Gas, ett alternativ till Pellets
Gas, ett alternativ till Pellets
Bor i en villa med stadsgas indraget i huset.
Kanske kan det vara ett alternativ till uppvärmning med Pellets, när jag nu skall slänga ut min oljeslukare.
Gas blir lite dyrare drift, lite mindre miljövänllig....Men lägre investeringskostnad och framförallt mindre jobb att sköta driften.
Kanske kan det vara ett alternativ till uppvärmning med Pellets, när jag nu skall slänga ut min oljeslukare.
Gas blir lite dyrare drift, lite mindre miljövänllig....Men lägre investeringskostnad och framförallt mindre jobb att sköta driften.
IVT HT Plus C/11, 190m Energibrunn och Fläktkonvektor i källaren
Om du redan har allt framdraget till huset så kan det definitivt vara ett alternativ att titta på, nackdelen är att man sitter ju där med gasen sen och kan inte göra ett skit när dom höjer priset....
För 3 eller 4 år sedan tittade jag på ett hus där dom eldade med gas och han sa att priset var ungefär hälften mor olja på den tiden, vet inte vad det kostar idag.
Det kostar väl en del med att installera en gaspanna osv förstås.
För 3 eller 4 år sedan tittade jag på ett hus där dom eldade med gas och han sa att priset var ungefär hälften mor olja på den tiden, vet inte vad det kostar idag.
Det kostar väl en del med att installera en gaspanna osv förstås.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Lägre investeringskostnad? Kostar inte en gaspanna en bra slant som tillsammans med anslutningen täcker en pelletsbrännare alt pelletspanna med brännare?
Gaspriset följer oljepriset, det skulle vara ett argument som är tillräckligt för att jag skulle välja pellets...
Men om man är väldigt ovillig till en kvart i veckan i pannrummet är nog gas ett bra alternativ ur ekonomisk synvinkel, skulle man till äventyrs vara miljöintresserad är gas uteslutet.
Gaspriset följer oljepriset, det skulle vara ett argument som är tillräckligt för att jag skulle välja pellets...
Men om man är väldigt ovillig till en kvart i veckan i pannrummet är nog gas ett bra alternativ ur ekonomisk synvinkel, skulle man till äventyrs vara miljöintresserad är gas uteslutet.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
15 min
15 min räcker inte för alla.Men om man är väldigt ovillig till en kvart i veckan i pannrummet är nog gas ett bra alternativ ur ekonomisk synvinkel
Jag sotar min panna 1 ggr i veckan tar 30 min.
Förbrukar 2 pall i månaden, har ett förråd som klarar 14 säckar. Det behöver ju fyllas 3 ggr/veckan.
Viking Bio 120211 -
Pellx Px21 031209 - 120211
Värmebaronen Pellmax CU 101128
Stenhus 2 plan 268 m2, -47
Utanför Borås
Pellx Px21 031209 - 120211
Värmebaronen Pellmax CU 101128
Stenhus 2 plan 268 m2, -47
Utanför Borås
Jag får väl komma med mitt lilla också.
Jag trivs med pelletsbrännare, det fungerar bra osv. och det är ju underbart mindre dyrt än oljan.
Men jag har märkt att jag speciellt trivs med en sak: den miljömässiga! Jag har en CO2-neutral uppvärmning vilket jag värderar mycket högt.
Gas är i den henseende exakt lika "elak" som olja och antingen måste du ju ha en redig tank installerat eller få den i ett rör från vägen. Det första medför en ganska hygglig investering samt det 5-åriga tryckkärlstest som alla använda tryckkärl ska genom, det siste medför att du sitter på 1 leverantör och då kan de göra ungefär med priset vad de vill.
Jag trivs med pelletsbrännare, det fungerar bra osv. och det är ju underbart mindre dyrt än oljan.
Men jag har märkt att jag speciellt trivs med en sak: den miljömässiga! Jag har en CO2-neutral uppvärmning vilket jag värderar mycket högt.
Gas är i den henseende exakt lika "elak" som olja och antingen måste du ju ha en redig tank installerat eller få den i ett rör från vägen. Det första medför en ganska hygglig investering samt det 5-åriga tryckkärlstest som alla använda tryckkärl ska genom, det siste medför att du sitter på 1 leverantör och då kan de göra ungefär med priset vad de vill.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Gör det verkligen det?wertok skrev:Pelletsen gör precis likadant.Gaspriset följer oljepriset, det skulle vara ett argument som är tillräckligt för att jag skulle välja pellets...
att priset har gått upp just nu är kanske inte så konstigt efter som det råder brist på pellets.
Det ska bli mycket intressant att se hur pris bilden ser ut i sen sommar.. Bör ha sjunkit en hel del..
för nått år sedan sjönk ju priset på pellets medans Olje priset steg..
Jag avvaktar ett tag innan jag säger att pellets priset stiger i takt med olje priset.. vi får se hur det ser ut om ett år..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Hej, Jag bor i ett område i Stockholm där vi har gas, sk stadsgas. Den tillverkas av oljeprodukter, dvs den är direkt beroende av tillgång på olja och den prissättningen. I dag kostar gasen 72 öre/kwh, jämfört med drygt kronan för olja och el och omkr 45 - 50 öre för pellets. Jag tog in tre offerter på nya gaspannor i höstas, de låg på mellan 76' - 88' SEK för en total konvertering från olja till gas. Man ska ha klart för sig att inte alla oljepannor kan konvrteras om till gas - eller lämpar sig för gas. Nu har jag bestämt mig för en pellets anläggning - investering drygt 80'. Mer jobb än gas ja, men mer miljövänligt och förmodligen mindre priskänsligt för höjningar i framtiden. Pellets är ett givet alternativ i dag. /NisseE
Men halloj !
Om du har en gammal oljepanna, så är det ju perfekt att köpa en begagnad gas-brännare till den.
Vi körde gas i vår CTC 171. Verkligen minimal ansträngning.
Sotade 1 gång vartannat år.
Samt bytte brännare (själva munstyckena) vart 3:e år kanske.
Men Statsgasen är ju ingen BIO-gas, så den är inte på långa vägar så miljövänlig som pellets....
Mvh
Bamyl
Om du har en gammal oljepanna, så är det ju perfekt att köpa en begagnad gas-brännare till den.
Vi körde gas i vår CTC 171. Verkligen minimal ansträngning.
Sotade 1 gång vartannat år.
Samt bytte brännare (själva munstyckena) vart 3:e år kanske.
Men Statsgasen är ju ingen BIO-gas, så den är inte på långa vägar så miljövänlig som pellets....
Mvh
Bamyl
I Stockholm kommer vi att få naturgas i gasnätet, vilken planeras vara i drift hösten 2008.
Priset under 2006 är 3,25 kr/m3. Energiinnehållet/värmevärde för en normalkubikmeter stadsgas är ca 4,5 kWh. Således hamnar priset på 0.7222 Öre per kWh
Med en pannverkningsgrad på 95% blir priset 76 öre/kWh
Till detta kommer en fastavgift om 1536kr/år
Priset under 2006 är 3,25 kr/m3. Energiinnehållet/värmevärde för en normalkubikmeter stadsgas är ca 4,5 kWh. Således hamnar priset på 0.7222 Öre per kWh
Med en pannverkningsgrad på 95% blir priset 76 öre/kWh
Till detta kommer en fastavgift om 1536kr/år
Naturgas är fortfarande fossilt bränsle... enda skillnaden är att det inte blir tillverkad av oljeprodukter först.
Biogas däremot är en CO2-neutral ehergikälla.
Biogas däremot är en CO2-neutral ehergikälla.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
"Utsläppen av koldioxid från en gaseldad villapanna är 25–50 procent lägre än från en oljeeldad villapanna. Svavelutsläppen från gas är försumbara medan utsläppen av kvävedioxid är drygt hälften jämfört med olja. Jämfört med pellets, som är ett förnybart bränsle, är naturgas å andra sidan ett sämre alternativ" Källa: STEM
Men snart kommer kanske biogasen!!!
Som någon sa ovan...gorsun skrev:"Utsläppen av koldioxid från en gaseldad villapanna är 25–50 procent lägre än från en oljeeldad villapanna. Svavelutsläppen från gas är försumbara medan utsläppen av kvävedioxid är drygt hälften jämfört med olja. Jämfört med pellets, som är ett förnybart bränsle, är naturgas å andra sidan ett sämre alternativ" Källa: STEM
Är pannan hel så GÅR det att montera dit en gasbrännare. Såna finns begagnade också till rimliga pengar har jag för mig fast inte i samma mängd som oljebrännare numera

Personligen skulle jag aldrig vågat göra så dock....satsa på gas alltså. Det är ju en viss skillnad för dem som t:ex satsar på dieselbil nu när bränslena går upp, en bil har man "vanligen" inte mer än 5-7år, värmeanläggningen räknar man med skall stå där i minst 15-20 år.
Med dagens utveckling på fossila bränslen skulle dieselbilen kunna vara ett bra EKONOMISKT val under 5-7 år, medans gaspannan troligen inte är det över 20år.
Miljömässigt skall vi inte prata om

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.