Garaget: ut med v-pump in med pelletsanl.

ub
Stor entusiast!

Garaget: ut med v-pump in med pelletsanl.

Inlägg av ub »

8) HoHo vilken "-affär" man gjorde! :roll: köpte en panasonic vp, kört drygt ett år o kan konstatera att den inte håller vad den lovar, rätt lång därifrån.skall klara 130kvm,garaget är ca:70kvm dock 3m i takhöjd..
men så fort som möjligt skall skiten ut.
Fick tag i en panna ctc-1100, har sett en del inlägg ang modellen o därmed lite varierande åsikter,men den skall tydligen funka bra att köra p-brännare i,(så jag får väl söka brännare då) FRÅGAN är bara uppåt eller framåt brinnande??? sett fler som säger att en uppåtbrinnande inte funkar i 1100:an. samt nån enstaka tvärtemot,
Så era kunskaper är ju varmt välkommna..så kanke man slipper 70 kvm kylskåp nästa vinter..
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
slaskman
Fröträd

Inlägg av slaskman »

En av marknadens billigaste brännare passar bra i din panna. Viking B16.
Lätt installerad och driftsäker
CTC 1200 ?, VikingB16 och volvo PV med B18
Bengt olsson
Gallringsobjekt

TB_MINI

Inlägg av Bengt olsson »

Hej varför inte kolla på torsbybrännaren dom har en modell för ctc,enkel och driftsäker brännare till ett bra pris.Skall hämta min denna veckan.
CTC 2200-01.
Tb-mini-06
Två acc
12kvm sol
Laddomat 10
Draglucka
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag vill ju rekommendera Janfire NH ..... men jag är kanske inte helt opartisk ;-)

Här i stan är det en typ som har stängt ner sin pelletsanläggning då det var billigare med bergvärme..... Han skulle spara 6'-7'/år och med investering om 130' tar det ju bara minst 18½ år innan det är tjänat in ... som bäst ... om inte elpriserna skenar iväg.

Jag misstänkar att det var andra anledningar...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Icecap skrev:........... Här i stan är det en typ som har stängt ner sin pelletsanläggning då det var billigare med bergvärme..... Han skulle spara 6'-7'/år och med investering om 130' tar det ju bara minst 18½ år innan det är tjänat in ... som bäst ... om inte elpriserna skenar iväg.

Ja, den kalkylen skulle jag vilja se... ! Men nu sätts det in bergvärme på många ställen. Borriggarna knappt lämnar vårt område. Beror det på rent ointresse, eller är man för lat för att sköta en pelletsanläggning, eller vad beror det på? Och radion eller TV:n kan man ju inte ha påslagen, för där rapporteras ju dagligen om missnöjda kunder med nyinstallerad bergvärme. Och borrar mitt i vintern med tjäle gör man också, med stora risker försprickor i husgrund m.m. Otroligt...... :shock: :shock: :shock:
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Magnus
Entusiast!

Inlägg av Magnus »

Lathet är bergvärmens bästa vän.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Vänta bara till den latheten får sig en knäck av stigande elpriser. Då fär värmepumpsnissarna starta försäljning av huggen ved, för att klara att köpa in strömmen till sin egen värme!
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

Icecap skrev:
........... Här i stan är det en typ som har stängt ner sin pelletsanläggning då det var billigare med bergvärme..... Han skulle spara 6'-7'/år och med investering om 130' tar det ju bara minst 18½ år innan det är tjänat in ... som bäst ... om inte elpriserna skenar iväg.

Jag misstänkar att det var andra anledningar

------------------------------------------------------------------------------------
8) Det låter som en riktig minus affär det är nog många som biter sig i svansen vad det lider ang bergvärme,tog själv in offert på b-värme innan jag install pellets-värme i huset o den offen slank väldigt smidigt ner i rund arkivet. Jäkligt nöjd är jag i vart fall med Pellets-värme,så tanken är att få in en anläggning i garaget ochså där jag förnärvarande har en överskattad v-pump sitter,men ut ska den sophögen!
Tackar er för era inlägg!! fins det fler synpunkter o ider så skriv så det glöder..
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Icecap skrev:
Här i stan är det en typ som har stängt ner sin pelletsanläggning då det var billigare med bergvärme..... Han skulle spara 6'-7'/år och med investering om 130' tar det ju bara minst 18½ år innan det är tjänat in ... som bäst ... om inte elpriserna skenar iväg.

Han är inte ensam..

Har en kompis som förbrukade ca 5,5-6ton pellets á 1500:-/ton (bulk) detta i felfri panna fr -90 då huset byggdes o en janfire flex a -02.. Men jag förmodar att de har med status att göra då alla grannar har bergvärme.. Han borrade i sommras för 157000:- o beräknas få en elförbrukning på 15-17500 kWh/år inkl hushållsel o enligt han så va de inga problem att tjäna in den anläggningen.. Lycka till sa jag.. :lol: :lol: :lol:

Tycker 15-17500 kWh är stor diff beroende på år (temp) men de är sådana siffror i vp kalkylerna.. Det kan ju va en skillnad på 2500:-/år.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) Den sista professor kalkyl är inte född ännu. :)
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

André skrev:
Icecap skrev:

Han är inte ensam..

Har en kompis som förbrukade ca 5,5-6ton pellets á 1500:-/ton (bulk) detta i felfri panna fr -90 då huset byggdes o en janfire flex a -02.. Men jag förmodar att de har med status att göra då alla grannar har bergvärme.. Han borrade i sommras för 157000:- o beräknas få en elförbrukning på 15-17500 kWh/år inkl hushållsel o enligt han så va de inga problem att tjäna in den anläggningen.. Lycka till sa jag.. :lol: :lol: :lol:

Tycker 15-17500 kWh är stor diff beroende på år (temp) men de är sådana siffror i vp kalkylerna.. Det kan ju va en skillnad på 2500:-/år.. :?
Man måste väl ändå jämföra en "intjänad" kostnad med vad man betalade för sin värme tidigare ?, att sluta använda något som kostar MAX 10000kr/år i uppvärmningskostnad, kassera en fullt fungerande anläggning och installera en ny for 157000:- som enligt "kalkylen" ovan förmodligen syftar på att värmepumpen skulle förbruka el för ungefär samma summa, dom brukar räkna med 7000kwh hushållsel har jag för mig.

Hur skall man kunna "tjäna" in det ?

Ett snille måste vara bra mycke smartare än en professor kalkyl uppenbarligen, eller så e jag så blåst att det inte är sant....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Samtidigt så känns det ju som om pelletsbranschen lider av rejäl växtvärk för tillfället, i och med brist på pelletsen. Det går ju liksom inte att dra igång en massiv försäljningskampanj när man inte har något att sälja...

Fast jag tror (vet att) inte hela sanningen ligger där, utan det hela handlar om provisioner och rabatter från tillverkarna till alla landets installatörer. De ser hela tiden till sin egna plånbok som alla andra..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) Det är inget fel på på dig snillet, det är bara så att Andres kompis
"professor kalkyl" behöver nog gå en grundläggande mattekurs till en början med.kanke en krishanteringskurs ochså när verkligheten går upp för honnom :shock: ..
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

ub skrev:8) Det är inget fel på på dig snillet, det är bara så att Andres kompis
"professor kalkyl" behöver nog gå en grundläggande mattekurs till en början med.kanke en krishanteringskurs ochså när verkligheten går upp för honnom :shock: ..
Samt en "tryckapengarkurs" när elräkningen skall betalas om några år... men då kanske han går över till pellets..... :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

Roli skrev:
Samt en "tryckapengarkurs" när elräkningen skall betalas om några år... men då kanske han går över till pellets.....
-------------------------------------------------------------------------------------
JAPP!!
Skriv svar