Hittat/ ígångkörnings problem med Janfire A -05 /åtgärdat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Eneborg
Frö

Hittat/ ígångkörnings problem med Janfire A -05 /åtgärdat

Inlägg av Eneborg »

Har endast haft problem med inställningen av den kapacitiva nivågivaren för start och stopp av matningen från i (mitt fall) papp förrådet till internförrådet i brännaren.
Där det inte hjälpte vilken inställning jag hade eftersom:
1.)det ibland landade ett långt pellets uppe på givaren eller låg kvar när nivån sjönk undan(kände fortfarande av nivå) blev det tomt, brännaren stannade larmade för låg nivå.
2.)givaren aldrig kände någon pellets för att densiteten var lägre än när inställningen gjordes både med ett pellets uppe på givaren och utan, fast med material väldigt nära givaren. när det senare blev en lucka mellan materialet och givaren kände den inget material och den fortsatte att mata på tills det blev (fullt ända upp i röret till matningskruven) vars motor löste ut.

Felet uppkom flera gånger så jag tröttnade och gjorde denna modifiering.

M.a.o väldigt känslig inställning, så för att slippa denna

inställningskänslighet tog jag och klippte upp en 2 liters petflaska (mjuk plast) och vek över kanten på röret så den hängde ned en bit nedanför givaren för att hindra att pellets kan lägga sig på givaren, gjorde inställningen med plastflask skyddet framför givaren och har inte haft något problem sedan dess efter att ha eldat i snart 6 månader.

För mig verkar det som en dålig lösning att ha givaren instucken i röret så att det kan landa något på denna. En kapacitiv givare går ju utmärkt att ha utanför röret och ändå ställa in så den känner av innehållet i röret utan att ha fysisk kontakt.

/Ken
Skåne, Eslöv Gammal gård från 1850 250m2 Janfire A brännare, kör med småsäck ska bygga ett större förråd och automatisera.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Hur långt är din givera inskruvad?

Min sitter så att den inre muttern är på slutändan av gänget.

Det finns ju möjlighet att justera själva givarens känslighet och det kunne ju kanske vara en väg att gå men ska jag vara ärlig låter din PET-flaska lösning som en bra lösning faktisk.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar