Tyst pelletspanna

Skriv svar
Chevacarlsson
Späd planta

Tyst pelletspanna

Inlägg av Chevacarlsson »

Jag har eluppvärmt vattenburet system och tänker byta ut det.
Min fundering är då finns det "tysta" pelletspannor. Eftersom pannan kommer att stå i ett kombinerat tvättstuga/pannrum i huset med sovrum intill, så vill jag ha ett tyst system.
Har tidigare haft två olika hus med pelletsbrännare i äldre kombipanna i källare och har hört pelletsbrännaren inne i huset.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Vilket ljud har du hört? På många fabrikat är det när pelletsen trillar ner i brännaren som hörs mest. Fläkten brukar vara mycket tystare än en oljebrännare. Så förutom ett ev. mekaniskt startgnissel bör det vara rätt tyst. Den backspärr som Thermia och CTC har klickar lite, men det är lätt att åtgärda, så det bör inte vara ett hinder.

Värre blir det med den sotning som ändå bör ske lite då och då. Detta kan skräpa ner lite.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Jag har pannan i tvättstugan med sovrummet vägg i vägg och jag lider inte av det och inte tanten heller.
Thermia Biomatic 20+
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Tänk bara på att ett pelletssystem dammar en aning mer än en el-panna med tanke på pelletsdamm, sot och aska.
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har pannan stående mitt i vår fullkaklade källare där vi har TV-rum osv. Visst låter den, det klingar när pelletsen faller ner och när externskruven matar på internförrådet låter det ungefär hälften av var oljebrännaren lät.

Mellan klingandet låter fläkten med en svag susning.

Klingandet kan jag i övrigt höra i sovrummet men det beror på att vi har sovrummet ut för trappan upp och att det inte finns en enda dörr från källaren upp till sovrummet och sovrumsdörren är jämt öppen.

Då jag experimenterar en del har jag haft tillfällen där jag har vaknat och lyssnar efter klingandet, kommer det inte inom en viss tid knallar jag ner och kollar vilket har varit bra ett par gånger då mina experimenter just är test och jag ska hitta felen osv. Det medför att om något parameter blir för avvikande stoppas brännaren och är det -20 ute kan det bli kallt på morgonen om pannan är nere i 25°C....
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

Precis det en pelletspanna låter inte mycket, men vilken ljud som stör är väldigt individuellt. Hörde en som varit väldigt störd i nattsömnen när pannan var nytt och man hörde skruven i sovrummet ovanför pannan.
Efter en driftstopp med ett kallt hus blev saken helt annorlunda: Hur sömngivande och lungnande det vart att kunna höra hur pannan gick och värmde. :wink:
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag tycker dragbegränsaren är ett elände, den slamrar utav helskotta ibland när det blåser lite :lol:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Doc: javisst är det så.... jag experimenterar ju en del med styrningen och jag vaknar av att INTE höra klingandet :-)

Tidigare vaknade jag av att oljebrännaren satte igång, jag antar att den triggade en mardröm med pengar som flög ur fönstret??? Kunne också vara "motorvrålet" eller det "trevliga" lilla *poofff* :-/ när det tog sig...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ctctotal
Entusiast!

Inlägg av ctctotal »

Icecap skrev: "trevliga" lilla *poofff* :-/ när det tog sig...
Mardrömmar när pengarna försvann i den svarta poofffen,
de har lagt ner sig. Nu gnäller jag inte längre när vi duschar och vi kan ha 23-24 grader inne. Dessutom blir man varm när man skall aska/sota pannan så att svetten rinner.
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
Skriv svar