Priser höjts?
Priser höjts?
Hej,
Någon som vet varför pelletspriserna har höjts så mycket senaste tiden?
Betalade 1750 kr/ton sist och 2000 kr/ton 2,5 månader senare.
En höjning med 14%!
Mvh,
Fredrik
En höjning med 14%!
Mvh,
Fredrik
-
- Ungskog
- Kontakt:
Re: Priser höjts?
Du har inte blandat ihop pallpris och ton?Frista skrev:Hej,
En höjning med 14%!
Mvh,
Fredrik
1750:- för en pall, 832 Kg motsvarar 2100:-/ton
JanFire Flex-a, Euronom Exonom P 20 UB, Acktank TMV panna 300 liter
Pelletspris
Jag ringde min lokala handlare och han begärde 2300:-/ton för såbi pellets 16 kg småsäck. Han var inte villig att gå ner i pris även då jag förmodligen fått lite dålig pellets av dem vi senaste leverans (jag tror att det kommer av pelletsen). Så jag letar efter någon handlare som har lite bättre priser.
Hej ..
konstigt ...nää vad kostade eldnings oljan då den kom ??? å vad kostade den efter 10 år ?
eller ..hur dyr va strömen runt 1975 å vad kostar den i dag ?
till sist ..vad kostade pellts för hmm 5-6 år sen å vad kostar den i dag ??
kan nån räkna ut om pelletsen komer att bli billigare ???
och hur kan det komma sig att nästan alla bränsle typer va jätte billiga då dom kom.....
konstigt ...nää vad kostade eldnings oljan då den kom ??? å vad kostade den efter 10 år ?
eller ..hur dyr va strömen runt 1975 å vad kostar den i dag ?
till sist ..vad kostade pellts för hmm 5-6 år sen å vad kostar den i dag ??
kan nån räkna ut om pelletsen komer att bli billigare ???
och hur kan det komma sig att nästan alla bränsle typer va jätte billiga då dom kom.....
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Hej .
Joo det har du ju rätt i att frakterna e lite kostsamma...
men jag vidhåller fortfarande att allt strävar efter att utjämnas
ok att pelletsen inte hinner upp strömen riktigt men..den kommer inte att ligga långt efter..
pratade med en kille som jobbar på skelleftekraft å han inte fann några argument till varför pelletsen skulle kosta 50-60% mindre att elda med än vad strömmen kostade att köra..det va för nått år sen.
+ att det tex inte ligger nån energiskatt ÄN på pellets fast det kommer nog så småningom
däer jag bor så e det skelleftekraft som både tillhanda håller ström + största delen av pelletsen så dom har liksom/nästan monopol
på energin...
bäst billigast e ju att eldaved,då e man ju ganska okänslig för prishöjningar,men jag tror att vi kommer att få ett rabbatsystem,så dom kommer åt dom som kör tex bergvärme eller eldar ved...
Det e ju bara att införa förbruknings taxa...
typ att vid
0-7000 kw kostar strömen 1.20 per kw
7000-15000 kw ....0,90öre per kw
15 000-25 000 kw....0,50 öre per kw
på det sättet så får dom mer betalt av dom som förbrukar lite å vanliga
direktel förbrukare betalar som vanlligt....tror redan dom har sånna
system tex på industrier ...
Joo det har du ju rätt i att frakterna e lite kostsamma...
men jag vidhåller fortfarande att allt strävar efter att utjämnas
ok att pelletsen inte hinner upp strömen riktigt men..den kommer inte att ligga långt efter..
pratade med en kille som jobbar på skelleftekraft å han inte fann några argument till varför pelletsen skulle kosta 50-60% mindre att elda med än vad strömmen kostade att köra..det va för nått år sen.
+ att det tex inte ligger nån energiskatt ÄN på pellets fast det kommer nog så småningom
däer jag bor så e det skelleftekraft som både tillhanda håller ström + största delen av pelletsen så dom har liksom/nästan monopol
på energin...
bäst billigast e ju att eldaved,då e man ju ganska okänslig för prishöjningar,men jag tror att vi kommer att få ett rabbatsystem,så dom kommer åt dom som kör tex bergvärme eller eldar ved...
Det e ju bara att införa förbruknings taxa...
typ att vid
på det sättet så får dom mer betalt av dom som förbrukar lite å vanliga
direktel förbrukare betalar som vanlligt....tror redan dom har sånna
system tex på industrier ...
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Borde inte priset vara tvärt om, så att folk fick en "liten" sporre att spara elenergi. Ju mer du förbrukar dessto högre pris.....jockefors skrev: typ att vid
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Man kan tycka så, men det är ju samma med kommunalt vatten, dom uppmanar folk att spara vatten, men om man tittar på en normal vattenräkning på säg 800 spänn så är det mesta fasta avgifter, kostnaden för vatten är lite drygt 150 spänn, resten är pengar som man får betala oavsett om man sparar eller inte.Borde inte priset vara tvärt om, så att folk fick en "liten" sporre att spara elenergi. Ju mer du förbrukar dessto högre pris.....
Men nu har jag nog hamnat lite utanför pelletsen....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Och i min kommun (Kungälv) höjde dom de fasta VA avgifterna därför att folk sparar så mycket vatten att dom inte längre fick in rätt pengar för att finansiera driften av VA nätet från de rörliga avgifterna.micke_932 skrev:Man kan tycka så, men det är ju samma med kommunalt vatten, dom uppmanar folk att spara vatten, men om man tittar på en normal vattenräkning på säg 800 spänn så är det mesta fasta avgifter, kostnaden för vatten är lite drygt 150 spänn, resten är pengar som man får betala oavsett om man sparar eller inte.Borde inte priset vara tvärt om, så att folk fick en "liten" sporre att spara elenergi. Ju mer du förbrukar dessto högre pris.....
Men nu har jag nog hamnat lite utanför pelletsen....
Man tar igen på körven de man förlorat på karusellen... så att säga.
Gäller ju energislag också, och skatter.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.