Då det ej är en vinstdrivande verksamhet.
Ganska vanligt på landet med ett hushåll som värmer 3 st olika fastigheter. Fd. skolor och sådant som numer är bostäder.
And BTW man ska inte tala om så mycket för storebror staten.

/Bamyl
Visst kan det gå göra så men då blir det som med värmeväxlare o ni måste pumpa hög temp i kulverten hela tiden..manul skrev: skulle man bara kunna använda hans existerande elpanna även om det blir lite mer förluster så skulle det ju vara ett smidigt sätt att starta både ekonomiskt och även att då har han redan en reservlösning.
Det bör inte kunna hända om man sätter en elpatron hos grannen som backupp..apersson850 skrev:Kanske lämpligt attt kolla med försäkringsbolaget vad som händer, om din anläggning råkar ut för ett fel, som gör att grannens rör fryser sönder och blöter ner hans hus.
Ska ju inte hända, men det är nog bäst att ha klarat ut sådana frågor först.
Nä de ska man inte behöva göra..bamyl skrev:Näe, det måste man inte.
Då det ej är en vinstdrivande verksamhet.
Ganska vanligt på landet med ett hushåll som värmer 3 st olika fastigheter. Fd. skolor och sådant som numer är bostäder.
And BTW man ska inte tala om så mycket för storebror staten.![]()
/Bamyl
Tekniskt finns det inga hinder utan det som ev kan bli problem är gärva över vägen men det borde gå lösa.. Annars är det bara att kolla upp husens max effekts behov o att pannan är tillräckligt stor..manul skrev:Tack för diskussionen. Det verkar som att det tekniskt skulle vara möjligt att dela pelletspanna och även enkelt att mäta energimängden.
Så eventuellt problem är om man tror att man kommer att komma överens framöver och vad som händer vid eventuellt försäljning.
Jag ska ta en diskussion med min granne så får vi se om vi går vidare
Mer än 20 års erfarenhet av industriell drift av maskiner och anläggningar har lärt mig att allt som inte bör hända, det händer. Även en hel del som absolut inte kan hända händer i alla fall.André skrev:Det bör inte kunna hända om man sätter en elpatron hos grannen som backupp..apersson850 skrev:Kanske lämpligt attt kolla med försäkringsbolaget vad som händer, om din anläggning råkar ut för ett fel, som gör att grannens rör fryser sönder och blöter ner hans hus.
Det lär inte hända mer i grannens hus då än nu om det sitter elpatron/elpanna som backupp där.. Tror inte grannens hus fryser sönder om manul får slut på olja som dom nu kör nu heller...apersson850 skrev:Mer än 20 års erfarenhet av industriell drift av maskiner och anläggningar har lärt mig att allt som inte bör hända, det händer. Även en hel del som absolut inte kan hända händer i alla fall.André skrev:Det bör inte kunna hända om man sätter en elpatron hos grannen som backupp..apersson850 skrev:Kanske lämpligt attt kolla med försäkringsbolaget vad som händer, om din anläggning råkar ut för ett fel, som gör att grannens rör fryser sönder och blöter ner hans hus.