pelletsbrännare till gammal oljepanna?
-
- Frö
pelletsbrännare till gammal oljepanna?
Hej!
Jag funderar på att köpa ett hus med en gammal oljepanna i (eryl nånting) och undrar om det är möjligt att sätta på en pelletsbrännare istället? Huset är 150 kvm och vi är två vuxna och två barn. Det finns ingen ack-tank. Vad kostar en sådan? Är det någonting mer man måste tänka på?
Jag funderar på att köpa ett hus med en gammal oljepanna i (eryl nånting) och undrar om det är möjligt att sätta på en pelletsbrännare istället? Huset är 150 kvm och vi är två vuxna och två barn. Det finns ingen ack-tank. Vad kostar en sådan? Är det någonting mer man måste tänka på?
ny på det här
Jag har just en gammal oljepanna som jag helt enkelt har tagit ut oljebrännaren och petat in pelletsbrännaren i hålet, ställd veckoförrådet bredvid, kopplat strömmen och slagit på. Sedan dess har vi haft värme här förutom ett par incidenter men de beror på att det är jag som utvecklar styrningen till just Janfire NH och jag testar en hel del roligheter 
Jag har ingen acku-tank eller så och det fungerar ganska bra, jag har dock funderinger på effektiviteten när vi kommer till läget "enbart varmvatten" men det är lika "eländigt" som med oljan......
Det finns mycket att tänka på med pellets men det viktigaste verkar vara:
* Rätt brännartyp till pannan (uppåtriktat, framåtriktat, får plats osv)
* Draget i skorstenen, kan behöva draglucka men det kan mätning visa och det går att "eftermontera"
* Sen kommer all finpyssel med förrådsstorlek, bulk/säck osv.
Personligt vill jag rekommendera Janfire NH men jag är kanske en aning partisk
....fast VÄLDIG nöjd!

Jag har ingen acku-tank eller så och det fungerar ganska bra, jag har dock funderinger på effektiviteten när vi kommer till läget "enbart varmvatten" men det är lika "eländigt" som med oljan......
Det finns mycket att tänka på med pellets men det viktigaste verkar vara:
* Rätt brännartyp till pannan (uppåtriktat, framåtriktat, får plats osv)
* Draget i skorstenen, kan behöva draglucka men det kan mätning visa och det går att "eftermontera"
* Sen kommer all finpyssel med förrådsstorlek, bulk/säck osv.
Personligt vill jag rekommendera Janfire NH men jag är kanske en aning partisk

Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jag har en Eryl panna och installerade en Thermia Bequem 15D i April 2005. Ingen acktank.
Pannan har visat sig fungera fantastiskt bra som pelletspanna.
• Bra verkningsgrad
• Stort askutrymme
• Litet underhållsbehov
• Bra varmvattenkapacitet
Jag tömmer aska, sotar pannan och rengör brännaren efter 1500 kg förbrukning.
För en normalvilla (3 m3 olja/år) blir detta 4 ggr/år.
Enda nackdelen är väl att den är lite bökigare att sota än en modern panna. Många luckor att öppna osv.
Jag tror att detta är en av dom absolut bästa gamla pannorna för pelletskonvertering.
/Danne
Pannan har visat sig fungera fantastiskt bra som pelletspanna.
• Bra verkningsgrad
• Stort askutrymme
• Litet underhållsbehov
• Bra varmvattenkapacitet
Jag tömmer aska, sotar pannan och rengör brännaren efter 1500 kg förbrukning.
För en normalvilla (3 m3 olja/år) blir detta 4 ggr/år.
Enda nackdelen är väl att den är lite bökigare att sota än en modern panna. Många luckor att öppna osv.
Jag tror att detta är en av dom absolut bästa gamla pannorna för pelletskonvertering.
/Danne
Thermia Bequem 15D, ERYL DP -64, Bulkförråd
Hmm sota bara pannan så lite!Skrapar du inte ens pannväggarna?
Sot fungerar nämligen som isolering och redan vid 1 millimeters sotbeläggning ökar rökgastemperaturen med ca 50°C vilket ökar förbrukningen med ~3 %
Sot fungerar nämligen som isolering och redan vid 1 millimeters sotbeläggning ökar rökgastemperaturen med ca 50°C vilket ökar förbrukningen med ~3 %
Föredetting med Biona(såld) i en Diom DTU25(skrotad) Fjärrvärme nu
Framtidens datorer kommer knappast att väga mer än ett och ett halvt ton. -- Popular Mechanics, 1949
Framtidens datorer kommer knappast att väga mer än ett och ett halvt ton. -- Popular Mechanics, 1949
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jag har inte märkt nån skillnad av att skrapa pannväggarna då det är kanalerna som är värmeupptagande..Silver skrev:Hmm sota bara pannan så lite!Skrapar du inte ens pannväggarna?
Testade att köra 1500 kg innan jag skrapade pannvägarna (sotade övriga pannan som vanligt efter 660 kg pellets) men det gjorde ingen skillnad på rökgastempen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Visst isolerar sotet men efter att ha eldat 1500 kg så har tempen bara stigit ca 20 grader. Pannans konstruktion gör den tydligen ganska okänslig för sot.Silver skrev:Hmm sota bara pannan så lite!Skrapar du inte ens pannväggarna?
Ytterligare ett + för den gamle Erylen

Thermia Bequem 15D, ERYL DP -64, Bulkförråd