Thermias shuntstyrning. Innegivare?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Thermias shuntstyrning. Innegivare?

Inlägg av Barsk »

Hej!

Kollade lite runt Thermias shuntstyrning och manualen beskriver ingående hur man knäcker kurvor mot utegivaren. Den säger också att man kan ha en innegivare (rumsgivare), men beskriver inte hur funktionen är runt denna. Se här:

"Rumsgivare (tillval)
Värmepumpsystemet kan utrustas med en rumsgivare som tillval. Den ska installeras av behörig installatör.
Vid normal drift visas inställd rumstemperatur (t.ex. 20.0). En knapptryckning visar inställt värde med blinkande
siffror och sedan kan ändring göras med + eller - knapparna. Utetemperaturen visas i 10 sekunder om båda
knapparna trycks in samtidigt."

Hur funkar styrningen om man har innegivare? Det verkar ju som om man kan ställa in ett börvärde, men överrider den då utegivaren eller vad gäller här?

Idag har jag endast en innegivare som styr min shuntautomatik. Där ställer jag in ett börvärde, typ 21 grader och sen styr automatiken ut rätt temperatur.
På bottenvåningen har jag inga termostat för där styr ju den här automatiken finfint. På övervåningen har jag termostat för där kan det bli för varmt ibland då ju värmen stiger, solen strålar osv. Shuntstyrningen är från antingen -69 eller -85. Gamla goa grejjor... :-)

Om det är så att Thermias styrning enbart jobbar med utegivare så antar jag att jag måste investera i nya termostater till mina radiatorer på bottenvåningen annars kommer dom alltid pumpa ut viss mängd värme oavsett solinstrålning, vilket är en stor faktor på min kåk - långsidan med många stora fönster rakt mot söder. (Markiser beställd :-))

Nån som vet nåt?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
The Burner
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 06 jun, 2005 20:49

Inlägg av The Burner »

Japp den "överrider" utegivaren som då får till uppgift att hålla reda på de olika kurvorna (+5, 0, -5 grader) samt det fabriksinställda värmestoppet på 17 grader. Man kan alltså "knäcka" dessa kurvor om man vill förändra fabriksinställda värden. Man kan också ändra på värmestoppet som ju är till för att stänga shunten helt vid inställd temperatur.

Med innegivaren kan du alltså justera den temperatur du vill ha inne samt avläsa utetemperaturen men den visas inte 10 sek utan snarare 1,5 sek eller nåt. Vidare kan du kalibrera givaren om den inte skulle stämma överens exempelvis då med annan givare som du vet visar "riktig" temperatur genom att hålla in båda knapparna i 15 sekunder och därefter justera med pilknapparna. Förutom detta så visas de larmer som pannan kan ge med ett AL i displayen som ju då är ett summalarm för samtliga larmer som kan uppstå.
Hoppas du blev lite klokare :?:
The sky isn´t the limit- ground is
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Ok, det låter ju bra, då kan jag i princip få den funktion jag vill. Dvs utetemp styr shunten i stort, och innegivaren överrider för att styra tempen mer exakt. Men innegivaren måste ju styra shunten via nån kurva eller annan algoritm oxo, och om de kurvor som finns gäller utegivaren - hur går själva "överridandet" till? Den biten har jag inte hajjat.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Lasse_E
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 24 okt, 2005 12:09
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Lasse_E »

The Burner skrev:Vidare kan du kalibrera givaren om den inte skulle stämma överens exempelvis då med annan givare som du vet visar "riktig" temperatur genom att hålla in båda knapparna i 15 sekunder och därefter justera med pilknapparna.
Fantastiskt! Och här går jag och surar för att mina givare visar fel. Vet du om det går att kalibrera även utegivaren?
Biomatic 20+, shuntautomatik, förråd 8 kbm, 4,5 m skruv med 3 uttag, ingen hund.
The Burner
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 06 jun, 2005 20:49

Inlägg av The Burner »

Lasse;

Vet ej om det går att justera utegivaren men tekniskt sett borde det finnas nån "dold" meny för detta också?
Min utegivare visar också lite tokigt..................
The sky isn´t the limit- ground is
Skriv svar