CTC + Thermia = Sant

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
The Burner
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 06 jun, 2005 20:49

CTC + Thermia = Sant

Inlägg av The Burner »

Bara ett litet konstaterande som några kanske redan vet.
Har varit på samma "öppna hus" hos en leverantör som vissa av er på den här länken varit på?
Det visar sig att CTC kommit med en helt ny pelletspanna med - (ja, tro´t om ni vill???) Bequem 20D som standardbrännare.
Detta om något måste ju sätta lite högre press på Thermia att få till en fungerande brännare (läses främst av oss som haft strul).
I vilket fall så måste det ju finnas nåt bra med denna brännare då CTC tydligen konstaterat att denna var den som var bäst för deras panna!
The sky isn´t the limit- ground is
gogu
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 30 aug, 2005 13:08
Ort: Södra dalarna

Re: CTC + Thermia = Sant

Inlägg av gogu »

The Burner skrev:Bara ett litet konstaterande som några kanske redan vet.
Har varit på samma "öppna hus" hos en leverantör som vissa av er på den här länken varit på?
Det visar sig att CTC kommit med en helt ny pelletspanna med - (ja, tro´t om ni vill???) Bequem 20D som standardbrännare.
Detta om något måste ju sätta lite högre press på Thermia att få till en fungerande brännare (läses främst av oss som haft strul).
I vilket fall så måste det ju finnas nåt bra med denna brännare då CTC tydligen konstaterat att denna var den som var bäst för deras panna!
Är det så mycket krångel med brännaren igentligen?

Jag menar om man bortser från det berömda Thermia felet(som åtgärdas på ett kick)

Jag är då helnöjd med min brännare.

Vilka brännare är helt problemfria om man ser det så :wink:
Nibe Pellux + Thermia Bequem 20D
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Re: CTC + Thermia = Sant

Inlägg av Fredde »

The Burner skrev:Bara ett litet konstaterande som några kanske redan vet.
Har varit på samma "öppna hus" hos en leverantör som vissa av er på den här länken varit på?
Det visar sig att CTC kommit med en helt ny pelletspanna med - (ja, tro´t om ni vill???) Bequem 20D som standardbrännare.
Detta om något måste ju sätta lite högre press på Thermia att få till en fungerande brännare (läses främst av oss som haft strul).
I vilket fall så måste det ju finnas nåt bra med denna brännare då CTC tydligen konstaterat att denna var den som var bäst för deras panna!
eller så fick de bara bästa priset av Thermia. :?
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
The Burner
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 06 jun, 2005 20:49

Re: CTC + Thermia = Sant

Inlägg av The Burner »

quote]

Är det så mycket krångel med brännaren igentligen?

Jag menar om man bortser från det berömda Thermia felet(som åtgärdas på ett kick)

Jag är då helnöjd med min brännare.

Vilka brännare är helt problemfria om man ser det så
:wink:[/quote]

Ja du!
Om jag hade orken så skulle du få höra. Thermiatråden är ju ett exempel. Om det nu bara var 1 (ett!) fel så borde ju Thermia åtgärdat detta lite snabbt. Har en bekant som är inne på sin 4:e brännare snart. Installerad i Juli - Augusti 2005. Då min installatör varit ute på 10-15 stycken brännare som varit felaktiga och det är En installatör i Värmland som skruvar Thermiabrännare å då kan man ju bara ana hur resterande Värmland är, Svealand, Sverige osv..... :cry:

Hur som så är det i a f intressant att CTC valt Thermia och jag tror inte det är det låga :) priset - för glädjen av det försvinner bra mycket snabbare än förbannlesen över den dåliga kvaliteten.
Å jä...r va´djupt de vart!
The sky isn´t the limit- ground is
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Det verkar som thermian är ett riktigt bra köp :?
men dom verkar ju snälla mot dom som mot förmodan
har problem"4st brännare på ett år".

mvh christer
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Hej

Från säkra källor.
CTC har inte köpt Thermiapellets. Dom köper endast in brännaren till sin CTC panna :!:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Hej

Är inte den nya Thermian jag menar CTC brännaren söt :?:
Bild
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
ctctotal
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 09:10
Ort: Oskarshamn

Inlägg av ctctotal »

På följande länk hittar man installationsmanualen till pannan.

http://www.ctcvarme.se/enertech/p21854/ ... coFlex.pdf

Den kan vara av nytta för oss med bequembrännaren då det finns lite mer
info om brännaren än vad man hittar i thermias dokumentation.

I örigt ser pannan riktigt bra ut. Ett bra alterativ till Biomatic. Brännarens funktion känner vi ju redan. Dessutom ingår shuntstyrning (villaregulator) med inne och utomhusgivare med många finesser. Dag, veckostyrning. semesterläge.
Tankdrift vet jag inte om det finns, kanske jag missade det.
Vet inte men det ser ut som CTC har vidareutvecklat thermias programvaran för att passa. Kanske därför tankdriften saknas.

När min panna ger upp så är detta ett klart bra alternativ. Fast utvecklingen går fort, pannorna är fortfarande i spädbarnsstadiet av utvecklingen. Tänk bara på vedpanneutvecklingen. Från att pyrelda i oljepannor till, underförbränning och sugande fläkt och keramik, laddomat och tank. Många steg av utveckling och den är nog inte färdig än.
Tillbaka till CTCpannan. Rund förbränningskammare lättare att sota inga hörn som det fastnar i. Dessvärre är de stående rökgasrören fyrkantsrör.
Smidig inställning av rökgasspjäll med skruv. Inte som biomatic fuska med att lägga in brickor. Kort och gott ett gott val, undrar vad de skall ha för härligheten?
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
MF 165
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: fre 22 jul, 2005 10:09
Ort: Handen

Inlägg av MF 165 »

[quote="ctctotal"]På följande länk hittar man installationsmanualen till pannan.

http://www.ctcvarme.se/enertech/p21854/ ... coFlex.pdf

Den kan vara av nytta för oss med bequembrännaren då det finns lite mer
info om brännaren än vad man hittar i thermias dokumentation.

quote]

Ja, så skall dokumentationen se ut! Här har Thermia något att lära sig.
CTC 265B
Thermia Bequem 15D
50-säckars "vecko"-förråd, Bulkförråd under utredning.
Snittförbrukning 19kg/dygn
The Burner
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 06 jun, 2005 20:49

Inlägg av The Burner »

Märka ord först;
Har aldrig påstått att CTC köpt Thermia men däremot som Patrik skriver så har dom ju brännaren.... :?

CTC:s dokumentation;
Now we´re talking! Detta borde vi skicka till Thermia! Som om dom inte visste? Har bara bläddrat igenom och här är det världsklass i dokumentation gentemot den kopierade dretversionen av Thermias dokumentation så om Thermias Mollgan eller annan berörd på detta bolag läser; SE OCH LÄR!!!!!!
Skall bli intressant och se prestanda på denna panna tillsammans med Bequemen. CTC brukar ju göra bra produkter. Man kanske skulle behållt den gröna pannan ett tag till för att satsa på ytterligare en grön.
Som en säljare av handladdningspressar sa till mig (han säljer bara Dillons blå pressar som för övrigt är dom enda blå på marknaden):
- Köp vilken press du vill bara den är blå.

Man kanske ska följa samma inom pelletspannor; Köp vilken ni vill bara den är grön. Kanske finns fler gröna pannor dock men denna verkar helt klart intressant.

Vaddå? Jag missnöjd med Biomaticen :wink:
The sky isn´t the limit- ground is
ctctotal
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 09:10
Ort: Oskarshamn

Inlägg av ctctotal »

The Burner skrev: Man kanske ska följa samma inom pelletspannor; Köp vilken ni vill bara den är grön. Kanske finns fler gröna pannor dock men denna verkar helt klart intressant.

Vaddå? Jag missnöjd med Biomaticen :wink:
Gröna pannor gjorde också KMP, fast den nya UNO'n har svart metallic lock och brunbeiga sidor lite likt Biomatiken.
De bästa pannorna för pellets är nog de som kommer sist ut på marknaden. Nu har vi KMP Uno och CTC pannan. Biomatiken börjar bli några år.
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ctctotal skrev:
Nu har vi KMP Uno och CTC pannan. Biomatiken börjar bli några år.
ctc o biomatic är ju istort likadan panna o biomaticen får spaksotning..

Men därimot verkar ctc ha bättre pris + att den har shuntautomatik standard med både inne o ute givare (el har ja fel där) så ctc är nog ett bättre köp om man klarar sej utan spaksotning.. :wink:

Fattar bara inte varför ctc gjorde fyrkantiga tuber då dom är svårare att rengöra/få rena.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ctctotal
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 09:10
Ort: Oskarshamn

Inlägg av ctctotal »

[quote="André" Men därimot verkar ctc ha bättre pris + att den har shuntautomatik standard med både inne o ute givare (el har ja fel där) så ctc är nog ett bättre köp om man klarar sej utan spaksotning.. :wink: :[/quote]
Det ingår allt ihop verkar det som

[quote="André"
Fattar bara inte varför ctc gjorde fyrkantiga tuber då dom är svårare att rengöra/få rena.. :roll:[/quote]
Större yta med fyrkantiga rör, får väl fixa en fyrkantig viska.

Föresten finns Biomatic med spaksotning ute på marknaden?
Aska ur var 20'e säck som jag gör nu är lite för mycket jobb för den
som är lat.
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ctctotal skrev:
Föresten finns Biomatic med spaksotning ute på marknaden?
Aska ur var 20'e säck som jag gör nu är lite för mycket jobb för den
som är lat.
Nä inte ännu enligt mrpellets..
Men de ska gå bra att efter montera i befintliga pannor..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar