Hevelius skrev:
Ge mig gärna lite synpunkter.
Jag är öppen för förslag.
Känner inte till KMP Uno så bra. Effectan är nog en hyffsad lösning, men den är analog. Jag är en digital-snubbe så det är inget för mig.
Kolla in CTC:s nya EcoFlex-panna. Är en minst lika avancerad lösning som Thermias Biomatic, men sisådär 5.000:- billigare. Har inbyggd avancerd shuntstyrning som i andra fall måste köpas till extra.
Joachim A skrev:
Men det kanske är värt dom där 5.000:- extra för Biomaticen att slippa sota fyrkantiga rökrör i
Hmm, om sotviskan är fyrkantig så borde det ju gå lika bra antar jag. Förbränningsrummet i EcoFlexen är rund till skillnad mot Biomaticen (såvitt jag vet)
Joachim A skrev:
Men det kanske är värt dom där 5.000:- extra för Biomaticen att slippa sota fyrkantiga rökrör i
Hmm, om sotviskan är fyrkantig så borde det ju gå lika bra antar jag. Förbränningsrummet i EcoFlexen är rund till skillnad mot Biomaticen (såvitt jag vet)
Ja men du missar finessen med att sätta viskan i en borrmaskin och köra rent. Med borrmaskin fixar du rengöring av tuberna superfint och snabbt.
Joachim A skrev:
I min Biomatic så är förbräningsrummet runt i varje fall
Angående rengöringen måste Unon vara ungefär lika lätt eftersom asklådan är mer lättåtkomlig på den. På Effectan sitter ju brännaren på luckan.
Sen undrar jag lite hur länge varmvattnet i slingan räcker? Det mäts ju inte i Liter längre verkar det som. Hur många liter blir det av 10 meter slinga?
Hevelius skrev:
Sen undrar jag lite hur länge varmvattnet i slingan räcker? Det mäts ju inte i Liter längre verkar det som. Hur många liter blir det av 10 meter slinga?
Det är inte många liter i slingan, men det är inte heller det som är meningen. Det kalla vattnet som kommer in värms under sin väg genom slingan av pannvattnet. Tänk dig slingan som en värmeväxlare.
Det som begränsar mängden varmvatten är den energi du har lagrat i pannvattnet vilket i sin tur beror på temperatur och volym.
Tillverkaren brukar specificera varmvattenkapaciteten.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Hevelius skrev:
Volymen varmvatten beror på flödet i dessa pannor. En beredare har väl mer en fast volym medans både effectan med slinga och Biomaticen och EcoFlexen har värmeväxlare. Både slingan och värmeväxlarna värmer kallvattnet direkt från pannvattnets värme. Som jag förstått det så är en plattvärmeväxlare snabbare på att överföra värmen från pannvattnet till tappvarmvattnet än en slinga, men principen är densamma. Med en tillräckligt lång slinga hinner tappvarmvattnet värmas upp. Några siffror på kapaciteten har jag inte sett på Effectan. Men EcoFlexen har i vart fall denna tabell:
min 40 grader tappvarmvatten vid panna 80 grader
Effekt Bränsle Tappflöde (liter/minut)
kW 12 l/min | 21 l/min
------- --------- --------------------------
9 el 290 liter 191 liter
15 pellets 402 liter 206 liter
9 + 15 el + pellets oändligt 213 liter
Vad säger detta, jo exempelvis om du tappar med 12 liter/minut så får du vid pelletseldning 402 liter varmvatten som är 40 grader. Att notera är att när man börjar tappa varmvatten så startar brännaren och det tar ett tag innan pannan kommer upp i full effekt och börjar producera nytt varmvatten, så tappar man ett stort badkar med max flöde så kan det bli problem. Här får man nog lära sig att tappa långsamt i börjen och efter ett tag när pannan svarar öka på flödet. Det är vad jag snappat från övriga inlägg i forumet. Men för normal dusch o så så ska det inte vara några problem alls. Oavsett slinga eller växlare.