Sidomontage!!!!!
Sidomontage!!!!!
Nån som gjort ett eget sidomontage på sin panna?
Har en diom vedpanna 93....
Nån som vet hur man får tag i en sprängskiss, eller nåt bra förslag.
vore lite jobbigt att kapa sönder vattenmantlingen..
/Mattias
Har en diom vedpanna 93....
Nån som vet hur man får tag i en sprängskiss, eller nåt bra förslag.
vore lite jobbigt att kapa sönder vattenmantlingen..
/Mattias
Jag svetsade till en ram av 100x6mm plattjärn, (25x25cm iom att jag har en flisbrännare). Sedan höll jag den mot pannsidan och ritade av yttermåttet. Tog till fyra cm och skar bort plåtbeklädnaden, rev bort gullfibret och vips var yttermanteln framme. Sedan höll jag dit ramen och ritade av yttermåttet igen. Skar därefter ut en bit (av yttermanteln) efter ritsen, fick trixa lite med en stagning som fanns mellan ytter- och innermantel. Lite slipning och därefter kunde jag trä in ramen in till innermanteln. Därefter lejde jag en polare som är svetsare. Han svetsade yttermantel mot ram på utsidan samt innermantel mot ram på insidan. Till slut skar jag bort innermanteln ca fem mm innanför svetsen och vips hade jag ett hål. Detta på en diomkombi från -93. Funkar perfekt. Det enda jag ångrar är att jag gjorde hålet lite för högt upp eftersom jag ville ha kvar keramiken på insidan.
IWABO fliseldning + sunken diomkombi.
funderar oxo på detta.

tror ni det är någon vattenmamtel mellan oljebrännarhålet och övre luckan??
Ingen från hässleholmsvillapannefabrik här eller någon som kan sätta vinkelslipen i sin nyligen utkastade likvärdiga panna för att kolla

tror ni det är någon vattenmamtel mellan oljebrännarhålet och övre luckan??
Ingen från hässleholmsvillapannefabrik här eller någon som kan sätta vinkelslipen i sin nyligen utkastade likvärdiga panna för att kolla

Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

Hej
Har gjort precis så som Bax skriver med min panna (en TMV Alpha).
Köpte dock svetsflänsen från min lokala Ecotec leverantör, de har som sen passar direkt i brännar ramen. Är ju helt underbart att kunna aska ur pannan utan att trixa med brännaren. Den gör jag rent ca 3-4ggr/år. Hade en Janfire minor tidigare i nedre luckan på pannan och fick aska ca 1gång/vecka inkl. brännaren.
/anders
Köpte dock svetsflänsen från min lokala Ecotec leverantör, de har som sen passar direkt i brännar ramen. Är ju helt underbart att kunna aska ur pannan utan att trixa med brännaren. Den gör jag rent ca 3-4ggr/år. Hade en Janfire minor tidigare i nedre luckan på pannan och fick aska ca 1gång/vecka inkl. brännaren.
/anders
Modifierad TMV-Panna, Ecotec A3, 4tons föråd på Lastceller, På g... Egen byggd Spannmålsbrännare, Shuntstyrning, 8m2 solceller
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Har du bilder på de??Anahka skrev:Hej
Köpte dock svetsflänsen från min lokala Ecotec leverantör
/anders
Vad är det för TMV Alpha, combi el keram??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Aha då är väl veddelen nästan som på min Nibe/TMV keram ub o de hade varit mycket bra med sidoutag så brännaren kommit upp en bit från botten så inte brännaren drunknar i askan efter 700 kg pellets..Anahka skrev:Pannan är en kombi från 1982. Bilder kan nog fixas....bara jag får tid
/Anders

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd