Vad kostar en sådan automatik tro?Barsk skrev:Automatisk spaksotning på Janfire NH är extra tillbehör. Normalt är att du får dra i spaken själv.
Automatisk
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Re: Automatisk
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
I en offert jag fick skiljde det 2129:- på pannan med respektive utan spaksotning.Stugsittaren skrev:Vad kostar en sådan automatik tro?Barsk skrev:Automatisk spaksotning på Janfire NH är extra tillbehör. Normalt är att du får dra i spaken själv.
Det var väl inte skillnaden mellan spaksotning eller inte som efterfrågades.ThomasLindgren skrev:I en offert jag fick skiljde det 2129:- på pannan med respektive utan spaksotning.Stugsittaren skrev:Vad kostar en sådan automatik tro?Barsk skrev:Automatisk spaksotning på Janfire NH är extra tillbehör. Normalt är att du får dra i spaken själv.
Utan vad automatiken till spaksotningen kostade. Eller var det det som du menade med 2129:-??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Vad jag har hört, så måste även spaksotande pannor ses över.
Då "spakarna" inte kommer åt på alla ställen, och att det faktiskt samlas flygaska på många ställen där det inte finns någon liten metallbit som kan röra sig.
Ok, att den är bekvämare än en "utan" spakar, men den är inte underhållsfri.
Dessutom är det ytterligare en sak som kan gå sönder.... ;(
/Bamyl
Då "spakarna" inte kommer åt på alla ställen, och att det faktiskt samlas flygaska på många ställen där det inte finns någon liten metallbit som kan röra sig.
Ok, att den är bekvämare än en "utan" spakar, men den är inte underhållsfri.
Dessutom är det ytterligare en sak som kan gå sönder.... ;(
/Bamyl
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Jo visst var det priset på automatiken jag var ute efter.Roli skrev:Det var väl inte skillnaden mellan spaksotning eller inte som efterfrågades.
Utan vad automatiken till spaksotningen kostade. Eller var det det som du menade med 2129:-??
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Helt riktigt måste det göras lite manuellt oxå men de ska räcka med att sotar gör det då han är på besök..bamyl skrev:Vad jag har hört, så måste även spaksotande pannor ses över.
/Bamyl
Därimot undrar jag om verkligen spiralen i janfire sotar lika bra som om man gör det med viskan..

Jag tror då att det blir kvar ett lager beläggning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hoppsan
Det var värst villken diskussion det blev av min lilla fråga.
Tanken bakom frågan var att jag förbrukar ca 11 ton om året, denna bistra vinter har det gått ca 2 pall i månaden. det innebär ju att tanken på en panna med så minimalt underhåll som möjligt helt klart blir intressant.
Sotar pannan ca 1 ggr per vecka då rökgasen stigit från 145 gr till 190.
Mängden aska är då ca. 6-7 liter.
Är det nån som har en sån där Österrikare?
Tanken bakom frågan var att jag förbrukar ca 11 ton om året, denna bistra vinter har det gått ca 2 pall i månaden. det innebär ju att tanken på en panna med så minimalt underhåll som möjligt helt klart blir intressant.
Sotar pannan ca 1 ggr per vecka då rökgasen stigit från 145 gr till 190.
Mängden aska är då ca. 6-7 liter.
Viking Bio 120211 -
Pellx Px21 031209 - 120211
Värmebaronen Pellmax CU 101128
Stenhus 2 plan 268 m2, -47
Utanför Borås
Pellx Px21 031209 - 120211
Värmebaronen Pellmax CU 101128
Stenhus 2 plan 268 m2, -47
Utanför Borås
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Hoppsan
Jo det finns en (sg tror jag signaturen va) som har en Windhager BioWinLunboy skrev:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Vad jag förstått så sitter det spaksotning på alla men att man kan få den manuell eller automatisk.Roli skrev:Det var väl inte skillnaden mellan spaksotning eller inte som efterfrågades.ThomasLindgren skrev:I en offert jag fick skiljde det 2129:- på pannan med respektive utan spaksotning.Stugsittaren skrev: Vad kostar en sådan automatik tro?
Appropå spaksotning.Det finns såväl manuell,som automatisk.För de flesta är det väl OK att dra i spaken en gång per vecka.Behövs ytterligare sotning/askning?Ja säger en del,nej säger jag.Värmeväxlingen sker i de 8 tuberna,och det är där som spaksotningen sker.Väggarna i förbränningsrummet vätter mot utsidan.Det är ingen mening med att hålla dessa rena,bättre att ha ett sol/asklager,det bättrar bara på isoleringen.Men en gång per år ska man göra rent och tömma pannan.Det man man göra själv,eller så kan sotarmurre göra't.