Massor med frågor från äkta pelletsrookie...

Argorat
Frö

Inlägg av Argorat »

Goddag alla glada pelletspyromaner!

Har precis kommit till insikt vad gäller att konvertera huset från direktverkande el till pellets och har en hel del frågor... :wink:
En del frågor kanske verkar väldigt konstiga, men att få veta är betydligt bättre än att tro, eller?

1. Om man köper pellets på bulk, hur lång påfyllnadsslang har lastbilen? (för visst har den slang...)
2. En kollega säger att man inte behöver ack-tank, kan det stämma?
3. Hur "stor" blir anläggningen? Alltså hur stort rum måste man ha, inkl. förråd, för att kunna köpa bulk fraktfritt?
4. Kan man elda spannmål med pelletsbrännare? Har hört att det är billigare än pellets.
5. Vad kostar det som behövs? Typ brännare, skruvar hit å dit, förråd och allt utom element... :D

Som ni ser så är jag verkligen nybörjare på den här biten, så det kommer säkert fler skumma frågor...

Boyta: 125 m2
Källare: 110 m2
Årsförbrukning el: ca 31000 KWh :cry:

Tack för ordet
-Jag är inte dum i huvudet... Jag har bara lite otur när jag tänker-
pckenj
Prima virke

Re: Massor med frågor från äkta pelletsrookie...

Inlägg av pckenj »

SVAR: 1 ) 10 meter normalt. Mot betalnig kopplar de på mera slangar.

2 ) Ingen acktank behövs. Pelletsbrännaren går till och från som en oljebrännare. Men med acktank får man något högre verkningsgrad då det blir färre start och stopp.

3) 3 ton för frakt fritt = 6 m3

4) Det går bra men det blir 4 ggr så mycket aska.

5) Om du har panna blir det 35-40 000 kr. Dubbla priset om du även behöver köpa en panna.
EcoTec Bioline 20 2008, Effecta 220 C 2007. Bulkföråd 8m3
Argorat
Frö

Inlägg av Argorat »

Tack för ett snabbt och enkelt svar!

Nu kommer nästa omgång funderingar:

1. Ungefär hur mycket pellets borde jag göra av med om jag har en elförbrukning på ca 31000 KWh/år?
2. Jag har tänkt ställa en vedkamin på våningsplanet för lite mysvärme och måste då fixa en skorsten (typ modul) till den. Kan man utnyttja samma skorsten till pelletspannan? Eller krävs det speciella skorstenar?
3. Hur stor/tung är själva pannan? Går det att ta den via en vanlig innerdörr eller måste man gå lös med stora verktyget (släggan)?

Mer frågor kommer garanterat, men saker och ting börjar klarna... :D
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Kan komplettera ovan med.

3) Det är inte tvunget att ha bulkförråd inomhus så om det är bara panna och brännare så rör det som en yta på typ 2x2 m. Det går också bra att börja med pellets på säck.

4) Dessutom är det mer aggresivt mot pannan och skorsten om jag inte missminner mig. Är nog inte något att sikta på om man inte har tillgång till gratis spannmål.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
pckenj
Prima virke

Inlägg av pckenj »

1 ton pellets = 4 800 kwh (normalt värde)
31 000 kWh blir då ca 6,5 ton.

Verkningsgraden blir tyvärr sämre med pellets så räkna med 8 ton.

Menar du verkligen 31 000 kwh för enbart VÄRME eller är all annan el också inräknad ?

Iså fall kanske 25 000 kwh idag går till värme och då gissar jag att du kommer att elda upp ca 6 till 6,5 ton. Kostar 11 000 till 12 000 kr.
EcoTec Bioline 20 2008, Effecta 220 C 2007. Bulkföråd 8m3
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

De där med 10 meter verkar bara vara nått som leverantörena säger jag har iof bara 11 meter o bulkbilarna har 6 meters slangar.. Det låg då 3 st 6 meters slangar till på släpen + några kortare..
Om du har lång sträcka (typ 40meter) så kan du skaffa egna rör som du lägger ut själv dagen före leverans, rör sliter mindre på pelletsen..

Du kan inte köra spannmål i en pelletsbrännare men det går köra pellets i spannmålsbrännare..

Bulkförråd kan du bygga själv för ca 4000:- annars 10-20000:-

Panna inkl brännare ca 50000:- o den väger ca 250 kg
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Pellerik
Prima virke

Inlägg av Pellerik »

Angående skorsten. Se till att få skorsten med två rökkanaler. 1 för pannan och 1 för kaminen. Man får mej veterligen inte ha flera värmekällor på samma rökkanal.
Ecotec A3-15 -2000, Albin 330trio -1991, Mafa minisilo+ eget internföråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Pellerik skrev:Angående skorsten. Se till att få skorsten med två rökkanaler. 1 för pannan och 1 för kaminen. Man får mej veterligen inte ha flera värmekällor på samma rökkanal.
Helt rätt. En värmekälla per rökkanal.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev:De där med 10 meter verkar bara vara nått som leverantörena säger jag har iof bara 11 meter o bulkbilarna har 6 meters slangar.. Det låg då 3 st 6 meters slangar till på släpen + några kortare..
Om du har lång sträcka (typ 40meter) så kan du skaffa egna rör som du lägger ut själv dagen före leverans, rör sliter mindre på pelletsen..
De brukar ha med sig mer slang än vad de anger på sina hemsidor.
Dock så bör man ha så kort slang som möjligt eftersom slangen sliter på pelletsen (mer fin fraktion). Har för mig att jag har sett att vissa pellets leverantörer/tillverkare inte står för pelletskvaliteten om man behöver använda slang över 15 m (hittar inte just nu exakt var jag läste det).

En del bilar brukar ha "böjbara" metalrör vilka skall vara mer skonsamma mot pelletsen än gummislang.
Senast redigerad av Roli den lör 18 feb, 2006 09:55, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

André: vad är problemet med att köra spannmål i en pelletsbrännare?
(förutom det vansinniga att det löner sig att elda upp mat...)
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Icecap skrev:André: vad är problemet med att köra spannmål i en pelletsbrännare?
(förutom det vansinniga att det löner sig att elda upp mat...)
Nu är jag inte André men svarar ändå :wink:

Skulle tro att de inte klara den ökade askmängden. De bör vara konstruerade med spannmålsbränsle som "huvudbränsle".
Moderator
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Då borde en Janfire NH klara av det, man kan bara ställa ner askskrapningsintervallen ju och inställningen av KWh/Kg samt Kg/m³ finns ju också..... men det är fortfarande vansinne att elda upp mat.

Nåväl, var bara nyfiken. Tack för svaret.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Argorat
Frö

Inlägg av Argorat »

Fortsätter infon att trilla in i den här takten behöver jag snart inte ställa frågorna.....jag får ju svar ändå :D

Ett litet förtydligande: 31000 KWh/år är den totala förbrukningen, tack och lov...

Finns det nå´n som kan rekomendera återförsäljare i Umeåtrakten för offerter? Kollar man på leverantörernas hemsidor är ju just deras grejer världsledande och det känns som att det är svårt att få grepp på saker å ting :? .

Jag vill ju självklart täcka så mycket som möjligt av värmebehovet, men också varmvattnet. Finns det nå´n som kan förklara eller länka till en sida som föklarar hur det funkar rent praktiskt. Jag menar, i min värld så ska man ha ack-tank, men enligt ett tidigare svar funkar det bra utan :?:
Clearsmoke
Prima virke

Inlägg av Clearsmoke »

Hej,
gick förra året igenom din process att komma fram till en vettig oljeersättning. Många tankar tänktes och erfarenheter från detta eminenta forum vägdes in.

Min slutsats blev dock att om jag inte redan hade ack-tank från tidigare vedeldning där ack-tank av andra skäl är ett måste kunde jag inte motivera investeringen med minskad pelletsförbrukning över för mej rimlig tid. Jag kör alltså utan ack-tank.

Jag hade 2,5 kubik olja att ersätta och enligt förkalkylen skulle det motsvara drygt 5 ton pellets. Startade brännaren i mitten av Oktober och hade då 3 ton i förådet. Sista veckan i Januari var det strax under tonet kvar och jag fyllde upp med drygt 2 ton. Enligt förkalkylen skulle det räcka en bit in i April vilket ju ser ut att hålla.

Ack-tank eller inte har diskuterats på annan plats på forumet, kanske någon inblandad minns när ?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Skall du "bara" köra pellets året runt och inget annat då är det tveksamt om du tjänar något på att köra mot en acktank.

Vill du däremot komplettera med solfångare eller vattenmantlad kamin mm, mm, då måste du ha en acktank.

Har man acktank så kan/skall man ha en panna med liten vattenvolym (tar mindre plats, billigare).

Sedan finns det kanske lite mer konfort med att köra mot acktank. Man har t.ex oftast större varmvatten och värme buffert jft mot bara panna.
Lättare att köra på bara el under t.ex sommaren, lite större förluster om man har elpatron i pannan.

Har man bestämt sig för att ha acktank så skall/måste den ha bra=mycket isolering. Många av de tanker som finns till försäljning har alldeles för lite isolering. Lite isolering = större förluster = mindre vinst mm mm.
Moderator
Skriv svar