Rökgastemp kontra verkningsgrad

Skriv svar
Barsk
Lärjunge!

Rökgastemp kontra verkningsgrad

Inlägg av Barsk »

Hmm, jag har 277 grader rökgastemp och provar att öka fläkten lite - vips 255 grader...

Hur tolkar man detta, har jag plötsligt fått bättre verkningsgrad i pannan, eller är det förbränningen som går med för mycket luft?

Mina tester hittills ger att min optimala (genom test) inställning av fläkten är den som ger mest värme i pannan - och den verkar ju överenstämma med att jag hade högst rökgastemp där. Alltså, kan man försöka hitta sin optimala förbränning och värmeutbyte genom att söka den inställning som ger högst rökgastemp? Riktiga instrument hade förstås gett ett bättre underlag, men tills vidare har jag bara min stektermometer att tillgå... :)

Att sen rökgastemperaturen är å h-e för hög är ju en annan sak. Det är pannan som är skit. Den ska ut snarast.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
pckenj
Prima virke

Inlägg av pckenj »

Förlusten är temp höjningen luft-rögas gånger flödet.
Ökar du fläkten, ökas flödet mer än temp sänkningen. Dvs ökad förlust.

Helt rätt som du skriver; det behövs mätinstrument för syrehalten (O2).

Vid konstant O2 är rökgastempen ett bra mätväde på förlusterna
EcoTec Bioline 20 2008, Effecta 220 C 2007. Bulkföråd 8m3
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Ojdå, där hängde jag inte med riktigt...

Man kan alltså inte säga att med konstant matning så får jag bästa verkningsgrad med den inställning av fläkt som ger högsta rökgastemperaturen? Eller kan man det? :roll:

Om det är O2 som ska vara konstant, är det då matningen jag ska variera för att hitta max rökgastemp?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
pckenj
Prima virke

Inlägg av pckenj »

Ursäkta om jag förklarade lite otydligt.
Vad som främst gäller är att ha så lite luft som möjligt men ändå tillräckligt för att förbränna allt brännbart. För att ställa in det behövs syre mätare (O2 mätare). Man kan också mäta CO halten som är ett mått på mängden oförbränt.
Sedan blir rökgasstemperaturen vad den blir beroende på pannkonstruktion. Ju lägre röktemp desto effektivare värmeöverföring till vattnet.
När pannan börjar sota igen är det sämre värmeöverföring. Rökgaserna blir varmare.

För din del gäller det att sota pannan sedan ställa in ett så lågt luftflöde (=varvtal på fläkten) som möjligt. Då du inte har mätutrustning(?) får du kolla på askmängden och att röken inte börjar bli grå.
EcoTec Bioline 20 2008, Effecta 220 C 2007. Bulkföråd 8m3
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Mätutrustning? Jag har en stektermometer... :)
Skriv svar