Bästa pelletsbrännaren för mig?
Bästa pelletsbrännaren för mig?
Har en Albin Ekonom -78 för ved, olja och el. Vattenburen värme.
Förbrukar knappa 40000 kw/h per år. Uppvärmningsyta ca 220 kvm.
Vilken pelletsbrännare är bäst för mig? Har tänkt att köra matarskruv från en gammal oljetank i källaren, köpa pellets med bulkleverans.
Förbrukar knappa 40000 kw/h per år. Uppvärmningsyta ca 220 kvm.
Vilken pelletsbrännare är bäst för mig? Har tänkt att köra matarskruv från en gammal oljetank i källaren, köpa pellets med bulkleverans.
Inte den blekaste vad du ska ha för brännare.. beror väll lite på vad det får kosta=)
Min Rosslagsbrännare gick på 19,500:- med skruv,föråd och instalation
fungerar fint i min gammla CTC 256, gör av med ca 1 & ½ säck/dygn på 180m2 som jag värmer till ca 21grader.
Men är det så bra att ha en gammal Olje-tank som bulk-föråd?
menar det måste väll vara runt 5m3 för att rymma 3ton pellets som är minsta leverans för att slippa frakt-kostnad?
Bättre att slänga ut tanken och ställa pallar med pellets =P
Min Rosslagsbrännare gick på 19,500:- med skruv,föråd och instalation
fungerar fint i min gammla CTC 256, gör av med ca 1 & ½ säck/dygn på 180m2 som jag värmer till ca 21grader.
Men är det så bra att ha en gammal Olje-tank som bulk-föråd?
menar det måste väll vara runt 5m3 för att rymma 3ton pellets som är minsta leverans för att slippa frakt-kostnad?
Bättre att slänga ut tanken och ställa pallar med pellets =P
Billigast är väl Värmebaronens brännare (jag räknar inte med sverigebrännaren ;o) ca. 13000* för brännaren, sen vandrar det iväg uppåt, Roslagsbrännaren kostar 14000*, sen börjar dom bli dyrare, de flesta med enkel fallrörsmatning är billigast, undermatade är dyrare, Janfire och Blueflame är väl de två som får räknas som svindyra.
Det bästa är nog att höra med de olika återförsäljarna vad som passar bäst i din panna, det beror lite på mått på eldstaden osv.
* Endast brännare, skruv tillkommer
Det bästa är nog att höra med de olika återförsäljarna vad som passar bäst i din panna, det beror lite på mått på eldstaden osv.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Ok, är janfire inte värd sitt högre pris?micke_932 skrev:Billigast är väl Värmebaronens brännare (jag räknar inte med sverigebrännaren ;o) ca. 13000* för brännaren, sen vandrar det iväg uppåt, Roslagsbrännaren kostar 14000*, sen börjar dom bli dyrare, de flesta med enkel fallrörsmatning är billigast, undermatade är dyrare, Janfire och Blueflame är väl de två som får räknas som svindyra.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Kräv att du får några referenser från din installatör, som du kan ringa och kolla upp. Det finns allt för många som installerar pelletsbrännare, och som inte kan ens de mest elementära detaljerna. Även bland de som i övrigt anses som seriösa rörinstallatörer t.ex.
När det gäller pellets i oljetanken, så går det åt en rejäl tankom du ska kunna få i 3 ton pellets. Den bör nog vara på det dubbla, d v s 6 m3 för att det skall fungera bra praktiskt med avluftning etc. Jag rev ut våran tank och har platsbyggt ett bulkförråd istället.
Några bilder från det finns i tråden http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=3486
När det gäller pellets i oljetanken, så går det åt en rejäl tankom du ska kunna få i 3 ton pellets. Den bör nog vara på det dubbla, d v s 6 m3 för att det skall fungera bra praktiskt med avluftning etc. Jag rev ut våran tank och har platsbyggt ett bulkförråd istället.
Några bilder från det finns i tråden http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=3486
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Det är nog en smaksak, den nya NH brännaren verkar ha en del barnsjukdommar som man nog ska avakta tills de är lösta, äldre modellen är mer beprövad, men min personliga åsikt är att det finns andra brännare till löägre pris som är precis lika bra, men den beror det lite på din pannas utformning osv vad som passar bäst också.Ok, är janfire inte värd sitt högre pris?
Personligen så föredrar jag så enkla modeller så möjligt, färre prylar som kan gå åt skogen och ställa till elände, vettiga instruktionsböcker och vettiga meddelanden i displayen är nog viktigare i så fall, något man nog ska titta på innan man bestämmer sig också, vissa tillverkare verkar ha rykte om sig att prodcuera urusla manualer. reservdelar, service osv bör man ju kasta ett öga på också, om man ska behöva betala 1500 spänn för ett tändelement till exempel så kanske man bör titta på en annan brännare...
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
-
- Entusiast!
Har själv en Albin Ekonom från 1976 med en Pellx (KMP) brännare som är från 1999. Denna komb. har då funkat bra för mig. Eftersom man bör sätta brännaren på oljesidan (lågt i tak), så bör man ha ha en en brännare som brinner framåtriktat. Vad jag vet så finns det en "lågriktare" till Janfire som då "trycker" ner lågan lite grann, vet dock inte om den följer med som orginal.
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
-
- Prima virke
Framåtbrinnande brännare med enkel och väl fungerande teknik ?
Visserligen var inte manualen mycket att hänga i julgran men brännaren har fungerat klockrent i min Albin 330 DL sedan i Oktober.
Kolla på Bionordic B16 GL http://www.bionordic.se/produkter.html
Priset var inte avskräckande och god support vid frågor
Visserligen var inte manualen mycket att hänga i julgran men brännaren har fungerat klockrent i min Albin 330 DL sedan i Oktober.
Kolla på Bionordic B16 GL http://www.bionordic.se/produkter.html
Priset var inte avskräckande och god support vid frågor
Hej
Tycker själv om Iwabo villa .kört med den 4,5 år funkat
klockrent förutom att jag fick byta tändspiral för c:a en
månad sedan.Kostnad 783:- bytte gjorde jag själv.Trevlig
personal har alltid ställt upp om man undrat något.Enl mitt
tycke enkel och drift säker http://www.naturenergi.se/.
Ang oljetank som förråd Som tidigare skrivit det går åt en himla
stor tank för att kunna fylla den med bulkbil.Jag har en 3m3 oljetank
med lite fall så man får inte i så mycket skulle gissa ca 1,5 ton
i mitt fall .Men jag har plockat bort källar fönstret sedan svetsat
en stor tratt som sitter på utsidan som sedan är klädd med trä
som huset.Sedan har jag stora plaströr som jag leder till det förråd
jag vill det till.Har gamla oljetanken plus ett hemma bygge som
rymmer c:a 1 ton.Köper säckar på pall går fort att fylla i.Kanske
inte det bästa funkar bra för mig .Slipper släpa säckar till källaren.
Wepe
Tycker själv om Iwabo villa .kört med den 4,5 år funkat
klockrent förutom att jag fick byta tändspiral för c:a en
månad sedan.Kostnad 783:- bytte gjorde jag själv.Trevlig
personal har alltid ställt upp om man undrat något.Enl mitt
tycke enkel och drift säker http://www.naturenergi.se/.
Ang oljetank som förråd Som tidigare skrivit det går åt en himla
stor tank för att kunna fylla den med bulkbil.Jag har en 3m3 oljetank
med lite fall så man får inte i så mycket skulle gissa ca 1,5 ton
i mitt fall .Men jag har plockat bort källar fönstret sedan svetsat
en stor tratt som sitter på utsidan som sedan är klädd med trä
som huset.Sedan har jag stora plaströr som jag leder till det förråd
jag vill det till.Har gamla oljetanken plus ett hemma bygge som
rymmer c:a 1 ton.Köper säckar på pall går fort att fylla i.Kanske
inte det bästa funkar bra för mig .Slipper släpa säckar till källaren.
Wepe

Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City