Anläggning i lagårn

Skriv svar
pannrum
Prima virke

Anläggning i lagårn

Inlägg av pannrum »

Hej! Bor i ett hus i västerbottens kustland och ska konvertera från direktverkande el till vattenburen värme. Huset är i två plan på på 180 kvadrat + ett garage på 50. Husen är bra isolerade. I bottenplanet av huset har jag börjat gjuta in golvärme och till övervåning samt garage har jag tänkt mig vanliga element.
Har en lagård som ligger ca 15 meter från boningshuset och däremellen ligger garaget.
Har planer på att bygga ett pannrum i lagårn och gräva en kulvert till garage och hus. Lagårns tak har ett perfekt söderläge så det går att kombinera med solvärme. Har bra med utrymme för stort bulkförråd.

Nu börjar frågorna!
1. Hur ska en bra pelletsanläggnig se ut?
2. Går det bra att kombinera med solvärme?
3. Ska pelletspannan eldas mot ackumulatortank?
4. Ska man sprida riskerna och förbereda även för tex. vedeldning?
5. Hur ska kulverten in till huset se ut? (Finns ej vatten i lagårn)
6. Kan man räkna hem ett sådant här projekt idag? (Kan göra mycket arbete själv)

Tack på förhand!
/Pannrum
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det går utmärkt att göra som du tänkt..
Då du gör golvvärme visst ser du till så du gör lågtemp system överallt = stora radiatorer/fläktradiatorer på övervången o i garaget??
Då kan du köra lågtemp/samma temp direkt från ladugården/pannrummet + att det går snabbt att höja tempen i garaget..
www.citcop.se har bra pris på sånna.. kolla under agro o luftvatten inne..

1. lättskött med stort askutrymme

2. Ja men du måste ha acktank

3. Behövs inte men om de ska göras det så ska vattenvolymen i pannan va så liten som möjligt..

4. Om du har tillgång till gratis/billigved

5. Rekomenderar att du tar en aquawarm 22 mm kopparflex med 110 mm isolering (ca 300:-/m) som är dubbelt så effektiv/små förluster som en pex kulvert.. Men den finns inte i 4-rörsutförande så du måste ta 2 st från pannrummet till huset.. En för vv med vvc o en för värme men priset blir ändå lägre än för 1 st 4-rörs pex (630:-/m)

6. Har du direktel idag o inte är allt för gammal ja
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
LO
Entusiast!

Inlägg av LO »

Ett tips...

......glöm inte att ha kontakt med ditt försäkringsbolag
redan när du planerar pannrummet i lagården,
annars kan du få problem i efterhand.

/Lasse
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Pannrummet ska ha egen ingång utifrån el vara en sluss före om du går in från lagårn.. Väggarna ska vara klädda med dubbel gips med skarvar omlott..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
pannrum
Prima virke

Inlägg av pannrum »

Tack för hjälpen! :D Jag tror att jag börjar med pelletsanläggningen och förbereder för att kunna bygga ut till solvärme om så behövs. Känns som det vore bra att slippa köra pannan sommarhalvåret och på det sättet spara in lite pellets.
Någon som vet var man kan få tag i byggsats för skorstenen till ett bra pris?
/Pannrum
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

pannrum skrev:Tack för hjälpen! :D Jag tror att jag börjar med pelletsanläggningen och förbereder för att kunna bygga ut till solvärme om så behövs. Känns som det vore bra att slippa köra pannan sommarhalvåret och på det sättet spara in lite pellets.
Någon som vet var man kan få tag i byggsats för skorstenen till ett bra pris?
/Pannrum
Se bara till att du skaffar en panna med litenvattenvolym (max 60 liter) antingen en gjutjärnspanna typ tellus F7D (39 liter) http://www.tellusror.se/Docs/Produkter_5.asp?VisaSida=2 då behöver du nog inte byta pannan mer.. :wink:
Som brännare thermia bequem 2D el janfire nh om dom fixar så den går köra med mer än 15 graders tempdiff mellan start/stopp temp..
Annars en Ecotec ekonom (55 liter) http://www.ecotec.net/ med en acktank som är ordentligt isolerad på ca 1000 liter med 3/4 slingor (2 vv o 1/2 solslingor)

Här finns hur du bygger en egen skorsten vilket blir billigast http://www.novator.se/bioenergy/wood/b10.html
pannrum
Prima virke

Inlägg av pannrum »

Hej igen och tack för tipsen! Tror nog att jag ska satsa på solvärme och ackumulatortank redan vid investeringen. Borde vara lättare att välja rätt utrustning då.
Har fortfarande en del funderingar då det finns många olika fabrikat och många olika sätt att bygga en sådan här anläggning.

1. Hur ska en ackumulatortank se ut? Är det bättre med en stor hög tank för skiktningens och isoleringens skull eller ska man ha två lite mindre?
Vad är bättre mot ett lågvärmesystem? Hur ska man koppla i tanken för att få den att fungera på på bästa sätt med tanke på solvärme och lågvärmesystemet och tappvarmvattnet.
Läste en forskningsrapport som visade att man borde kunna elda pellets på samma sätt som ved, dvs elda pannan ca en gång per dygn och ha en väldigt stor tank. Är det någon vinning med det? Kanske svårt att kombinera med solvärme då?

2. Hur ska driften vara. Ska man ha en ständig cirkulation på tappvarmvattnet eller kan man stötvis fylla på den gamla beredaren i huset? Vad är bättre för skiktningen i tanken och energiförlusten? Kulverten blir ca 15 meter

3. Vill ha en lättskött panna och brännare med kvalitet. Finns det här fördelar respektive nackdelar. Ska panna/brännare ha undermatning idag?

Många frågor blev det, vill samla på mig lite fakta innan jag pratar mer med rörfirman.

/Per
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Du behöver inte köpa panelerna på taket men viktigt att du tar en panna med liten vattenvolym o en acktank med slingor för både sol o vv.. Typ samma system som Roli har skulle nog passa dej som handsken men att du ska ha vvc..
Tycker du ska kolla på ecotec econom (allt i ett) som är lättskött o har liten vattenvolym o ligger på ca 45000:-

1. En hög tank bör få bättre skiktning o en stor har mindre förluster än 2 st tankar..
Den bör va utrustad med 4 utdragna slingor för vv o sol (högt o lågt) så att den alltid tar vv via nedre slingan först....
En bivalent shunt (4-vägs) för värmen så de tas värme först i botten/nedre halvan så du får låg temp i tankbotten för solvärmen..
Acktanken ska alltid va bra isolerad..

2. Kör den på timer under den tid ni brukar va hemma t.ex 06:00-07:00 o 16:30-22:00

3. Kolla ecotec econom
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Borde man inte ha acktankten i huset? Om man har acktanken i lagården så måste du ju köra varmvattencirkulation till huset antar jag. För annars lär man väl få vänta på varmvatten i huset. Men att cirkulera varmvatten lär väl kosta en del.

Min tanke var då att istället ha enbart acktanken inne. Då behöver man ju bara cirkulera uppvärmningen av acktanken då det behövs.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Fredde skrev:Borde man inte ha acktankten i huset? Om man har acktanken i lagården så måste du ju köra varmvattencirkulation till huset antar jag. För annars lär man väl få vänta på varmvatten i huset. Men att cirkulera varmvatten lär väl kosta en del.

Min tanke var då att istället ha enbart acktanken inne. Då behöver man ju bara cirkulera uppvärmningen av acktanken då det behövs.
Visst ja förstår resonemanget o antar att du syftar på kulvertförlusterna vid vvc??
Förlusterna i en 22mm kopparflexkulvert är 5,1W/m vid 60 grader =76,5W/h..
Så om man har vvc på timer el rörelsedetektor vid tppställena (köket, wc t.ex) så blir förlusterna vid vvc 10 tim/dygn 280 kWh/år på 15 m kulvert..
Kör man vvc dygnet runt blir det ca 670 kWh/år i kulvertförluster minst det dubbla med en pex (plast) kulvert men priset är något lägre för koppar...

En acktank på säg 1000-1500l tar ju oxå rätt stor plats..

Ett annat alterantiv är att ha 1 st mkt bra isolerad elberedare på 30-50 liter med matning via en enkel kopparflex 22 mm med full temp från ladugården.. ställa elberedarens termostat på knappt 50 grader så då ska den inte behöva gå just nånting då den fylls på med vv av full temp från ladugården (60-90 grader) beroende på acktankstemp..

Vid låg temp som till govvärmen är förlusterna i ovan nämda kulvert i det närmaste obefintliga.. vid 40 grader 3W/m så vid 30 grader runt 2W/m vilket gör knappt 200 kWh på 9 månader...
pannrum
Prima virke

Inlägg av pannrum »

Tack för hjälpen! Nu har jag kommit en bit på vägen. Ska nu bara övertyga rörfirman att pelletsalternativet är bättre än en värmepump.
/Per
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

pannrum skrev:Tack för hjälpen! Nu har jag kommit en bit på vägen. Ska nu bara övertyga rörfirman att pelletsalternativet är bättre än en värmepump.
/Per
Vi har billigaste pelletsen i sverige oxå via skellefteå kraft.. :wink:
Iof har dom bland den billigaste elen oxå.. :roll:

Vart bor du o vilken rörfirma ska du ha??
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

pannrum skrev:Tack för hjälpen! Nu har jag kommit en bit på vägen. Ska nu bara övertyga rörfirman att pelletsalternativet är bättre än en värmepump.
/Per
Det skall väl inte behöva vara speciellt svårt. Du är ju beställare och är de inte villiga att göra det som du vill ha, så byt firma. De kan naturligtvis ha synpunkter och de skall man lyssna på och väga in deras argument, men det är ändå du som är beställaren och den som skall bestämma till slut.

Bästa sättet att få en bra anläggning är att vara bra påläst själv så att man vet vad man vill ha samt kan ta ställning till de förslag på ändringar/förbättringar som du kommer att få från dina entreprenörer.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
Bästa sättet att få en bra anläggning är att vara bra påläst själv så att man vet vad man vill ha samt kan ta ställning till de förslag på ändringar/förbättringar som du kommer att få från dina entreprenörer.
Om man ändå varit de för knappt 2 år sedan... :(

Folk som ska byta panna/brännare mm nu har ju detta forum att ta del av.. :wink:
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev:
Roli skrev:
Om man ändå varit de för knappt 2 år sedan... :(

Folk som ska byta panna/brännare mm nu har ju detta forum att ta del av.. :wink:
Kan bara instämma. Hade själv brister när man skulle upphandra/montera.

Det är därför jag försöker tala om för alla som är på väg att byta/skaffa/bygga om att försöka läsa på, så att man själv "nästan" vet mer än försäljaren/montören/rörkrökaren. Men samtidigt försöka lyssna på vad de har för egna erfarenheter/förslag och sedan försöka "placera" med i "rätt fack" dvs bra information / försäljningssnack / smutskastning av konkurrent mm, mm.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar