Mosad pellets
-
- Lärjunge!
Mosad pellets
Hur bra är flex-A och NH brännarna på att hantera pellets som smulats sönder vid tex bulkpåfyllning? Skapar det mindre problem eller kör den på som om ingenting hänt? Skapar det problem i tex skruven från bulkförrådet?
Om jag bara visste....
Jag har kört 2 pall Solett genom och bytte sedan till Vestmarka (notorisk hårda och bra), jag har inte "spånat ur" min K-Silo alls och brännaren tuffar och går som om inget hade hänt.
Jag vet om att det måste ha kommit en del smulor då jag lät brännaren köra "torr" innan byte av pellets och då den tömde skruvan var det inte precis fina pellets som kom i början så efter det lilla jag vet kör den på bra.
Då den interna matningsskruven är nära nog vågrätt kommer den ju nog att mata på ganska som vanligt men skicka hit en hink spån, då ska jag hälla det i och kolla.
Jag har kört 2 pall Solett genom och bytte sedan till Vestmarka (notorisk hårda och bra), jag har inte "spånat ur" min K-Silo alls och brännaren tuffar och går som om inget hade hänt.
Jag vet om att det måste ha kommit en del smulor då jag lät brännaren köra "torr" innan byte av pellets och då den tömde skruvan var det inte precis fina pellets som kom i början så efter det lilla jag vet kör den på bra.
Då den interna matningsskruven är nära nog vågrätt kommer den ju nog att mata på ganska som vanligt men skicka hit en hink spån, då ska jag hälla det i och kolla.

Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jag har kört cirka 85 pallar genom min Janfire och jag har aldrig rensat förrådet. Det har hamnat en hel del pellets med lite lätt fuktskada i förrådet emellanåt eftersom jag har min pellets utomhus (under presenning).
Det har alltså gått mycket spån genom både skruv och brännare och jag har inte haft några driftproblem av detta. Däremot tror jag nog att verkningsgraden påverkas av mycket spån eftersom den bara blåser runt i pannan, ingen optimal förbränning med kringblåsande sågspån...
Det har alltså gått mycket spån genom både skruv och brännare och jag har inte haft några driftproblem av detta. Däremot tror jag nog att verkningsgraden påverkas av mycket spån eftersom den bara blåser runt i pannan, ingen optimal förbränning med kringblåsande sågspån...
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com