Insatsrör krävs ! Har ni det ?
Insatsrör krävs ! Har ni det ?
Ser att både Biowin och Veismann i sina manualer för sina pelletspannor kräver rostfria insatsrör. Kör de med blöt drift ? Är det fler panor som arbetar med så låga rökgastemperaturer att insats krävs ?
Vad kör ni som har nya pannor med ?
Vilken rökgastemp. har ni i topp av skorsten ?
(funderar på ovan nämnda pannor eller Janfire Intergral
Vad kör ni som har nya pannor med ?
Vilken rökgastemp. har ni i topp av skorsten ?
(funderar på ovan nämnda pannor eller Janfire Intergral
Har DU koll ? CTC1100 40Kw med Baxi Eurofire, Mafa Midi (30st säckar), 85+(85)m² 1962, shuntautomatik, tung kamin för myseldning nån kväll/vecka
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det beror på hur effektivpannan är el rökgastempen..
Vet inte om det är samma på Janfire Intergral som i combifire men om de är det så har den en rökgstemp på 180 grader vid 20 kW o då behöver du inte röret..
Vet inte om det är samma på Janfire Intergral som i combifire men om de är det så har den en rökgstemp på 180 grader vid 20 kW o då behöver du inte röret..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
rör
med oljan måste jag hålla 190° för att inte få kondens i topp, så 100 nog på tok för lågt. Fler ?
Har DU koll ? CTC1100 40Kw med Baxi Eurofire, Mafa Midi (30st säckar), 85+(85)m² 1962, shuntautomatik, tung kamin för myseldning nån kväll/vecka
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
circus 80 ºC en meter ner i skorsten är vad som sägs vara önskat värde.
Det tror jag står i FAQ:n för de som orkar läsa/söka
Jag vet att jag borde uppdatera men det har inte funnits tid...har fullt upp med min egen pellets
, ARN och Tingsrätten.
Fan för FORCO!!!
Jag hoppas på ett 3:rd-line support job snart som efter överlämmning kanske ger mig bättre med tid emellanåt...då lovar jag att ta tag i FAQ:n...kanske blir det en "wiki" med mig (GUD bevare) som editor
/Pitch
Det tror jag står i FAQ:n för de som orkar läsa/söka

Jag vet att jag borde uppdatera men det har inte funnits tid...har fullt upp med min egen pellets

Fan för FORCO!!!
Jag hoppas på ett 3:rd-line support job snart som efter överlämmning kanske ger mig bättre med tid emellanåt...då lovar jag att ta tag i FAQ:n...kanske blir det en "wiki" med mig (GUD bevare) som editor

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Rökgastemp i skorstenstopp
Tror personligen att dessa "önskade" temperaturer är betydligt överdrivna. Vid vedeldning är det väl ok, emedans ved ibland innehåller mycket fukt. Även eldningsolja innehåller faktiskt mer vatten än pellets...
Jag är inte speciellt orolig även med 50-60 grader 1 m ner i skorstenen. Har inte upplevt några "kondens-frostsprängningar" ännu i vart fall.
Är det dessutom så kallt att det är risk för detta, lär nog pelletsaggregatet gå så pass ofta att det är "frostfritt" i skorstenstoppen...
Luktar försäljningsargument för insatsrör, anser jag!
Jag är inte speciellt orolig även med 50-60 grader 1 m ner i skorstenen. Har inte upplevt några "kondens-frostsprängningar" ännu i vart fall.
Är det dessutom så kallt att det är risk för detta, lär nog pelletsaggregatet gå så pass ofta att det är "frostfritt" i skorstenstoppen...

Luktar försäljningsargument för insatsrör, anser jag!
Viking Bio i stor gammal gjutjärnspanna.
12 m skorsten (200x300 mm)
(Har snöre till kepsen)
Bulkförråd + Mafi "veckoförråd".
12 m skorsten (200x300 mm)
(Har snöre till kepsen)
Bulkförråd + Mafi "veckoförråd".
Gäller som sagt var att hålla rätt temp i skorstenen, så det inte blir kondens. När man eldar med olja får man i regel mycket högre rökgastemperatur än med pellets. Och för att inte behöva elda för kråkorna så kan ett insatsrör vara bra, eller rätta mej om jag har fel.
-----{[Danneman]}------
VB Comet och Viking Bio
just nu småsäck SÅBI
----------------------------
VB Comet och Viking Bio
just nu småsäck SÅBI
----------------------------
OK.......
hmmm, många bud. Insatsrör är uteslutet då jag anser att ett hus med skorsten och panna, kallvind och självdragsventilation skall ha en varm murstock, annars löper det stor risk att drabbas av fukt och ev. mögelproblem till följd av undermålig ventilation.
En panna som med lätthet kan anpassa antalet turbulatorer på är slutsatsen, prova sig fram till lagom temp, gångtider etc
En panna som med lätthet kan anpassa antalet turbulatorer på är slutsatsen, prova sig fram till lagom temp, gångtider etc