägga i en braständare, de andra behöver jag tändvätska till för att få fyr på dom.

Tänker köpa en pall med såbi pellets och prova den då den norska är så svårtänd och såbis lättantänd och hoppas på det viset att det inte blir några stopp alls.
Värmebaronen Star med Viking Bio.
Mafa mini föråd och 2,5 meters skruv.
VIDA pellets o TermOmatic CBJ
lasse34
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:58
Ort: Örebro

Inlägg av lasse34 »

Jag kör med comet o viking bio & använder Laxå pellets, har aldrig haft ett driftstopp hittils, har kört nu i 5 månader, även om jag inte askat ur på flera veckor fungerar det..
Comet + Viking
Bio
Cronberg
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 06 feb, 2006 11:18

Varför ska det klabba...

Inlägg av Cronberg »

Rengjorde allt förra veckan, fick nya pellets. Denna gången skulle vi testa norska brunpellets, vilka ska hålla mycket god kvalité samt vara svanmärkta.

Se på fan, samma problem igen... Nu larmar den med ca 18 timmars mellanrum. Larmet är som vanligt, misslyckad start.

Ser men då på rostret är där en rejäl hög efter 18 tim.
Brännaren står på full effekt, testade med att den skulle varie full/låg, men då larmade den efter 6 tim.

Pannan är en äldre modell i bra skick. Luckan känns bra tätad, det ser man om man skruvar av den, inga sotfläckar på den vita isoleringen som ligger utanför luckans ram.

Tyckte mig igår se att rostret bränts sönder första biten... Ska inte ett roster hålla mer än i 3 mån?

Skruven ligger i rätt vinkel och jag matar från ett 300 l förråd.

Startmängden är låg, så även det kontinuerliga flödet. Blir ingen skillnad om jag höjer dessa. Rökgaserna ligger runt 160-170 grader .


Vad finns det mer att göra?
Fredrik Wizard
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 02 sep, 2005 15:12
Ort: Furulund

Inlägg av Fredrik Wizard »

Är brännaren rätt inkopplad, har den spänning även då panntermostaten har slagit ifrån?
Om inte kommer den inte renblåsa rostret efter avslutat gång, och rostret och brännarröret skadas.
Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal
Cronberg
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 06 feb, 2006 11:18

Inlägg av Cronberg »

Fredrik Wizard skrev:Är brännaren rätt inkopplad, har den spänning även då panntermostaten har slagit ifrån?
Om inte kommer den inte renblåsa rostret efter avslutat gång, och rostret och brännarröret skadas.
Visst är där kontinuerlig spänning inkopplad.
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Anlita nån som justerar in brännaren ordentligt med instument, annars kommer den aldrig funka bra. Om du byter pellets, fyll ett 2liters mått, väg det på en bra hushållsvåg, skiljer det mer än 5-6% måste brännaren justeras med instument igen!
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Skriv svar