Garaget: ut med v-pump in med pelletsanl.

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

jockefors skrev:

Har en kompis som tokisolerade garaget 8 tum spånvägg + 50 mm glasfiber i väggar
plattan isolerade han med 100 -150 grundskiva
dom som sålde grundskivan tyckte han va galen dom sa att 50 mm skulle gott räcka i ett garage....
20 cm spånisolering är inte mycket (såg att 1000 mm spån isolerar som 500 mm lös ull) o om de är så är det ingen höjdare direkt..

Vid golvvärme rekomenderas 250 mm markisolering gärna 300mm..

Taket bör isoleras 500 mm
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) Jaa! Då kanke man har taskit isolerat då enl vissa normer, som sagt
25 cm gullfiber på vinden.
plattan är isolerad med 100 mm markskiva som var ok då 1990.
det är ju kanke inte så bra nufötiden men är ju fan så mycket bättre än ingenting och än vad många villor än idag, o jag tror ju inte att alla dessa villor räknas till katergorin hjälplösa frysskåp änns i dagsläget
jodå golv-värmeslingor har jag där ochså men dom har aldrig varit i drift.

har kört byggfläkt 4,5 kw MED TERMOSTAT expl 60kw/dygnet håller iaf mycke högre temp än vp:n när det är kallt ute vid många -grader expl
-12gr vp:n vinner endast när tempen ligger ner ca till+ 7gr, annars får man väl mont 4 st vp av min modell,vad vet jag kanke är fel på den iaf.
kör jag 4,5kw konstant har jag j-ligt varmt o skönt där men vp:n hostar,kanke är förkyld då..Skitsamma vi släpper denna tråd,framtiden får utvisa.
Tror på pellets även där i ctc 1100 utan biona, eller?Andre?

platta som ack? tror inte på den teorin :?
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Ja, det är klart, så gör man förstås. Jag tänkte på en sån där gammalmodig konstruktion, där man i princip göt golvet direkt på grusen. Fast då brukade man klart inte ha någon värme alls.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
jockefors
Entusiast!

Inlägg av jockefors »

hej..
andre joo nog finns det bättre än spån fast ...får man tag på den gratis så e det svårslaget ..
räkna att hanns 8" spån vägg isolerar som en 4" gullfiber + att han ochså har 50 mm till med gullfiber på utsidan kåken
han bör ha ett k-värde i väggen som minst motsvarar 150 mm gullfiber
det e inte dåligt på ett garage...
finns ju dom som kör 5 " spånvägg å klarar av å hålls dom varma med

fast jag tycker folk resonerar lite lustigt,ett garage spelar det inte så stor roll om det e fusk isolerat ..för man bor ju inte där ...
men ska man lika förbaskar värma upp det så e det lika bra att översisolera det,det e ju typ samma pengar man tar ur som då man värmer huset

jag har diskuterar detta 100x med min bror...han skulle snål bygga ett garage å isolera 50 mm under plattan
jag sa att det e bättre du isolerar 200 under å spolar in spån i väggarna
det e ju 100x lättare å tillläggs isolera väggar än att ha en platta som e som en isbit....

min andra kompis som verkar va ett riktigt geni skulle strunta i att isolera plattan,det kostar ju +att han höll på att värmen steg ju uppåt å inte ner åt...LOL

har pratat med en gubbe här hemma som har det så golvvärme å oisolerad platta ...han på stod att han kunde elda en helvinter å enda stället som blev varmt va utan för verkstan är maskrosorna bor
det va visst som ett kylskåp i garaget
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8)Allla vet vi ju att ju mer o bättre isolerat det är ju mindre energiåtgång, frågan är väl vad man kan göra åt det man har på bästa sätt o utan att kostnaden skenar iväg allt för mycket,Jag menar har man j-kligt med pengar kan man ju alltid riva o bygga nytt,men den lösningen är nog inte aktuell för de flesta av oss. :)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

jockefors skrev:
fast jag tycker folk resonerar lite lustigt,ett garage spelar det inte så stor roll om det e fusk isolerat ..för man bor ju inte där ...
men ska man lika förbaskar värma upp det så e det lika bra att översisolera det,det e ju typ samma pengar man tar ur som då man värmer huset

jag har diskuterar detta 100x med min bror...han skulle snål bygga ett garage å isolera 50 mm under plattan
jag sa att det e bättre du isolerar 200 under å spolar in spån i väggarna
det e ju 100x lättare å tillläggs isolera väggar än att ha en platta som e som en isbit....
Helt rätt.. Ska man köra värme i garaget varför ska det då ha sämre isolering än huset.. :roll:

Det är samma med acktank vaför rekomenderas 250-300 mm i vägg o 500 mm i taket på ett hus vid nybygge o de är bara 100 mm i sidorna o 150 mm i toppen (mineralull) på en acktank??

Bygger man nytt så ska man definitivt inte snåla med isolering för de är billigt med extra isolering då det byggs men dyrare att fixa bättre senare.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) Huset står ute ,Acktanken står inne!!

(skämt) :)
jockefors
Entusiast!

Inlägg av jockefors »

hej ..
ub hav tröst ... det e ju lätt att isolera taket å billigt,jag isolerade mitt
garage tak i höstas ..tog en dag i arbete..
fast då va jag snål =) hämtade kutterspån som jag fick gratis å kastade upp ca 60-80 cm på vinden ...tror faktiskt det gav ganska bra

fast det va ett jäkla jobb hadde 0,5 liter spån i näsan sen
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) Jag haver tröst, har redan sprutisolerat vinden med termoträ tror jag det hette, o huset är tilläggsisolerat med 2 varv/lager gullfiber. :D
Skriv svar