Åtgång för underhållsfyr!!!
Åtgång för underhållsfyr!!!
Godagens!
räknade lite för skojsskull vad underhållsfyren drar om dygnet.
fick det till ca 10kg pellets/dygn
tänkte höra ifall jag räknat rätt. tyckte det lät mycket med tanke på att det går ca 1 ½ säck/dygn så =)
Räknade såhär, vägde pelletsen som kom vid underhållsfyr, ca 20gram(kass våg så blev lite för lite tror jag men på ett ungefär)
sedan har jag inställt att det ska komma pellets var 3e minut på underhållsfyren, då ska det starta ca 480ggr/dygn(ej räknat bort de tillfällena då brännaren är i full drift) (60min/3=20, 20x24=480starter)
sedan tog jag 0,02kgx480=9,6kg avrundade detta till 10kg då jag inte vet exakta vikten på pellets-dosen samt anntal "starter".
Kan detta stämma med ca 10kg/dygn i underhållsfyr?
kanske värt att hoppa över den och gå ner på ca 1säck/dyng i uppvärmning =)
räknade lite för skojsskull vad underhållsfyren drar om dygnet.
fick det till ca 10kg pellets/dygn
tänkte höra ifall jag räknat rätt. tyckte det lät mycket med tanke på att det går ca 1 ½ säck/dygn så =)
Räknade såhär, vägde pelletsen som kom vid underhållsfyr, ca 20gram(kass våg så blev lite för lite tror jag men på ett ungefär)
sedan har jag inställt att det ska komma pellets var 3e minut på underhållsfyren, då ska det starta ca 480ggr/dygn(ej räknat bort de tillfällena då brännaren är i full drift) (60min/3=20, 20x24=480starter)
sedan tog jag 0,02kgx480=9,6kg avrundade detta till 10kg då jag inte vet exakta vikten på pellets-dosen samt anntal "starter".
Kan detta stämma med ca 10kg/dygn i underhållsfyr?
kanske värt att hoppa över den och gå ner på ca 1säck/dyng i uppvärmning =)
Vad har du för brännare som behöver pellets var 3:e minut för att klara underhållsglöden?
Min brännare matar in pellets EN gång per timme för att hålla underhållsglöden vid liv.
Min brännare matar in pellets EN gång per timme för att hålla underhållsglöden vid liv.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Äger en Rosslagsbrännare!! =)Roli skrev:Vad har du för brännare som behöver pellets var 3:e minut för att klara underhållsglöden?
vet inte om den behöver var 3e minut men så är det inställt, glöder/brinner ganska bra, hade fläckten varit igång så hade det varit full brasa =P
Hur mycket matar din brännare in en gång i timmen då?
kanske skulle prova att lägga längre mellanrum mellan matningen eller stänga av skiten, lägga 300kg/mån på underhållsfyr är det inte värt =P
Janfire hävdar 600watt i underhållsläget. Det borde teoretiskt med 100% verkningsgrad bli 127gr/h eller 150gr/h med 80% verkningrad. Problemet med underhållsfyr är dålig verkningsgrad, värmen tar man ju reda på så den rena förlusten är skillnaden i verkningsgrad i förhållande till annan drift för få fram samma värme.
Oj va ja krånglar till det. Ursäkta
Oj va ja krånglar till det. Ursäkta

Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
Vet faktiskt inte. Har länge tänkt mäta upp vad internskruven ger per tidsenhet men har inte "fått tummen ur" ännu. Har drifttidsmätare på den skruven så när jag äntligen kollar upp detta så vet jag vad jag har för förbrukning.fisketorp skrev: Hur mycket matar din brännare in en gång i timmen då?
Moderator
-
- Pannrumstomte!
Underhållsfyr sotar ner pannan upplever jag det som. Efter 45 minuter så är pannväggarna kolsvarta.
Jag har kört min Janfire på 9kw läget med eluppstart hela vintern. Tyckte underhållselden var kass. Men det kan ha att göra med att jag har 20 graders hysteres och 300 liter vatten i pannan. Hade det varit 150 liter och 5 grader hysteres så hade det kanske funkat.
Jag har kört min Janfire på 9kw läget med eluppstart hela vintern. Tyckte underhållselden var kass. Men det kan ha att göra med att jag har 20 graders hysteres och 300 liter vatten i pannan. Hade det varit 150 liter och 5 grader hysteres så hade det kanske funkat.