effekt brännare sommartid
effekt brännare sommartid
om man nu ska köra med pellets sommartid,
måste det väl vara bättre att köra på lägsta möjliga effekt?
måste det väl vara bättre att köra på lägsta möjliga effekt?
effecta 220c automatsotning,ecotec a4 20kw,
tidigare infraheat 2000
mafa mini,hus 1880 310m2.
växjö
tidigare infraheat 2000
mafa mini,hus 1880 310m2.
växjö
Tja jag är ju ny på ämnet pellets och allt som har med uppvärming att göra. men verkningsgra är väll snarare hur efektivt den förbränner pelletsen.. hade den förbrännt till 100% så hade det väll inte ens blivit aska över?MP skrev:Det är klart att det gör, det är ju det verkningsgrad betyder!Abbe skrev:...sen om verkningsgrad och pelletsåtgång verkligen går hand i hand kan man fundera över...
mvh
Abbe
åtgången är väll mer hur mycket som behövs för att värma upp bostaden eller att få ut ex 20kwh.
vilket som är efektivast är väll svårt att säga då lägre kwh ju längre brintid anntar jag att det blir och tvärt om.
borde väll gå att mäta vilket som passar bäst till sitt hus.
men nu är pellets inte så dyrt så ifall man spar 50kr på att flåelda eller snålelda så orkar inte jag med det..
1 & ½ säck pellets/dygn vid 25- som har varit nu ska jag inte klaga med tanke på underhållsfyr samt 180-200m2 bostad och en fruga som inte tål kyla=(
exakt...det är ju energiåtgången som är intressant i förhållande till verkningsgrad...Om min panna med sämre verkningsgrad kan gå på lägre effekt och ta mindre pellets för att tillgodose mitt energibehov så varför bränna pellets som en idiot för högre verkningsgrad...det är klart, miljökontoret blir ju nöjda då högre verkningsgrad innebär mindre miljöbelastning...
mvh
Abbe
mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
-
- Pannrumstomte!
Därför att om du idiotbränner pellets i 20 minuter, för att få ut lika mycket energi som du annars får med halv matning i en timme, gör du av med 30% mindre pellets totalt.
Kanske inte så dumt nu, när det verkar som om pellets är en bristvara. Men de kommer väl ifatt till sommaren.
Kanske inte så dumt nu, när det verkar som om pellets är en bristvara. Men de kommer väl ifatt till sommaren.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Om vi drar det till sin spets, tänk om jag i en enda minut kunde bränna på all den energi jag skulle behöva för att värma upp min panna X antal C och all den pellets i kW det skulle gå åt då, skulle pannan bli varm då? Tja det skulle den väl knappast, det mesta skulle jag brännt i onödan men visst att jag fick en låga som en skärbrännare med ett fantastiskt energiinnehåll...
Tanken jag har är att inte bränna mer än vad som faktiskt behövs...vi har ju rökgasförluster om inte annat? Därav att många brännare kan bränna i effektsteg, att använda det man just nu behöver, allt annat är ju för mycket?
Sen om en viss brännar/pannkombination vid en viss belastning vid en viss tempratur faktiskt drar mindre pellets genom att köras på en större effekt än situationen kräver...då behövs en hel del statistik.
mvh
Abbe

Tanken jag har är att inte bränna mer än vad som faktiskt behövs...vi har ju rökgasförluster om inte annat? Därav att många brännare kan bränna i effektsteg, att använda det man just nu behöver, allt annat är ju för mycket?
Sen om en viss brännar/pannkombination vid en viss belastning vid en viss tempratur faktiskt drar mindre pellets genom att köras på en större effekt än situationen kräver...då behövs en hel del statistik.
mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Driftstiden spelar oxå in då en pelletsbrännare är ineffektiv vid uppstart..
Nu när jag skaffat co2 mätaren ska jag kolla lite mer vad som händer vid olika effekt inställningar o driftstider ang förbrukningen..
Nu kör jag mot acktank o med en vedpanna som nibe anger max 16 kW vid pellets så jag ska börja där o sen prova o köra med brännaren på 10-12 kW..
Jag tycker det ser ut som att pelletsförbrukningen är högre då man kör brännaren på lägre effekt men jag ska kolla mer exakt nu då det blir varmare ute o man kan stänga shunten då brännaren startar..
Nu när jag skaffat co2 mätaren ska jag kolla lite mer vad som händer vid olika effekt inställningar o driftstider ang förbrukningen..
Nu kör jag mot acktank o med en vedpanna som nibe anger max 16 kW vid pellets så jag ska börja där o sen prova o köra med brännaren på 10-12 kW..
Jag tycker det ser ut som att pelletsförbrukningen är högre då man kör brännaren på lägre effekt men jag ska kolla mer exakt nu då det blir varmare ute o man kan stänga shunten då brännaren startar..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumstomte!
Nä, för då har du passerat den topp på verkningsgradskurvan som ditt system har någonstans, och trillat ner i kurvans dal på andra sidan toppen.Abbe skrev:Om vi drar det till sin spets, tänk om jag i en enda minut kunde bränna på all den energi jag skulle behöva för att värma upp min panna X antal C och all den pellets i kW det skulle gå åt då, skulle pannan bli varm då?
Om du ska dra det till sin spets, ska du se till att dra till verkningsgradskurvans spets, inget annat.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.