pellets tillverkning

bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

När de kör spån en mindre sträcka, kör de den på "öppet släp" alltså bara ett själpt mått i lastbilen.

Men detta lönar sig inte om man skall köra spån en längre sträcka, då förpackar man den i 2,5-kbm vacuum-bollar (typ ensilage) så att man får densiteten lite mer på sin sida.

Men ärligt, så tror jag inte att någon tillverkare i sverige gör detta...

Ska man däremot tillverka pellets med en "långsam" press, för småskaligt bruk, så behövs det inga kyl-anordningar och sådant krångel.

Tänk på att tex. Boo Forssjö tillverkar ca: 150 ton pellets/dag
Det blir mycket spån det, om man inte har det på bakgården. ;)

/Bamyl
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

bamyl skrev:När de kör spån en mindre sträcka, kör de den på "öppet släp" alltså bara ett själpt mått i lastbilen.

Men detta lönar sig inte om man skall köra spån en längre sträcka, då förpackar man den i 2,5-kbm vacuum-bollar (typ ensilage) så att man får densiteten lite mer på sin sida.

/Bamyl
När dom transporterar spån till pelletsfabrikerna så kör dom med flisbilar (skåp) o dom packar så gott de går med traktorn som lastar.. När det är rågat last så trycker dom ner det med skopan för att sedan fylla mer osv osv tills det är helt fullt..

Kör dom med 2,5 m3 spånbalar söderut förstår jag att pelletsen kostar det den gör söderut.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ved-micke
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 22:09

Inlägg av ved-micke »

Om man nu ska tro på allt ni säger om spån transporter så är ju mitt ekipage det bästa sättet att hämta med. Så här tänker jag då Varje pellet fabrik har nog traktor med skopa (ringer och kollar först givet vis)som kan lasta min kärra. Kör hem det och tippar av det på garag upp farten. Nack delen blir att hans bil inte får plats och måste stå på gatan som han säger inte grannarna gillar. Han börjar även bli tveksam om pellet är så bra som alla säger verkar rörigt med små eller stora säckar eller 6mm eller 8mm och kanske dålig kvalite och funderar på att behålla sin bergvärme i stället.

Ps. struntar han i det så köper jag nog hans brännare i original kartong för under halva priset. är nog en värsting bränner.
en m3 ved = en m3 olja om man eldar rätt
the_donk
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 04 mar, 2006 21:46
Ort: Stockamöllan i Skåne

Inlägg av the_donk »

De e vad jag kallar en förolämpare, han e inte riktit rikti :D :D :D :shock:
Kasta inte bjälkar i din nästas öga
ved-micke
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 22:09

Inlägg av ved-micke »

jo han kanske är en föroläpare eller vad du nu vill kalla honom men han tycker att det verkar rörigt med pellet. Själv börjar jag bli rätt in satt. Har fått en tid för studie besök på måndag så snart blir jag nog en pellet expert också. Hörde med stället om någon C-G var in bokad men det verkar inte så han är nog inte seriös
Senast redigerad av ved-micke den fre 17 mar, 2006 20:54, redigerad totalt 1 gånger.
en m3 ved = en m3 olja om man eldar rätt
the_donk
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 04 mar, 2006 21:46
Ort: Stockamöllan i Skåne

Inlägg av the_donk »

:D :D rörit.... :D :D
Kasta inte bjälkar i din nästas öga
C-G
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 00:44

Inlägg av C-G »

Jag har bokat in mej på en pelletsfabrik som är mycket större än den du skall till "ved-micke" dom prata om att dom kunde göra 200 ton i timman eller om det var på dan, tänk sen om dom kör på natten med ??
Ny börjare i pellets eldning
Janfire - CTC
Larsevert
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 13 mar, 2006 23:16
Ort: Storvreta

Inlägg av Larsevert »

Kör hem det och tippar av det på garag upp farten. Nack delen blir att hans bil inte får plats och måste stå på gatan som han säger inte grannarna gillar.
:D

Pelletshögen kommer nog snart bli(fult ord) svullen, man du kanske kan odla mask där om några år...
säckbärare.. Eldar med eurofire från 01 i en egor duplomat 1980.
ved-micke
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 22:09

Inlägg av ved-micke »

C-G vilken fabrik är det du ska till? Har du varit på någon förut? Jag håller på att göra i ordning mina frågor för måndagen.

Hej jag heter Mikael jag ska på studiebesök här i dag. (så kommer jag att säga hos vakten i grinden. Han kommer nog då att ge mig en bricka där det står besökare på. Har jag farsan med mig får han en och så.

Sen kommer nog en guid och tar över. På vissa besök i stora fabriker får man åka runt i ett litet tåg. Kan bli så här med.

mina frågor (inte färdig med alla än)

hur går till verkningen till
hur kommer spånen hit (ska bli intresant att veta för man har hört många "chansningar")
hur är kvaliten
finns det brorsyrer


gärna tips på flera frågor
en m3 ved = en m3 olja om man eldar rätt
Hille
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 12:32
Ort: Ljungbyholm/Kalmar

Inlägg av Hille »

:shock: Vetifan om han inte driver med oss,. :shock:
Biona 2000 Norah 418 från -53 ,3x30 rör från sfinx 750 liters acc solbox från eKontroll
ved-micke
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 22:09

Inlägg av ved-micke »

Hille, du har rätt.
Ved-micke säger tack och hej. Hoppas jag inte varit till besvär.

Så sitter han upp i sin traktor med jättekärran kopplad efter och kör ut i natten.....kanske till något annat forum nära dej...........
en m3 ved = en m3 olja om man eldar rätt
Larsevert
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 13 mar, 2006 23:16
Ort: Storvreta

Inlägg av Larsevert »

Ved-micke säger tack och hej. Hoppas jag inte varit till besvär.
Synd Ved-Micke, gillade dina inlägg. Speciellt det där med att hämta medtraktorn...

Funderar på att göra likaledes, levarntören finns ganska nära, och farsan bor ju på vägen..
säckbärare.. Eldar med eurofire från 01 i en egor duplomat 1980.
Hellephant
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 23 apr, 2005 14:06
Ort: Hässleholm

Inlägg av Hellephant »

ved-micke kom, fuckade forumet, och lämnade med ett skratt.
Han fuckade forumet rejält.
Nu fuckar han någon annanstans, under ett annat namn.
Halleluja in Hell :D
Klas
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 03 feb, 2006 12:05
Ort: Orrefors / Stockholm

Inlägg av Klas »

Vi kommer även att sakna hans orgier i sär skrivningar.

/Klas
Sommarstuga med CTC265 + PellX (KMP)-00 + PARCA Elkassett 9kW
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Dags att lyfta upp denna tråd igen, så att fler kan ta del av den!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Låst