Vilken panna?

Danielm71
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 20 mar, 2006 18:54

Vilken panna?

Inlägg av Danielm71 »

Ska snart flytta och planerar att slänga ut olja/elpannan och slänga in en ny pelletspanna. Mitt stora problem är bara vad jag ska välja för panna så därför slänger jag ut en liten blänkare här. Jag har kollat lite på Baxis Multiheat 1,5 med 350 liters fack för pellets. Är dock lite osäker på vilka alternativ som finns till den samt vad en installation går på? Någon som har några "heta" tips?

M.v.h. Danne
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Många (inkl undertecknad) har fastnat för Biomaticen som dessutom har en dokumenterat bra verkningsgrad i ÄFABs test av automatiska pannor.

Brännaren som ingår i biomaticen har också blivit CTCs val då de skall lansera en ny pelletspanna med integrerad brännare. Finns även lös i CTCs namn. Rekommenderar antingen Biomaticpannan eller CTCs nya EcoFlex eller vad den heter.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Sixten
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 23:12

Inlägg av Sixten »

Biomatic är väl bra i och för sig.Men är den inte frånåkt av de automatsotade Janfire och Effecta?
Danielm71
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 20 mar, 2006 18:54

Inlägg av Danielm71 »

Sixten skrev:Biomatic är väl bra i och för sig.Men är den inte frånåkt av de automatsotade Janfire och Effecta?
Det som oroar mig mest är inte sotningen och det där utan transporten av pelletsen till brännare. Jag vet helt enkelt inte om jag ska ha integrerad typ Baxi eller av annan typ (skruv)och om jag ska ha säck eller bulk eller vad? Vet inte om jag har plats för en stor tank heller..
gogu
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 30 aug, 2005 13:08
Ort: Södra dalarna

Inlägg av gogu »

Danielm71 skrev:
Sixten skrev:Biomatic är väl bra i och för sig.Men är den inte frånåkt av de automatsotade Janfire och Effecta?
Det som oroar mig mest är inte sotningen och det där utan transporten av pelletsen till brännare. Jag vet helt enkelt inte om jag ska ha integrerad typ Baxi eller av annan typ (skruv)och om jag ska ha säck eller bulk eller vad? Vet inte om jag har plats för en stor tank heller..
Nya CTC:n skulle då jag slå till på i dag den har många bra finesser.

Att sota pannan me viska 1 ggn i månaden på vintern är väl inte farligt. Det tar ju bara ca 10min.

Man lär ju ända rengöra bränkoppen te brännaren så spaksotning är väl inget måste.
Nibe Pellux + Thermia Bequem 20D
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Jag skulle inte välja Baxi! Tittade på den innan jag bestämde mig... Multiheat är en gammal panna, det finns betydligt nyare konstruktioner på marknaden. Den har ju t.ex. inte ens eltändning :shock: Vilket gör den oanvändbar på sommaren, inte så bra att pyrelda långa stunder. Skulle det bli ett längre strömavbrott och pannan slocknar, så kan den inte tända igen av egen kraft, endast manuell tändning :(
Angående utrymmet så kör jag idag med ett litet veckoförråd på 300 liter som jag fyller på med småsäck. Detta funkar bra och tar inte så stor plats. Jag har funderingar på att bygga ett förråd utomhus för bulk eller storsäck. Blir nog då något som liknar en snygg friggebod på utsidan.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Danielm71
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 20 mar, 2006 18:54

Inlägg av Danielm71 »

Becker skrev:Jag skulle inte välja Baxi! Tittade på den innan jag bestämde mig... Multiheat är en gammal panna, det finns betydligt nyare konstruktioner på marknaden. Den har ju t.ex. inte ens eltändning :shock: Vilket gör den oanvändbar på sommaren, inte så bra att pyrelda långa stunder. Skulle det bli ett längre strömavbrott och pannan slocknar, så kan den inte tända igen av egen kraft, endast manuell tändning :(
Angående utrymmet så kör jag idag med ett litet veckoförråd på 300 liter som jag fyller på med småsäck. Detta funkar bra och tar inte så stor plats. Jag har funderingar på att bygga ett förråd utomhus för bulk eller storsäck. Blir nog då något som liknar en snygg friggebod på utsidan.
Jag planerar också att köra med småsäck och jag tycker att Baxis lösning med intergrerat förråd är bra. Dock håller jag med om att det är en gammalmodig panna. Hur dyrt är det med ett pelletsförråd/tunna på 1 m2? Hur stort bör det vara för att man ska kunna köra bulk eller storsäck?
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Sixten skrev:Biomatic är väl bra i och för sig.Men är den inte frånåkt av de automatsotade Janfire och Effecta?
Det kommer strax spaksotning som tillbehör till Biomaticen. Passar även redan installerade pannor.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag får väl passa på att slå ett slag för Värmebaronens COMET/JOKER och brännaren Viking Bio. Enkelt konstruerade och pålitliga. Högt säkerhetstänkande på pelletsbrännaren. Tydlig felindikering på brännaren när något trots allt går fel. Lättsotad. Mycket prisvärda.

Jag är mycket nöjd med vår installation, som har tjänat in hela investeringskostnaden redan efter tre säsonger mot tidigare oljeförbrukning.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Ale
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:52

Inlägg av Ale »

Grannen funderar visst på en KMP UNO.. tydligen en ny panna med automatisk sotning med hjälp av högtrycksluft. Om den nu är ett alternativ till Thermia mm. vet jag inte.
Danielm71
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 20 mar, 2006 18:54

Inlägg av Danielm71 »

Tar upp en gammal tråd här men står i valet och kvalet mellan Ecoflexen och Biomaticen. Vad jag förstår har den funnits en del problem/barnsjukdomar på ecoflexen. Vågar jag som är intresserad men relativt okunnig om pelletseldning välja ecoflexen?
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Danielm71 skrev:Tar upp en gammal tråd här men står i valet och kvalet mellan Ecoflexen och Biomaticen.
De uppfyller bägge utsläppskraven. Ecoflexen har ibland installerats av rörmokare som inte haft tillräcklig erfarenhet, med felinställda brännare som följd. Denna brist kan i framtiden bli en fördel. Det kommer finnas många som kan installera och underhålla denna panna. CTC håller utbildningar för installatörer varje vecka. Som användare kan du då välja den servicepartner som du trivs bäst med. Du är inte bunden till en ensam representant som i och för sig bör vara duktig på att installera men kan hålla priserna lite högre.

Här i Strängnäs har en av rörkrökarna (Almerins) satsat på pellets så de andra håller sig till andra lösningar än så länge. Då bör de få en stor andel av pelletsinstallationerna i trakten och därigenom få en stor erfarenhet av olika fabrikat.

Min Ecoflex kommer idag eller imorgon ;0)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Detta forum har en väldigt stor Biomatic-grupp, vilket gör att det är lätt att få bra info om denna panna. Emellertid skall man kanske då fråga sig om det betyder att de har mycket problem med den, vilket gör att de måste komma hit? 8) Har försökt jaga info om KMP UNOn, men ägarna till den är antingen någon annanstans eller så har de inga problem :wink:
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har ingen speciell pelletspanna men jag har ett par krav på en pelletsbrännare:
1: El-tändning!
2: Intern matningsskruv!

Båda dessa krav är för mest problemfri drift. På sommaren fungerar det inte med pyr-eldning, jag har istället höjd termostatens differens, på pyr-eldning (glödhåll) är utvecklad effekt högre än behovet vilket ger att den i alla fall måste bryta.

Intern matningsskruv då jag har läst om många problem med att skruven måste vara 40° och INTE 45° då den då matar fel osv. Med intern skruv ska skruven från stora förrådet bara mata det interna förråd vilket är en "okritisk" operation, om den externa skruven även är doseringsmatningen blir det många start/stop, korta gångtider och en del större känslighet för mycket/litet fylld förråd/belastning på skruven.

Rörande panna funderar jag på att svetsa en själv men det är på idéstadiet an så länge.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Icecap skrev:Jag har ingen speciell pelletspanna men jag har ett par krav på en pelletsbrännare:
1: El-tändning!
2: Intern matningsskruv!

Båda dessa krav är för mest problemfri drift. På sommaren fungerar det inte med pyr-eldning, jag har istället höjd termostatens differens, på pyr-eldning (glödhåll) är utvecklad effekt högre än behovet vilket ger att den i alla fall måste bryta.

Intern matningsskruv då jag har läst om många problem med att skruven måste vara 40° och INTE 45° då den då matar fel osv. Med intern skruv ska skruven från stora förrådet bara mata det interna förråd vilket är en "okritisk" operation, om den externa skruven även är doseringsmatningen blir det många start/stop, korta gångtider och en del större känslighet för mycket/litet fylld förråd/belastning på skruven.

Rörande panna funderar jag på att svetsa en själv men det är på idéstadiet an så länge.
svetsa en egen? Får du inte bra rabatt på en Combifire med tanke på vem du jobbar för? :wink:
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Skriv svar