Slitage. Hur ser det ut hos Er?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Slitage. Hur ser det ut hos Er?

Inlägg av Becker »

Idag fick jag problem med min brännare :(
"Kugghjulet" som "puttas" på med hjälp av "pinnarna", (som har böjts eller gått av hos dom som har fått fel doserhus monterat), är slitet! :shock: Brännaren har endast gått sedan i december! Pinnarna på det stora hjulet puttade inte riktigt på hela "kuggen". Det fattades kanske en halv millimeter, detta har gjort att det har bildats en väldigt vass kant på "kuggarna". Jag har inte sett det förrän idag, då brännaren stannade.
Kuggarna var så slitna att ibland så klarade inte "pinnarna" av att "putta" kugghjulet" förbi backspärren.
Väldigt många " " men vad gör man när man inte kan fakuttrycken för allt?? Hoppas att ni förstår vad jag menar!
Nu har jag flyttat "kugghjulet" närmare det storahjulet, så nu puttar pinnarna på hela kuggen. Just nu så puttar den alltså på den mycket vassa kanten som har bildats... men det tycks fungera nu :roll: Kanten kommer troligen att nötas bort fort...
Men har någon annan stött på samma sak??
Fråga gärna om det är nått ni inte förstog i denna röriga beskrivning... :wink:
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Rwerling
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 29 jan, 2006 14:25
Ort: Västkusten

Inlägg av Rwerling »

Det är ju inte utan att man blir oroad när man läser om förslitningar som kommer så tidigt :cry:
Du har inte möjlighet att lägga in en bild så vi får se hur det ser ut?
Mvh Robert
Termia Biomatic 20
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Har inte kunskap nog för att lägga upp bilder :oops: :oops:
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

I går stannade min Biomatic på grund av avnötta pinnar. Detta efter att jag fick nya kugghjul och nytt doserhus monterat 30/11-05.

Så här såg det lilla kugghjulet ut innan jag fick det bytt på grund av felaktigt doserhus:
http://www.zeylon.se/thermia/PA313955.JPG
Då hade pannan gått 200 timmar...

Och så här såg det stora hjulet ut:
http://www.zeylon.se/thermia/PA303942.JPG

Jag har inte hunnit ta några bilder på hur det ser ut nu men det är väldigt likt, och detta efter bara tre månaders drift!!! :evil:
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

Uppdatering:
Jag ringde min ÅF och Mats Larsson (Thermia) var i närheten i dag så jag blev lovad att han ska ringa upp mig.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

zeylon skrev:I går stannade min Biomatic på grund av avnötta pinnar. Detta efter att jag fick nya kugghjul och nytt doserhus monterat 30/11-05.

Så här såg det lilla kugghjulet ut innan jag fick det bytt på grund av felaktigt doserhus:
http://www.zeylon.se/thermia/PA313955.JPG
Då hade pannan gått 200 timmar...

Och så här såg det stora hjulet ut:
http://www.zeylon.se/thermia/PA303942.JPG

Jag har inte hunnit ta några bilder på hur det ser ut nu men det är väldigt likt, och detta efter bara tre månaders drift!!! :evil:
:shock: :shock: :shock:
Riktigt illa!

Mina hjul är/var inte i närheten av det slitaget!
Jag ringde min installatör igår om mitt problem, och några timmar senare kom han förbi med ett nytt doserhus och nytt kugghjul :D Dock var det nya huset 2mm grundare :shock: än det gammla! Men det verkar som om godset var något tunnare och borde därför ge mer plats... Tiden får utvisa om det funkar... Jag har inte haft några andra driftstörningar som tyder på att jag har haft det felaktiga doserhuset.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

zeylon det måste ju gå jävulskt tungt nån stans innan de blir sådär..

Själv har jag kollat då brännaren går o man funderar varför igentligen backspärren finns överhuvudtaget då den alltid stannar med 1-3 mm mellanrum mellan backspärren o kuggen..
När jag snurrar på kuggdrevet så går det hur lätt som helst, Istort sätt utan motstånd men de kan det ju inte göra då pinnarna nötts av.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

André skrev:zeylon det måste ju gå jävulskt tungt nån stans innan de blir sådär..
Jag har provat att vrida doserskruven för hand och det är knappt att man klarar av det i bland. Jag misstänker att mitt (redan en gång utbytta) doserhus inte är helt korrekt...

Jag anser att hela konstruktionen med pinnarna som driver det lilla hjulet är felaktig, det är bara en tidsfråga innan varenda brännare Thermia har sålt är utnött där. Metall som gnider mot metall utan smörjning resulterar bara i en sak - slitage.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Då är det helt klart nått som är galet för min doserskruv petar man då lätt runt med fingrspetsen.. :?

Har kört min brännare drygt 1 år nu o de syns ingen förslitning på pinnarna/kugghjulet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

Mats ringde nyss upp mig och berättade att han bett min åf byta ut doserhuset på Thermias bekostnad. :D
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Kan det inte vara som så att delarna expanderar olika mycket när dom blir varma så att det kärvar någonstans beroende på termperaturen....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

micke_932 skrev:Kan det inte vara som så att delarna expanderar olika mycket när dom blir varma så att det kärvar någonstans beroende på termperaturen....
Det tror jag inte, den delen av brännaren sitter långt från brännkoppen och blir knappt fesljummen.
Jag ska nog ta och montera isär doserhuset i kväll när jag sotar pannan och mäta/fota/dokumentera det nogrannt och sedan jämföra med det nya jag får.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
The Burner
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 06 jun, 2005 20:49

Inlägg av The Burner »

Har ju som sagt i annan tråd en bekant som har fått (ytterligare) en felaktig brännare där dom tror att snedslitningen/ utnötningen av kuggarna beror på att doserskruven är sned!!!
Hans kugghjul "tog slut" på mindre än två veckor där kugghjulet ser ut som om det suttit i 25 år och pinnarna på stora hjulet far av!!! Och innan nån påpekar att det är ett av de felaktiga husen så är det inte det. Kontrollmätt både en och tio gånger, alltså ett "nytt" fel på en av de nya husen!

Kanske har du liknande problem?
The sky isn´t the limit- ground is
LarsF
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 13 sep, 2005 08:08

Hur roterar ni på doserskruven?

Inlägg av LarsF »

Hej, har en brännare som gnisslar o låter o har gjort från dag 1 (3:e mars). Jag undrar hur ni roterar på internskruven? Tar ni bort motorn då först?
Jag kan då inte snurra på kuggar eller kedja då motorn sitter där, vet ej om det är den som bromsar eller om det kärvar så mycket att det är svårt.
Tacksam för tips
CTC 265 B -79 med brännare inom kort
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Hur roterar ni på doserskruven?

Inlägg av thomasx »

LarsF skrev:Hej, har en brännare som gnisslar o låter o har gjort från dag 1 (3:e mars). Jag undrar hur ni roterar på internskruven? Tar ni bort motorn då först?
Jag kan då inte snurra på kuggar eller kedja då motorn sitter där, vet ej om det är den som bromsar eller om det kärvar så mycket att det är svårt.
Tacksam för tips
Ja, du måste nog 'knäppa' upp kedjan om du ska kunna vrida runt utan att ta i för kung och fosterland.
Skriv svar