Dela pelletspanna med granne?

manul
Ungskog

Dela pelletspanna med granne?

Inlägg av manul »

Hej,

jag funderar på att installera en pelletspanna och även min granne funderar på att göra någonting åt sin situation.

Det jag funderade på är om det skulle gå att ha en pelletspanna och sedan med någon form av kulvert leda över varmvatten till grannen. Vi förbrukar motsvarande ca 7 kbm olja idag. Det är ca 15 meter mellan husen men det är även en ca 5 meter bred villagata mellan husen.

Är det någon som har gjort något liknande? Skulle det fungera och vad bör man tänka på?

Tar tacksamt emot råd.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Dela pelletspanna med granne?

Inlägg av André »

manul skrev:Hej,

Skulle det fungera och vad bör man tänka på?

Tar tacksamt emot råd.
Att hålla sams.. :D

Skämt o sido helt klart skulle det funka, Ska pannan stå hos dej??

Största problemet är att gräva över gatan beroende på hur dom är att ha göra med på din kommun/vägverket.. :?
Ibland är det nästan omöjligt att få gräva av en väg/gata..

En kopparflex kulvert cu 2x22mm med 110 mm isolering för ca 300:-/m med energimätare typ http://sfinxsolar.e-butik.se/?artnr=KWHmeter vid pannan.. Acktank i huset utan panna med kulvertstyrning, Med en sån kulvert är det effektivast att ladda så varmt som möjligt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
manul
Ungskog

Re: Dela pelletspanna med granne?

Inlägg av manul »

André skrev: Att hålla sams.. :D
Ja, det är väl det svåraste, hade tänkt att jag står för installationskostnade och sedan "säljer" till grannen. Då blir det relativt lätt om vi skulle bli osams eller om någon av oss säljer huset.
André skrev: Skämt o sido helt klart skulle det funka, Ska pannan stå hos dej??
Ja pannan ska stå hos mig
André skrev:
Största problemet är att gräva över gatan beroende på hur dom är att ha göra med på din kommun/vägverket.. :?
Ibland är det nästan omöjligt att få gräva av en väg/gata..
Ja, jag har ingen aning hur kommunen ställer sig, men det får vi väl se om de gillar att gatan blir uppgrävd. Måste man lägga ned kulverten djupt för att den ska klara eventuella lastbilar och dylikt?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Du måste även se till att pannan & brännaren klarar av toppbelastningen samt att du har ett förråd som medger att du kan åka på semester utan att grannen frysar häcken av sig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Smartast är väl om du enbart säljer energi till grannen och administrerar hela sjofröset själv.

Skriva ett servitut på att han måste köpa energi av dig ett visst antal år.
På så sett har du säkrat dina inkomster även om grannen få för sig att sälja.

Eller vad känner du ?

/Bamyl
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Bra att pannan står hos dej för då stänger du bara kranen till grannen om han muckar.. :wink:

Jag ska kolla upp hur djupt den måste ligga men har på att det va 60/80 cm på motortrafikled.. :roll:

När ni lägger kulverten så lägger ni ner en vanlig vatten slang oxå för styrström till kulvert pumpen/kulvertstyrningen..

Håller på o hjälper en kompis med liknande projekt med kulvert från pannrum/verkstad-huset o vidare till ladugården.. Det är en acktank i huset o ladugården o styrningen ska prioritera huset i första hand..

Men för er blir det lätt då det bara är en tank som ska laddas så det är bara att höra med kommun.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
manul
Ungskog

Inlägg av manul »

bamyl skrev:Smartast är väl om du enbart säljer energi till grannen och administrerar hela sjofröset själv.

Skriva ett servitut på att han måste köpa energi av dig ett visst antal år.
På så sett har du säkrat dina inkomster även om grannen få för sig att sälja.

Eller vad känner du ?

/Bamyl
Ja, det var något sådant jag hade tänkt mig att han köper energin av mig och att jag tar investeringskostnaden. Det verkar ju inte bli så farlig investeringskostnad uppskattar att det skulle landa på 20-25 tusen. Ack tank, kulvertledning samt grävning och så en mätare som André tipsade om. Är det något mer man behöver? Kanske en elpatron hos grannen.

En idé som slog mig att det kanske går att använda hans gamla elpanna som ack tank och reserv värme
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

manul skrev: Ja, det var något sådant jag hade tänkt mig att han köper energin av mig och att jag tar investeringskostnaden. Det verkar ju inte bli så farlig investeringskostnad uppskattar att det skulle landa på 20-25 tusen. Ack tank, kulvertledning samt grävning och så en mätare som André tipsade om. Är det något mer man behöver? Kanske en elpatron hos grannen.

En idé som slog mig att det kanske går att använda hans gamla elpanna som ack tank och reserv värme
Det måste nog skrivas nå kontrakt el liknande hur man än gör..

Ett annat alternativ är att grannen står för kulverten o acktanken hemma hos sej.. :roll:
Acktanken bör vara på 750-1000 liter + bra isolerad o ha dubbla vv slingor för att få bra skiktning för att ta ut max energi ur varje laddning, kanske även solslinga/or... Även en fördel med låg returtemp med tanke på kulvertförlusterna ..
Acktanken ska ha elpatron som backupp om det blir nått haveri el slut pellets då det är onödigt att köra elvärme via kulverten + att det blir lite bökigt att hålla rätt på kostnaden för el o pellets.. Kulvertstyrningen/pumpen går ju göra så att den in startar om pannan stoppat..

Vet ni vad ni har för toppbelastning som Icecap skrev??
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Jag skulle nog avstå från det hela faktiskt.
Inte för det tekniska det är inga problem, men vad händer om grannen helt plötsligt dör knall och fall och nästa granne är skitsvår att tas med? Eller vänd på det, om du skulle flytta så kan ju köparen av ditt hus vara skitvresig mot din granne, inte dit problem iofs men...
Visserligen måste ju kontrakt skrivas och så men risken är att osämja kan bildas.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
manul
Ungskog

Inlägg av manul »

Juggernaut skrev:Jag skulle nog avstå från det hela faktiskt.
Inte för det tekniska det är inga problem, men vad händer om grannen helt plötsligt dör knall och fall och nästa granne är skitsvår att tas med? Eller vänd på det, om du skulle flytta så kan ju köparen av ditt hus vara skitvresig mot din granne, inte dit problem iofs men...
Visserligen måste ju kontrakt skrivas och så men risken är att osämja kan bildas.
Ja, det är risken även om man har avtal å andra sidan så tar det troligen max 2 år innan investeringen för kulvert mm är betald, så om man håller sams under den tiden så är vi ju hemma investeringsmässigt och sedan blir det vinst om sedan grannen senare väljer att investera i en egen anläggning pga att någon säljer eller att man ryker ihop så är det ju ingen större fara
manul
Ungskog

Inlägg av manul »

André skrev:
Vet ni vad ni har för toppbelastning som Icecap skrev??
Jag har för mig att jag har en elpatron på 16 kW (tror jag) och den har jag klarat mig med när jag testat när det varit relativt kallt, jag vet inte vad grannen har men han kör på el idag.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

manul skrev:
Juggernaut skrev:Jag skulle nog avstå från det hela faktiskt.
Inte för det tekniska det är inga problem, men vad händer om grannen helt plötsligt dör knall och fall och nästa granne är skitsvår att tas med?
Ja, det är risken även om man har avtal å andra sidan så tar det troligen max 2 år innan investeringen för kulvert mm är betald, så om man håller sams under den tiden så är vi ju hemma investeringsmässigt och sedan blir det vinst om sedan grannen senare väljer att investera i en egen anläggning pga att någon säljer eller att man ryker ihop så är det ju ingen större fara
Jag tycker då inte ni ska utesluta projektet..
Fattar inte varför folk inte ska kunna ha saker ihop utan att bli ovänner.. :? :(
Är man bara ärlig o kör med öppna kort så behöver de inte bli nå tjafs.. De är klart om man börjar ska göra affär av de o låtsas/ljuga att man betalar mer än vad man gör för pelletsen t.ex o de kommer fram till grannen så blir det nog inte så bra..
Så är man bara ärlig o tar måttlig ersättning för att man sköter pannan vilket även ska göras upp om innan man påbörjar projektet..

Sen om grannen står iaf för acktanken (kanske även kulverten) i sitt hus så tar han ju en del av kostnaden o är villigare att det ska funka smärtfritt..

Acktanken är ju de andra husets hjärta ändå i värmesystemet..
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Som sagt, ett servitut är alltså oberoende av vem som bor i fastigheten....
Det är ett kontrakt som alltid finns med i fastigheten även om kungen skulle flytta in granne, och du skulle sälja till Billy Butt...

Då kan det "aldrig" bli problem på den fronten....i alla fall inte juridiskt.. ;)

Mvh
Bamyl
manul
Ungskog

Inlägg av manul »

André skrev:
Sen om grannen står iaf för acktanken (kanske även kulverten) i sitt hus så tar han ju en del av kostnaden o är villigare att det ska funka smärtfritt..

Acktanken är ju de andra husets hjärta ändå i värmesystemet..
Behöver han installera en acktank eller skulle man bara kunna använda hans existerande elpanna även om det blir lite mer förluster så skulle det ju vara ett smidigt sätt att starta både ekonomiskt och även att då har han redan en reservlösning.
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

En ond tanke... :evil:

Blir du inte energi producent och "måste" betala energiskatt och miljöavgifter helt plötsligt...
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Skriv svar