Tips och idéer på ny panna ?

Skriv svar
Pelleplutt
Fröträd

Tips och idéer på ny panna ?

Inlägg av Pelleplutt »

Hej alla glada pelletseldare.

Jag planerar att byta ut min gamla Gustavsbergpanna från 69 under våren och har många funderingar på vad man ska ersätta den med, det är verkligen en djungel.
Tänkte mig en kombinerad pellets och vedpanna så man är lite garderad om något skulle jävlas, och ackumulatortank för att få längre drifttider och möjlighet till solenergi i framtiden.
Eftersom både pannrummet och ekonomin är av storlek mindre, så blir det en del att laborera med. Har tittat på några alternativ; Euronom P20UB, Euronom/Nibe/TMV Alpha Keram och Atmos - nån ny modell med separata förbränningsrum. Dessa kostar strax under 20 kkr och verkar passa bra i lilla, låga pannrummet, är det någon som har erfarenhet av dessa pannor eller förslag på andra?
Två st ack-tankar om 500 l får jag plats med i ett rum jämte, verkar det vara en vettig installation?
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag kör pellets i en TMV Alpha keram UB som är pelletsanpassad, vilket innebär att jag har en asklåda i pannbotten (rekommenderas). Har aldrig povat ved eftersom jag saknar keramiken som skall ligga i botten. Tror inte det är en bra kombination att alltinera mellan pellets och ved i den pannan. Skall du bara köra pellets så är den OK, bättre med asklåda.

Av de pannor du räknar upp så tror jag att Euronomen kanske är den bästa. Men som vedpanna vet jag inte, står i deras broschyr att går att "kriselda med ved". De andra "alpha" pannorna är också bra allrahelst om du kan få tag på någon med asklåda. Du kommer att inse dess nytta när du skall aska ur pannan.

Atmos vet jag inget om.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Baxi Bonus ska ju vara en bra panna för både pellets och ved. Den klarar miljökraven för ved som inte många av övriga kombinationspannorna gör. Ska byta panna själv också. Valet står mellan Baxi och Thermia Biomatic+ just nu. Eller så kastar jag bara in en pelletsbrännare till min gamla CTC-265 panna.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Vad jag har hört så är atmos ingen vidare ved panna. Dc35 testades i råd o rön och hade endast 76% verkningsgrad. baxibonus har 90% vid ved eldning!
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Pelleplutt
Har du kollat in thermias pannor??? tex biomix el Effectic... thermia håller på att utveckla deras bequem med acktanksstyrning nu .. några brännare går för fullt med den styrningen nu...
Sen så kan du kolla in telluspannan oxå en här på forumet har visst installerat en sådan o ecotec a4
Kolla dessa länkar http://www.thermia.se/docroot/svenska/s ... _id391.pdf
http://www.thermia.se/docroot/svenska/s ... _id397.pdf
http://www.thermia.se/docroot/svenska/s ... _id139.pdf
http://www.tellusror.se/Docs/default.asp
dessa pannor har stora eldstäder bra vid ved... :wink:
Stående tuber bra vid flygaska... :wink:

De ä anars inga problem att elda ved i alpha keramen skulle bera varit störe eldstad räker en fyllning för att fylla 500 liters acktank... (med bra ved)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Pelleplutt
Fröträd

Ny panna

Inlägg av Pelleplutt »

Tack så mycket för era förslag och synpunkter. Jag har fortsatt med funderandet och kalkylerat för- och nackdelar med olika pannor och kommit fram till en någorlunda bra slutsats: Valet står nu mellan Euronom P20UB och Alpha Keram.
Hur kom jag fram till detta? Att välja bland en massa fina pannor var inte lätt. Men efter att synat priser, effektivitet, omdömmen osv och tagit hänsyn till den fysiska storleken och vikten så börjar det klarna lite. Mitt pannrum är relativt litet och dumt planerat. För att få in en panna dit måste den ner för en brant trappa - inomhus - och genom några dörrhål, därför måste pannan vara liten och inte alltför tung. Några äventyr med att gräva mig genom källarväggen vill jag inte ge mig på...
Baxi Bonus var (och är) favoritpannan från början, har tittat och kännt på den och hört en massa goda vitsord och utmärkta provresultat, men den är lite dyr och väldigt tung, sedan tycker jag det är för litet askutrymme i den, brännaren ska ju sitta i nedre luckan, nära golvet.
Thermia Effectic var också på tapeten pga ett bra pris tillfälligt, men att ringa till Thermia för att få veta något var inte roligt - hänvisning till återförsäljarna, men de åf i mitt närområde som jag kontaktade hade aldrig sett denna pannan och visste absolut inget om den, kul!
Atmosen trillade bort av sig själv, när jag kollade med Atmos skandinavia så säljer de inte den modellen jag tänkte på - den var för dålig och inte färdigutvecklad.
Återstår alltså två pannor - Euronom P20UB som verkar perfekt för pelletseldning men halvbra för vedeldning om det skulle behövas. Och Alpha Keram som har keramikinsats för vedeldning men borde funka lika bra för pellets om man tillverkar en asklåda att sätta in.
Puh, det blev mycket skrivet här, men den som orkar läsa igenom är välkommen med synpunkter och andra (ej skamliga) förslag...
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

Fredde skrev:Baxi Bonus ska ju vara en bra panna för både pellets och ved. Den klarar miljökraven för ved som inte många av övriga kombinationspannorna gör.
Håller med. Detta är ju en i grund och botten mycket bra vedpanna som dessutom uppvisat mycket god eldningsekonomi i kombination med de vanligaste pelletsbrännarna. Detta är i och försig ingen sensation. Finns säkert många andra kombinationer med både mera för och nackdelar. Men om jag stod inför nyköp hade det absolut blivit Baxi Bonus + Baxi Eurofire 2004. Den goda kvaliten får man väl förhoppningsvis på köpet...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Andreas Hansson skrev:Vad jag har hört så är atmos ingen vidare ved panna. Dc35 testades i råd o rön och hade endast 76% verkningsgrad. baxibonus har 90% vid ved eldning!

apersson850
Är det inte en sådan panna du har och i så fall vad är din åsikt.
Stämmer verkligen detta. ATMOS är väl en panna som säljs relativt mycket.
Skriv svar