Panna för framtiden
Panna för framtiden
Hej,
Jag tänkte slänga ut min gamla oljeslukare från CTC.
Primärt är jag ute efter en modern pelletspanna som kräver så lite skötsel och underhåll som möjligt. Den bör vara på minst 20kW och ha el som möjlig reservdrift.
Vidare skulle jag vilja ha möjlighet att på ett enkelt sätt konvertera pannan till biogas eller rapsolja om det skulle visa sig lönsammare på sikt.
Någon som har någon bra ide om vilken eller vilka pannor det är värt att titta närmare på???
Jag tänkte slänga ut min gamla oljeslukare från CTC.
Primärt är jag ute efter en modern pelletspanna som kräver så lite skötsel och underhåll som möjligt. Den bör vara på minst 20kW och ha el som möjlig reservdrift.
Vidare skulle jag vilja ha möjlighet att på ett enkelt sätt konvertera pannan till biogas eller rapsolja om det skulle visa sig lönsammare på sikt.
Någon som har någon bra ide om vilken eller vilka pannor det är värt att titta närmare på???
IVT HT Plus C/11, 190m Energibrunn och Fläktkonvektor i källaren
Biogas kan du nog glömma, det krävs speciell panna för att kunna köra på det och lär knappast gå att kombinera med pellets (rätta mig om jag har fel).
Oljebrännaren går fint att köra på rapsolja, problemet är att pannan måste startas på vanlig eldningsolja för att få upp temperaturen, sedan kan den gå över och köras på rapsolja, men det funkar i övrigt hur bra som helst med en vanlig oljebrännare, du behöver inte ens byta munstycke.
Så en pelletspanna som även klarar en oljebrännare och en elpatron till det bör väl vara det närmsta du kan komma.
Micke
Oljebrännaren går fint att köra på rapsolja, problemet är att pannan måste startas på vanlig eldningsolja för att få upp temperaturen, sedan kan den gå över och köras på rapsolja, men det funkar i övrigt hur bra som helst med en vanlig oljebrännare, du behöver inte ens byta munstycke.
Så en pelletspanna som även klarar en oljebrännare och en elpatron till det bör väl vara det närmsta du kan komma.
Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Typ en Nibe Pellux???micke_932 skrev: Så en pelletspanna som även klarar en oljebrännare och en elpatron till det bör väl vara det närmsta du kan komma.
Micke
Blir dock massa jobb varje månad med en sån lösning, typ tömma aska och rengöra brännare.
IVT HT Plus C/11, 190m Energibrunn och Fläktkonvektor i källaren
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nja varje månad vet jag inte men efter varje ton förbrukad pellets..gorsun skrev:Typ en Nibe Pellux???micke_932 skrev: Så en pelletspanna som även klarar en oljebrännare och en elpatron till det bör väl vara det närmsta du kan komma.
Micke
Blir dock massa jobb varje månad med en sån lösning, typ tömma aska och rengöra brännare.
Så det beror på din förbrukning hur ofta du måste tömma asklådan o det kan även va ide att dra ur/sota tuberna då oxå för bra verkningsgrad..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Framtidspanna!
Jag tippar definitivt KMP´s UNO den har allt du efterfrågar och lite till