Hög förbrukning av pellets
Hög förbrukning av pellets
Tycker att det gått mycket pellets per dygn!? 4 säck a´16 kg från sydpellets. när det varit kallt 5-15 under noll
någon annan som har mer erfarenhet, har kanske inte sotat så ofta som man borde men har inte haft några drift stopp, kör på läge 3
har gjort av med snart 9 pallar a´832 kg sedan mitten på november -05
genomsnitt 50 kg/ dag på 5 månader
Är det rimligt?
/K
någon annan som har mer erfarenhet, har kanske inte sotat så ofta som man borde men har inte haft några drift stopp, kör på läge 3
har gjort av med snart 9 pallar a´832 kg sedan mitten på november -05
genomsnitt 50 kg/ dag på 5 månader
Är det rimligt?
/K
Skåne, Eslöv Gammal gård från 1850 250m2 Janfire A brännare, kör med småsäck ska bygga ett större förråd och automatisera.
Svårt att säga, har inte fått någon tillförlitlig uppgift. köpte huset för 6 månader sedan och bytte brännaren från olja till pellets. de tros ha gjort av med 4,5 m3 men det är bara en gissning av förra ägaren de har nog kört en del med elpatronen med.
Skåne, Eslöv Gammal gård från 1850 250m2 Janfire A brännare, kör med småsäck ska bygga ett större förråd och automatisera.
Det låter ganska högt men inte allt för högt vad jag kan förstå. Det har ju varit en ovanlig lång och kall vinter och om den förra ägare har kört 4,5m³ olja + elpatron på ett ungefär låter förbruket ganska rätt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Om Du har en förbrukning på 50 kg per dygn på 250 kvadratmeter bostadsyta, så låter det inte så mycket för mig.
Bor sedan ett år tillbaks i ett hus på 110 kvadratmeter, där min pelletsförbrukning legat på 42 kg/dygn nu i vinter. Huset ursprungligen byggt 1915, om o tillbyggt på slutet av 60-talet. Man la då ner en kulvert från uthuset, där pannan står, som är ungeför 20 meter lång. Säker på att jag förlorar en del värme på vägen. (Se annan diskussion om värmekulvert på detta forum).
Mitt problem, om det nu är ett problem, är att jag inte vet vilken energiförbrukning som det här huset hade tidigare. Den gamla pannan, en veritabel rosthög, som jag slängde ut i somras, drog på fem månader ca 3 kubikmeter olja, men så var det också varmt i pannrummet. Tidigare ägare eldade nog mer med ved än vad de talade om för mig vid köpet. Så jag har inga äldre värden att jämföra med.
Tror också att jag förlorar mycket värme genom gamla dragiga fönster.
Men - so what - vi trivs där vi bor nu!
Bor sedan ett år tillbaks i ett hus på 110 kvadratmeter, där min pelletsförbrukning legat på 42 kg/dygn nu i vinter. Huset ursprungligen byggt 1915, om o tillbyggt på slutet av 60-talet. Man la då ner en kulvert från uthuset, där pannan står, som är ungeför 20 meter lång. Säker på att jag förlorar en del värme på vägen. (Se annan diskussion om värmekulvert på detta forum).
Mitt problem, om det nu är ett problem, är att jag inte vet vilken energiförbrukning som det här huset hade tidigare. Den gamla pannan, en veritabel rosthög, som jag slängde ut i somras, drog på fem månader ca 3 kubikmeter olja, men så var det också varmt i pannrummet. Tidigare ägare eldade nog mer med ved än vad de talade om för mig vid köpet. Så jag har inga äldre värden att jämföra med.
Tror också att jag förlorar mycket värme genom gamla dragiga fönster.
Men - so what - vi trivs där vi bor nu!

Du skrev också att du inte hade sotat pannan ännu.
Glömde skriva att jag gjorde första ekonomisotningen nu i veckan, o rökgaspemperaturen sjönk med ca 70 grader från 250 ner till ca 170-180 grader. Bör göra en del på förbrukningen hoppas jag
Glömde skriva att jag gjorde första ekonomisotningen nu i veckan, o rökgaspemperaturen sjönk med ca 70 grader från 250 ner till ca 170-180 grader. Bör göra en del på förbrukningen hoppas jag

Panna Focus-Eco-20 2005
KMP PX21 brännare 2005
KMP PF400 förråd
110 kvm i två plan, byggår 1909/1967, 20 m kulvert fr pannan till bostadshuset m isolering fr 1960-talet. Förbrukning ca 8 ton/år.
Sydhallands inland
KMP PX21 brännare 2005
KMP PF400 förråd
110 kvm i två plan, byggår 1909/1967, 20 m kulvert fr pannan till bostadshuset m isolering fr 1960-talet. Förbrukning ca 8 ton/år.
Sydhallands inland
Är det inte min sak att gnälla på hög förbrukning?
Jag ligger på 40 kg/dygn från januari tills nu. På den gamla goda oljetiden uppskattar jag att det gick mellan 3 och 4 m3/år beroende på vinter. Denna vinter är jag dock glad att jag slipper oljan, hade säkert gått en hel del.
Vi får se efter ett år hur mycket pellets det gått, även om jag anser att detta året redan är ett extremår med den kyla som varit de 3 första månaderna.

Jag ligger på 40 kg/dygn från januari tills nu. På den gamla goda oljetiden uppskattar jag att det gick mellan 3 och 4 m3/år beroende på vinter. Denna vinter är jag dock glad att jag slipper oljan, hade säkert gått en hel del.
Vi får se efter ett år hur mycket pellets det gått, även om jag anser att detta året redan är ett extremår med den kyla som varit de 3 första månaderna.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
Johan KD
med tanke på bilden av Din lilla undantagsstuga, så värmer Du väl bara ett av rummen
med tanke på bilden av Din lilla undantagsstuga, så värmer Du väl bara ett av rummen

Panna Focus-Eco-20 2005
KMP PX21 brännare 2005
KMP PF400 förråd
Sydhallands inland
KMP PX21 brännare 2005
KMP PF400 förråd
Sydhallands inland
Nja, på bilden ser du sommarstugan. Det är i stora huset har jag pellstsvärme, en massa tjänare som springer runt med pellets i små hinkar och värmer där jag ärStaffan skrev:Johan KD

Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH