Behov av snabba råd kring ny anläggning!!!
Behov av snabba råd kring ny anläggning!!!
Pannrummet brann på Julafton så nu blir det nya saker.
Eldat med pellets tidigare och kommer att fortsätta med det, men jag vill ha möjligheten att växla till ved. Har funderat på det en tid nu.
Ställer jag om så gör jag det för en längre period så snabba omställningar är inte högsta prio.
Lite bakgrundsfakta.
*Hus på 120 Kvm med oisolerad vind (ej krypvind utan fullstor)
*Pannrummet i eget hus på gården med kulvert på ca 25 meter.
*Pelletsförbrukning förra året ca 7 ton. Eldar dock med ved inne i huset i en spispanna på senvår och tidig höst så sanningen kanske är upp mot 10 ton,
*Värmer ibland även upp ett stall via 40 mter kulvert för att det inte skall bli frysgrader där när det kryper ner mot - 20 grader ute.
*Shuntar som mest in ca 60 grader i huset när det är riktigt kallt.
När det är omkring 0 grader ute ligger jag väl på ca 40 grader.
*Innetemp ca 19-20 grader.
*Idag har jag två st 750 liters accar varav den ena har vv beredare på 110 l, pannan är en Focus Eco V-40 och brännare en Iwabo 30 Kw
Frågor
*Efter lite snokande känns tankarna i minsta laget för ved med tanke på att jag har ganska hög förbrukning
Vad anser ni om det?
* Hur skall jag matcha effekt på panna med förbrukning och eldningintervall samt volym på tankarna?
* Hur stor eldstadsvoly skulle jag kunna behöva?
Kan för lite för att räkna ut allt ovan själv.
* Förslag på lämplig och bra panna (inga superdyra dock)
All hjälp mottages tacksamt. Kommer att ha en diskussion med firma som via Folksam har totalenteprenad. Dock är installatör av anläggningen inte vald
Pelletsfrågor ställer jag i det forumet, men vill ni spekulera kring helheten så gör gärna det eftesom det måste bli en kompromiss på något sätt gissar jag.
//Jocke
Eldat med pellets tidigare och kommer att fortsätta med det, men jag vill ha möjligheten att växla till ved. Har funderat på det en tid nu.
Ställer jag om så gör jag det för en längre period så snabba omställningar är inte högsta prio.
Lite bakgrundsfakta.
*Hus på 120 Kvm med oisolerad vind (ej krypvind utan fullstor)
*Pannrummet i eget hus på gården med kulvert på ca 25 meter.
*Pelletsförbrukning förra året ca 7 ton. Eldar dock med ved inne i huset i en spispanna på senvår och tidig höst så sanningen kanske är upp mot 10 ton,
*Värmer ibland även upp ett stall via 40 mter kulvert för att det inte skall bli frysgrader där när det kryper ner mot - 20 grader ute.
*Shuntar som mest in ca 60 grader i huset när det är riktigt kallt.
När det är omkring 0 grader ute ligger jag väl på ca 40 grader.
*Innetemp ca 19-20 grader.
*Idag har jag två st 750 liters accar varav den ena har vv beredare på 110 l, pannan är en Focus Eco V-40 och brännare en Iwabo 30 Kw
Frågor
*Efter lite snokande känns tankarna i minsta laget för ved med tanke på att jag har ganska hög förbrukning
Vad anser ni om det?
* Hur skall jag matcha effekt på panna med förbrukning och eldningintervall samt volym på tankarna?
* Hur stor eldstadsvoly skulle jag kunna behöva?
Kan för lite för att räkna ut allt ovan själv.
* Förslag på lämplig och bra panna (inga superdyra dock)
All hjälp mottages tacksamt. Kommer att ha en diskussion med firma som via Folksam har totalenteprenad. Dock är installatör av anläggningen inte vald
Pelletsfrågor ställer jag i det forumet, men vill ni spekulera kring helheten så gör gärna det eftesom det måste bli en kompromiss på något sätt gissar jag.
//Jocke
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Om du har stor vattenvolym får du stora förluster då pannan ska värmas innan tankarna börjar laddas sen står pannan o blir kall igen vilket är förluster..
Både genomströmnings o strålningsförluster vilket inte är något som du gynnas av då pannrumet är ett separat hus o inget kommer huset till godo blir allt bara förluster..
Både genomströmnings o strålningsförluster vilket inte är något som du gynnas av då pannrumet är ett separat hus o inget kommer huset till godo blir allt bara förluster..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Med pellets mot acktank helst under 60 liter vilket inte många vedpannor har..
Tellus har liten vattenvolym i sina ved pannor i DP serien (ej gjutjärn) o de finns i 3 storlekar med eldstad/vatten 100/65 140/78 o 180/92 liter...
http://www.tellusror.se/Docs/Produkter_1.asp?VisaSida=2
Annars om inte verkningsgraden vid ved är av högsta prioritet o mestadels den ska gå med pellets kanske en gjutjärns panna kan va ide..
http://www.lindquistheating.se/
En 50 kW med 144 literseldstad med 65 liter vatten för knappt 21000:- med pelletseldningsats..

Tellus har liten vattenvolym i sina ved pannor i DP serien (ej gjutjärn) o de finns i 3 storlekar med eldstad/vatten 100/65 140/78 o 180/92 liter...
http://www.tellusror.se/Docs/Produkter_1.asp?VisaSida=2
Annars om inte verkningsgraden vid ved är av högsta prioritet o mestadels den ska gå med pellets kanske en gjutjärns panna kan va ide..
http://www.lindquistheating.se/
En 50 kW med 144 literseldstad med 65 liter vatten för knappt 21000:- med pelletseldningsats..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumshärskare!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Men vid pellets är det inga problem då det är brännaren som står för förbränningen.. Hur man än vrider på det så finns ingen panna som är riktigt bra med både ved o pellets tyvär..Andreas Hansson skrev:Tänk på att pannan "sk**en" som lindquistheating säljer
inte är godkänd för eldning i tätort.
Eftersom kraven på vedeldning kommer höjas så skulle
inte jag köpa en ialla fall.

Det optimala vore väl en dubbelpanna med liten vattenvolym o modern ved/pellets del men de finns ju inte ännu iaf..
-
- Pannrumshärskare!
Är lite inne på Calmarpannan V33 utan att ha grävt ner mig i fakta ännu.
Ganska stort vedutrymme, 90 liter vatten, 40 Kw, möjlighet till sidomonterad brännare. Förhållandevis enkel omställning mellan ved/pellets, 91% verkningsgrad.
Vilken djungel det här är. Det borde i alla fall finnas en fast parameter som man inte får ändra
Ganska stort vedutrymme, 90 liter vatten, 40 Kw, möjlighet till sidomonterad brännare. Förhållandevis enkel omställning mellan ved/pellets, 91% verkningsgrad.
Vilken djungel det här är. Det borde i alla fall finnas en fast parameter som man inte får ändra

-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Då gör du ett bra val..joa skrev:Är lite inne på Calmarpannan V33 utan att ha grävt ner mig i fakta ännu.

Jag trodde den va för dyr så jag rekomenderade inte den..
Om du har möjlighet så ta bara 1 st 2500 liters acktank istället för flera..
Tja, det blir ju som vanligt när man börjar titta på något. Man höjer kraven och prisnivån allteftersom. Vi får se var det landar, men calmar är den som känns vettigast just nu.
Fler kommentarer kring den?
Dock kommer jag ju primärt att elda pellets så då är det väl klokare att ha en tekniktankt på 750l och sedan koppla på fler än en stor!?
Har inte lyckats få fram tankvolymen än.
Räknar man bara acctankarna eller även vattnet i pannan, radiatorerna och kulverten när de anger lämplig volym i alla uträkningar man kan hitta?
//Jocke
Dock kommer jag ju primärt att elda pellets så då är det väl klokare att ha en tekniktankt på 750l och sedan koppla på fler än en stor!?
Räknar man bara acctankarna eller även vattnet i pannan, radiatorerna och kulverten när de anger lämplig volym i alla uträkningar man kan hitta?
//Jocke
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Du bör ha 2000 liter iaf till v33..joa skrev:Tja, det blir ju som vanligt när man börjar titta på något. Man höjer kraven och prisnivån allteftersom. Vi får se var det landar, men calmar är den som känns vettigast just nu.
//Jocke
Kör på en 2500 liters om du kan (mindre förluster) sen behöver du inte ladda mer än du vill.. Funkar bara skiktningen så värmer du bara 50 cm i toppen om du vill.. Roli laddar väl 1/3 av sin 1800 liters acktank.. Då är det bara att skifta mellan ved/pellets utan att tänka på avstängningskranar mm..
Men det beror även på hur bra isolerad acktank du har hur mycket du värmer.. Bra isolerad kan du köra så brännaren bara behöver gå 1 g/dygn då det är kallt..